Annons

Sony RX100 - köpa i USA. Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

liqwid

Ny medlem
Tänk på att BH's priser inte inkluderar den lokala momsen på 8%
Svenska priser är alltid med 25% moms.
Nuförtiden är priserna på bl.a. kameror och objektiv inte så mycket billigare utomlands, med vissa undantag.
En anledning är förstås bl.a. ökad konkurrens men även att vi svenskar numera får köpa från leverantörer till de lägre priser som tidigare var förbehållet USA mfl.
Ofta är prisskillnaden inte större än just skillnaden på momsbelopp.

Skulle det bli aktuellt att skicka tillbaka den för någon reparation, så har man förlorat den lilla vinsten och hamnar direkt på minus. För billigare prylar är prisskillnaden så liten att det sällan är värt besväret. Huvudsakligen är det enda som lönar sig nuförtiden vissa dyra objektiv.
.

Tidigare var dollarn starkare gentemot japanska yenen, så är det inte längre. Köpfesten i USA är till största delen slut sedan några år, och det är väl bra, finns ju ingen anledning att det ska vara mycket dyrare i Europa.

Fujis X100s verkar iofs vara markant billigare i USA än i Sverige. (Inte vad TS frågar efter, men ett möjligt exempel på att det fortfarande kan vara värt att överväga USA-köp.)

Japps, skillnaden är för liten för att det ska löna sig med tanke på garantiet.

horvendile, x100s verkar ha en generös prislapp i USA men inte riktigt vad jag hade tänkt mig eller inom mitt budget. Tack ändå :)

Inte billigt och risk att bli lurad

Hej. Nyss hemkommen från NYC inser jag att många är rena bluffmakare och skojare inom denna bransch.
Varning för alla dessa småbutiker på 5:e avenyn. Dom verkar ha en koppling till varandra och vet om om nån går gatan upp och frågar om priser. De få butiker som är reko har priser i närheten av svenska och med sales tax är det inte längre värt besväret. Exempel är 42nd street photo som inte alls ligger på 42nd street utan vid 34:e. Där kunde man få köpa RX100 för 609 dollar OM MAN BETALAR CASH annars kostar den 659 ! Lägg sen på sales tax på 9% och det blir mycket liten skillnad. Deras hemsida är välarbetad men personerna i butiken beter sig som du skall be dom om lov för att få köpa. Dom är bara ute efter att sälja biprodukter där deras marginal är hög. Får du sen problem. Glöm deras hjälp.
Med vänlig hälsning,
S

ANNONS
Götaplatsens Foto