Annons

Sortering av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrisP

Aktiv medlem
Finns där nåt program som letar upp alla bilder i datorn,
Sorterar efter tex datum
Varnar för dubletter
Och kanske på nåt sätt gör det lätt att sortera upp allt..

Snälla säg att det finns nåt sånt?

Under 'Library' kan du trycka på 'Folder's plustecken, lägg till din(a) katalog(er) för att lägga till det du önskar. I samband med detta kan du välja bort att inte importera dubletter. Jag är inte säker, men jag tror inte det går att i efterhand leta upp och filtrera/varna för dubletter med en sökfunktion.

Efterimportering kan du sortera efter exempelvis 'Capture Time' i mitten under den stora förhandsgranskningen.

ACDSee är annars ett företag vars produkter kan vara av intresse.

Edit:
Kan ju tillägga att även Bridge kan vara ett utmärkt verktyg att hantera och kategorisera sina kataloger om det ingår i ditt programvaruutbud. Men även detta verkar sakna en funktion att hitta/sortera dubletter.

Senast ändrad:
Under 'Library' kan du trycka på 'Folder's plustecken, lägg till din(a) katalog(er) för att lägga till det du önskar. I samband med detta kan du välja bort att inte importera dubletter. Jag är inte säker, men jag tror inte det går att i efterhand leta upp och filtrera/varna för dubletter med en sökfunktion.

Efterimportering kan du sortera efter exempelvis 'Capture Time' i mitten under den stora förhandsgranskningen.

ACDSee är annars ett företag vars produkter kan vara av intresse.

Edit:
Kan ju tillägga att även Bridge kan vara ett utmärkt verktyg att hantera och kategorisera sina kataloger om det ingår i ditt programvaruutbud. Men även detta verkar sakna en funktion att hitta/sortera dubletter.

Tack . Så programen flyttar dem också? eller måste man göra det själv?

Lightroom flyttar inget själv. Däremot kan du med de inbyggda filterna göra den manuella processen väldigt enkel, lite beroende på hur man väljer att arbeta.

De gånger jag använd Lightroom till ändamålet har jag nyttjat ratingsystemet (eller flaggningar) för att selectera de bilder jag vill kassera/spara/bearbeta/osv först;

0 rating - Ej beskådad bild
1 rating - för bilder som ska kasseras
2 rating - bilder som måste behandlas
3 rating - bilder som är OK, kan sparas
osv osv

Sedan kan filtreringsfunktionen användas för att välja bilder enligt ovan och därmed flyttas (om så önskas) till valfri plats.

Lite rörigt det där, hoppas du förstod. ;)

Jag använde ett program för några år sedan för att hitta dubletter av filer som låg på olika ställen i datorn. Jag har för mig att det var Total Commander. När jag söker på det så ser det ut som det iallafall. En typ av filhanterare med lite extra funktioner som inte finns i Windows. Kör du MAC så kanske det finns något liknande.

finns flera program om man söker på google. det man bör tänka på är att dessa program oftast inte är 100% säkra så att man är försiktig med vad man tar bort.

ANNONS
Götaplatsens Foto