Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sonys nya 24-105mm/4 för E-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vilken butik var det?
Kameradoktorn, som numera har en del Sony också. Jag tycker verkligen de har varit väldigt bra och tillmötesgående. De var de enda i stan som hade objektivet i november/december när jag köpte det då de tagit hem förhållandevis många. Men sedan tog det tvärstopp med leveranserna tills nu.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Inte bara jag .... som haft problem med detta objektiv

Det finns få saker som är så irriterande som dåligt fungerande fotoprylar. När det händer ramlar jag ofta tillbaka till KonicaMinoltas usla D7D som för mig var en sådan katastrof att jag starkt funderade på att helt lägga ner verksamheten. Problemet för många är att problemen ofta är komplexa och att det t.o.m. är så att man inte upptäcker dem alla gånger ens innan garantitiden gått ut. En del kommer dessutom hem från "once in a life time"-resor t.o.m. med onödigt usla bilder eller inga bilder alls. Anti Shake pajade exv. i min D7D när jag var på bone fish fisketur i Los Roches-arkipelagen utanför Venezuela. Hade jag inte haft en liten Ricoh-kompakt som backup, så hade jag inte haft en bild från den trippen. Den lagades sedermera på garanti men pajade strax med samma fel en gång till. Kitobjektivet jag fick med föll bokstavligen i bitar då två av tre skruvar som höll linselementen på plats ramlat bort i tystnad. Lyckligtvis har allt blivit bättre sen den tiden.

Jag vet inte vad det beror på, men Sony verkar faktiskt ha släppt igenom en del av dessa 24-105mm-objektiv fast de inte varit 100. Det finns bland alla som är helt lyriska över skärpa och bokeh även en del som fått sämre ex. Det här från B&H Photo Video och notera att av 32 avgivna "recensioner" så var tre och en halv problemrapporter (det fanns även en till som gällde starkt upplevd vignettering på 24mm). Det är 10% som handlar om dåligt fungerande ex. även om det är ett litet urval för att dra några långtgående slutsatser ur. Hos Amazon var det än värre där hälften av alla recensioner indikerade problem. De som handlat av Adorama verkade dock haft bättre tur, för där fanns inga rapporterade problem när jag läste där.

Så min slutsats av detta och mina egna erfarenheter är att ni bör ta med er ett testark till butiken och testa innan ni går hem md objektivet - och testa på alla brännvidder och åtminstone fullt öppet och på 5,6 och 8. Jag skulle inte köpa över nätet med dessa erfarenheterna.


B&H recensioner

"1/31/2018
Very poor image quality
By John

I just received this lens today after a long wait and it is on its way back. The lens has to be bad because at f8 and f11 the images are completely out of focus. I setup the camera on a tripod with my Sony A7R111, switched off the lens stabilization. I took a set of exposures at f4, 8, 11, 16, 22 at zoom ranges of 24mm, 70mm, and 105mm. I did one set with manual focus and another with auto focus. I did this test six times and every test showed f8 and f11 completely blurred out. F4 was the sharpest of the entire group. I really wanted this lens but for now I will wait and see what other reviews have to offer. "


"1/6/2018
The softest focus lens in my inventory.
By Francisco Javier

VERIFIED BUYER
Very disappointed in this lens for the price point. Every Nikon and Canon lens I own is much sharper. This may be a out of family Sony lens and plan to shoot more test shots before I return it. The Sony A7RIII is not the problem since it works really well with my other lenses."


"1/27/2018
Faulty & sometimes blurry shots.
By Charlie

I've came from Canon 6D and 24-105 f4 with always sharp photos. Now moved to Sony A7RII. I ditched the fotodiox adapter with Canon lens because it always focus hunts. I've got this lens first day and sometimes the lens ring would be stuck at distance 40.. and wouldnt go down to 24 no matter how hard I would turn the lens. Sometimes it takes a while to focus, unlike my Canon which is a lot faster. "


Hos Amazon var det ännu värre där hälften fåt problem (3 av 6)

Joe McCabe
3.0 out of 5 stars
First copy defective. Had to return it.January 10, 2018
Style: Lens Only
Verified Purchase

Sadly, I had to send mine back - it was badly decentered - in the right side corner was a blur at focal lengths and all apertures. Otherwise, the image quality was OK, not mind blowingly great, but good enough for this type of room. Comparable to the Canon and Nikon I've owned in this range. If it hasn't been decentered I would have kept it. One very nice thing about it - the sun/light stars are pretty great. I'm on the fence whether to get another copy or hold out until the spring to see if Sigma releases an EF version of their 24-105.


Edward V.
3.0 out of 5 stars
Mixed feelingsDecember 19, 2017
Style: Lens Only

I have mixed feelings about this lens.
On one hand, it's pretty sharp ( especially in the center), have nice zoom and focusing rings, creates beautiful bokeh.
On the other hand, focusing on my Sony A7 has been a nightmare, especially in low light. The lens is constantly hunting for a focus even when trying to focus on pretty contrasty objects.Even on a very bright sunny day I had a lot of hunting issues with this lens.
When it does lock on the subject the point of focus is inaccurate 90% of the time. I found myself focusing manually very frequently, I just can't trust this lens to do a good job.
I don't know if I've got a bad copy or it's an issue that can be solved with the firmware update. I'll give it another try for couple of weeks but if there's no fix to it I'll send it ba


jamesm1291
2.0 out of 5 stars
I feel sorry for the poor guy, who had reservedDecember 5, 2017
Style: Lens Only

I had reserved this lens from my local camera dealer and was one of the , I thought, lucky ones to be on the list to receive one of the first 6 lenses, which arrived at the dealer yesterday. When I received their phone call, I quickly traveled to the store, bought and brought the lens home without opening the box. At home, to my horror, I found the lens was defective and would not focus on my new A7RIII. I rushed back to the dealer, who confirmed the defect. Since the other 5 lenses were reserved, it took the dealer some time to finally give me one of them. I feel sorry for the poor guy, who had reserved, but might have, now, to wait.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det hjälper ju inte om en konstruktion har en aldrig så bra potential om inte utförandet håller motsvarande klass. De som haft tur och fått bra ex. är allt från lyriska till imponerade och de som inte haft samma tur mest besvikna.

Möjligen är det som så att Sony haft ett så stort tryck att leverera - i en situation där de kan sälja allt de kan tillverka och mer därtill - att de bara öst på och slarvat med efterkontrollerna.

Det jag har lite svårt att fatta är att de inte prioriterat att få fram detta objektiv tidigare. Det här kommer att bli de facto kitobjektivet framöver under överskådlig tid för Sonys FF-serie och då har de inte råd att slarva som de här siffrorna ändå indikerat för då kommer de drunkna i returer och det har ingen blivit rik på. Så de bara måste fixa detta och det snabbt.

Brian Smith är hyfsat respekterad vad jag förstått men i det här fallet så står han mest för snack och lite verkstad. Jag tycker Petapixel-recensionen är betydligt mer klargörande och ambitiös och här kommer det ju också fram en del kring dessa kvalitetsproblem, även om just denna källa tycker Sony sköter sig bättre än genomsnittet ((vad nu det står för) :

"We find that there is a small, but measurable sample-to-sample variation between the two different copies of the Sony 24-105mm f/4 lens. The sample A is clearly better. For the sake of presentation simplicity, I have omitted graphs from the third sample, but they are in the same ballpark. Based on experience testing other lenses, Sony’s quality control is better than average, since I have seen larger sample-to-sample variation."

https://petapixel.com/2017/12/22/review-sony-gets-right-fe-24-105mm-f-4-g-lens/

Annars är väl den mest vanliga designkritiken vinjetteringen på 24mm och den borde ju en del besvikna över det "problemet" kunnat läsa sig till, så det borde egentligen behövt bli någon överraskning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har testat lite till idag och det ser jättebra ut nu. Men en riktig uppfattning får man ju egentligen inte bara med den preview eller JPEG som skapas av kameran (i alla fall inte min). För att verkligen se vilka resultat man kan förvänta sig så måste man köra hela vägen till färdig bild i sin RAW-konverterare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Så här säger Brian Smith om den:

"Sony announces the FE 24-105mm F4 G OSS Lens – it’s the MOST-REQUESTED LENS by our readers!
I’ve shot with it and it is SPECTACULAR!"

"With corner-to-corner sharpness, Sony FE 24-105mm F4 G OSS is the perfect travel lens."

http://briansmith.com/sony-announces-fe-24-105mm-f4-g-oss-lens/

En kommentar till till:

Jag tycker de här kommentarerna är intressanta hos de stora amerikanska handlarna. Här finns killar som skruvat på detta objektiv på en av dagens absolut bästa kamerahus i form av A7r III. Ändå pratar denna John du refererat till ovan om: "Very poor image quality". Det är ju en liknande situation som den kombo med Nikon D90 och tillhörande kitobjektiv, som R&R snubblade över. Hade Sony släppt ifrån sig ett kit med 24-105mm FE och A7r III så hade även det ekipaget fått usla omdömen om testarna varit något så när vakna. Nu var det en användare som sluttestade istället, vilket inte sällan är det som sker i verkliga livet tyvärr. Omdömet blev likartat.

"Very poor image quality" blir omdömet om en kombo av en av värdens nu bästa kamerahus och en mycket bra nykonstruerad zoom. Så kan det gå och därför är det lika viktigt att testa olika populära kombos hus/objektiv som de olika beståndsdelarna i en dessa kombos var för sig.

Det finns ju inget längre något som vi kan justera i de spegelösa husen (som i de gamla DSLR-erna med mikrojustering) men det innebär inte att kamerahus med hybrid-AF eller kontras-AF som ju båda har återkoppling inte skulle kunna fokusera fel systematiskt. Det kan tyckas som en omöjlighet men är det inte och det måste ju bero på hur villkoret ser ut för att ett AF i ett kamerahus ska anses ha hittat sitt jämviktsläge och om detta samtidigt innebär att det faktiskt ligger i verklig fokus med vald brännvidd - om det är en zoom som i detta fall. Jag upplevde det väldigt tydligt tidigare även med ett 50/1,8 på min NEX 7.

Jag har tänkt på detta också när jag använder Focus Mask som indikerar vad RAW-konverteraren Capture One Pro tycker uppfyller villkoret för "fokus" i exv. en av mina reprofotade analoga bilder. Den masken är rätt förlåtande så det är inte enbart snorskapa delar som blir markerade utan även annat. Så jag undrar verkligen hur dessa algoritmer egentligen ser ut och vilka toleranser de jobbar med. Vad är det verkliga villkoret för AF-fokus egentligen i din kombo kamerahus/objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Här finns killar som skruvat på detta objektiv på en av dagens absolut bästa kamerahus i form av A7r III. Ändå pratar denna John du refererat till ovan om: "Very poor image quality". .
Kanske lite av en bisak, men för att vara helt klar; det var Brian Smith och hans blog som jag refererade till, http://briansmith.com/blog/ (och som var en något annorlunda åsikt än den John och resten som du refererade till).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kai Wong (från digitalrev) snabbrecenserade.
Vad jag kommerihåg var det vinjettering (samt supermörka hörn), distorsion och lite sämre skärpa i kanterna på full öppning, men f.ö. skarp.

/Stefan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske lite av en bisak, men för att vara helt klar; det var Brian Smith och hans blog som jag refererade till, http://briansmith.com/blog/ (och som var en något annorlunda åsikt än den John och resten som du refererade till).
Det blev ett syftningsfel där. Det var ju jag som gav exemplen på dåliga referenser från de stora handlarnas sidor för att balansera bl.a. Brian Smith och Ken Rockwells väldigt positiva skrivningar. Postiva recensioner betyder inget om inte just det ex. du fått levererar och alla har inte gjort det.

Brian Smith har refererat sin användning av ett uppenbarligen väl fungerande ex. och det precis som mitt nya är verkligt bra. Anmärkningsvärt dock är att det är så stor andel dåliga recensioner från användare som uppenbarligen inte haft någon tur i det här lotteriet och som vittnat om det både hos B&H och Amazon, även om urvalet är litet för att långtgående slutsatser.

Jag själv kan bara instämma i denna splittrade beskrivning då jag själv inte var helt nöjd med mitt första ex. men efter den fotorunda jag gjorde igår i bra väder, så är det svårt att bli annat än imponerad när man ser de färdigbehandlade bilderna. Det här exet ger en helt annan detalj på håll än det första gjorde och både skärpa och kontrast är verkligt bra.

Det har nu kommit ett antal mycket positiva recensioner som är alltifrån översvallande lyriska som Ken Rockwell till mer balanserade starkt positiva och en del av dessa styrks även av detaljerade mätningar där flera ex. av objektivet testats parallellt.

Med tanke på de sämre recensionerna så tycker jag ändå att det är befogat att gå ut med en uppmaning att kolla direkt i butiken så noga det låter sig göras, för det är inget kul att stå där med en citron, särskilt som man kan komma att få vänta länge på ett utbytesex. Sony har klara leveransproblem när det gäller detta objektiv och jag som köpte mitt första ex. i januari fick mitt utbytesex. först i februari. Även om objektivet är klart billigare än Sonys 24-70mm GM, så kostar det ändå 13 000 plus och roligare kan man ju ha för de pengarna om det inte blir bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kai Wong (från digitalrev) snabbrecenserade.
Vad jag kommerihåg var det vinjettering (samt supermörka hörn), distorsion och lite sämre skärpa i kanterna på full öppning, men f.ö. skarp.

/Stefan
Jag tycker det mesta man behöver veta framgår rätt väl av den artikel som QT Loung skrivit för Petapixel, som jag pekat på ovan. Det är inte bara snack som hos Brian Smith i detta fall utan även illustrerat med mätningsresultat. Annars kan ju Brian Smith vara bra som källa för en översikt av vad som idag finns för Sony E både för både FF och APS, men åtminstone jag vill ha mer empiri än det som funnits hos honom vad jag kunnat se.

https://petapixel.com/2017/12/22/review-sony-gets-right-fe-24-105mm-f-4-g-lens/

Problemet med Kai är just det ytliga. Han går sällan på djupet med någonting. Det blir oftast mest skådespel. Underhållande ibland men sällan särskilt givande. I bästa fall reser han en del frågor man svaren får man oftast inte av honom utan de får man i allmänhet söka hos andra lite mer seriösa testare.

Som vi nu klart blivit varse så är det ju inte stensäkert att ens ett spegellöst kamerahus med både hybrid-AF med återföring, en enda strålgång (till skillnad från DSLR:er) och en sensor med AF-fokuspunkter för både fasdetkt-AF och kontrast-AF i samarbete klarar av att ställa ett zoom som 24-105mm i fokus om det är fel på objektiv eller kamerahus eller t.o.m. på båda.
 

PMD

Aktiv medlem
Beträffande MTF-mätningar gjorda med Imatest så bör man hålla i minnet att resultaten inte är jämförbara med objektivet monterat på en annan kamera.

Problemet med Kai är just det ytliga. Han går sällan på djupet med någonting. Det blir oftast mest skådespel. Underhållande ibland men sällan särskilt givande. I bästa fall reser han en del frågor man svaren får man oftast inte av honom utan de får man i allmänhet söka hos andra lite mer seriösa testare.
Att titta på Kai Wongs videor för att få veta hur bra kamerautrustning presterar är väl ungefär som att titta på Top Gear för att få veta vilken familjekombi som passar en bäst? :)
 

martinot

Aktiv medlem
Beträffande MTF-mätningar gjorda med Imatest så bör man hålla i minnet att resultaten inte är jämförbara med objektivet monterat på en annan kamera.

Att titta på Kai Wongs videor för att få veta hur bra kamerautrustning presterar är väl ungefär som att titta på Top Gear för att få veta vilken familjekombi som passar en bäst? :)
Mycket bra liknelse!

Kan fö. bara instämma med dig och Sten-Åke gällande Kai Wong. Tom. nämnda Ken Rockwell framstår ju som riktigt seriös i jämförelse. :)
 

smislo

Aktiv medlem
http://camerasize.com/compact/#724.681,679.448,718.699,ha,t om man tittar på dessa tre kameror, det inte så stor skyllnad i storlek mellan X-T2 med 16-55/2.8 och A7IIIR och 24-105/4.

Med introduktion av 24-105/4 från SONY (verkar ha bättre prestanda jämfört med motsvarande Canon/ Nikon lens), skulle jag tänka mig gå tillbaka till SONY om det inte varit för fortfarande krasslig AF i dålig ljus... (gäller spegelfria i allmänt) ...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Beträffande MTF-mätningar gjorda med Imatest så bör man hålla i minnet att resultaten inte är jämförbara med objektivet monterat på en annan kamera.


Att titta på Kai Wongs videor för att få veta hur bra kamerautrustning presterar är väl ungefär som att titta på Top Gear för att få veta vilken familjekombi som passar en bäst? :)
Men i det skiljer sig väl inte Imatest från exv. DXO. Det är ju en av de saker man kan lära sig av exv. DxO att den s.k. perceptuella upplösningen (vad man nu än tänker om den som mått) varierar med vilket hus man sätter objektivet på. Jag tycker det är en generellt viktig faktor och insikt. Men det handlar inte bara om vilken kameramodell och vilken modell av objektiv man valt utan även om olika ex. av samma modell för de kan faktiskt variera i prestanda ordentligt om man har otur.

Jag tycker QT Luong slår huvudet på spiken när han säger:

"My past experience of testing lenses has taught me that sometimes sample-to-sample variation is quite significant, to the point that it compares with model-to-model differences."

Det kan uppenbarligen vara så ibland om man har otur.

:) Din Kai Wong kommentar var faktiskt klart rolig och jag skrattar fortfarande. Men det finns folk som gillar honom och försvarar homom hårt, så smaken är uppenbarligen olika om hans bidrag till vår förkovran.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Mycket bra liknelse!

Kan fö. bara instämma med dig och Sten-Åke gällande Kai Wong. Tom. nämnda Ken Rockwell framstår ju som riktigt seriös i jämförelse. :)
Det här var faktiskt rätt kul också! Men jag tog upp Kai vid ett annat tillfälle när jag tyckte han över träffat sig själv och nästan lämnat golvet i sitt tyngdlösa universum och jag fick ordentligt med skit för det :), så det har tagit ända tills nu med att ens nämna hans namn för min del.
 

PMD

Aktiv medlem
Men i det skiljer sig väl inte Imatest från exv. DXO.
Det vet jag inte, men gissar att det är så. Det är väldigt få som gör MTF-mätningar utan att blanda in en kamera. Fördelen med det senare är uppenbar.

:) Din Kai Wong kommentar var faktiskt klart rolig och jag skrattar fortfarande. Men det finns folk som gillar honom och försvarar homom hårt, så smaken är uppenbarligen olika om hans bidrag till vår förkovran.
Jag gillar både Digitalrev och Kais solovideos skarpt. Det är bra underhållning, men man ska förstås inte se det som konsumentupplysning (även om det ibland smyger sig in lite av det).

Det är likadant med Top Gear (dvs jag finner det mycket underhållande) men skillnaden är väl att konsumentupplysningsfragmenten är ännu mindre där. (Med reservation för att jag inte har sett någonting alls av Top Gear sen Clarksons debacle och programmet startade om med helt nya programledare).

Kuriosa: Digitalrev är/var uppenbart inspirerade av Top Gear. Man kan i vissa avsnitt se mycket stora likheter i upplägget, och jag tror att jag har läst att Kai Wong (eller någon annan av de inblandade) har sagt att de är stora fans av Top Gear och därför har "imiterat" lite.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För att återgå till kollen av 24-105

Jag var ute en sväng med min 36 MP A7r och mitt nya ex. av 24-105 och det ser verkligen jättebra ut - det är verkligt skillnad mot det andra exet. Jag har ju oftast haft min eminenta lilla Zeiss 35:a på det huset och det har varit en oslagbar kombo tycker jag men nu kan jag ju sätta på den här zoomen utan att känna att jag kompromissar med bildkvaliteten märkbart. Zeissen är säkert fortfarande lite vassare om man skulle mäta upp objektiven men det kan inte vara med mycket. Det är verkligen jätteskarpt både på A6300 och A7r. Kör jag mot testark så tycker jag AF:en verkar aningen bättre på A6300 och det är ju väntat då den har en bra modern AF medan A7r bara har kontrast-AF men det är inget man märker i vanlig fotografering och på lite håll som jag testat idag. För jag tycker verkligen de färdiga bilderna blir bra efter en sväng genom konverteraren.

Så jag kan verkligen rekommendera den här modellen av objektiv men med en ordentlig varning för den ojämna leveranskvaliteten. Man behöver vara säker på att objektivet verkligen är OK för att omdömena om modellen ska kunna tas på allvar och då måste man testa så noggrant det går i butik innan man går hem med det.
 

Bengf

Aktiv medlem
http://camerasize.com/compact/#724.681,679.448,718.699,ha,t om man tittar på dessa tre kameror, det inte så stor skyllnad i storlek mellan X-T2 med 16-55/2.8 och A7IIIR och 24-105/4.

Med introduktion av 24-105/4 från SONY (verkar ha bättre prestanda jämfört med motsvarande Canon/ Nikon lens), skulle jag tänka mig gå tillbaka till SONY om det inte varit för fortfarande krasslig AF i dålig ljus... (gäller spegelfria i allmänt) ...
Är inte klar över dom likheter som ändå fins mellan A7RIII och A9 runt sensorn, den senare har nästan hälften av pixlar, och är väl lite kvickare och mer optimerad för snabbhet, A9 hängde med D5 väldigt bra vid en av dom få AF-mörker test som jag sett, och det var riktigt mörkt, så det är möjligt att A7RIII kanske inte fått med den egenskapen från A9, men jag vet inte, det är ju inte alltid det samma som när dom skriver ev-3 eller ev-4 och tester avslöjar att riktigt så bra är nog inte kameran.
 

smislo

Aktiv medlem
Är inte klar över dom likheter som ändå fins mellan A7RIII och A9 runt sensorn, den senare har nästan hälften av pixlar, och är väl lite kvickare och mer optimerad för snabbhet, A9 hängde med D5 väldigt bra vid en av dom få AF-mörker test som jag sett, och det var riktigt mörkt, så det är möjligt att A7RIII kanske inte fått med den egenskapen från A9, men jag vet inte, det är ju inte alltid det samma som när dom skriver ev-3 eller ev-4 och tester avslöjar att riktigt så bra är nog inte kameran.
Troligen stämmer det bra Bengt angående AF i A9 vs A7R3...I mitt fall ville hålla budgeten runt 30000:- (+/- lite) för ett hus, så tycker att A9 kostar lite för mycket för mig...
 

martinot

Aktiv medlem
http://camerasize.com/compact/#724.681,679.448,718.699,ha,t om man tittar på dessa tre kameror, det inte så stor skyllnad i storlek mellan X-T2 med 16-55/2.8 och A7IIIR och 24-105/4.

Med introduktion av 24-105/4 från SONY (verkar ha bättre prestanda jämfört med motsvarande Canon/ Nikon lens), skulle jag tänka mig gå tillbaka till SONY om det inte varit för fortfarande krasslig AF i dålig ljus... (gäller spegelfria i allmänt) ...
Detta gäller inte specifikt spegellöst, utan lika mycket DSLR: Fast du vinner ju inget ljusmässigt eller bokehmässigt om du går från APS-C till FF, och samtidigt går från f/2,8-objektiv till f/4-objektiv. Blir då ett nollsummespel optiskt, och ett byte och kostnad helt i onödan.

Det sagt, utan att själv ha testat A7RIII, så verkar AF ha tagit ett kliv framåt till det bättre (som på alla nya spegellösa kamerahus), och du kommer troligen snarare få lite bättre och snabbare AF jämfört med det numera något äldre X-T2. Så i den aspekten är det nog bara en fördel (iaf. fram tills att nästa spegellösa kamerahus från Fuji eller andra kommer), och inget negativt med ett sådant byte.

För bra AF i extrema fall (dåligt ljus, följande AF för sport/action) så är det nog förmodligen ett område där DSLR kommer konkurrera ett litet tag till på (speciellt sätt till prestanda/kostnad).
 
ANNONS