Annons

Spara bild -> under 250kb

Produkter
(logga in för att koppla)

Neyvaa

Medlem
När man ska lägga upp foton på denna sida ska de vara under 250kb. Jag har väldigt svårt att lyckas få korten till denna storlek. Jag får försöka många gånger och krympa och krympa bilden. När bilden är runt 500X600 funkar det, men hur ska man då kunna visa en förstoring?

Hur gör ni när ni fixar era kort så ni kan lägga upp dem här?
Har ni något tips?
 
Neyvaa skrev:
När man ska lägga upp foton på denna sida ska de vara under 250kb. Jag har väldigt svårt att lyckas få korten till denna storlek. Jag får försöka många gånger och krympa och krympa bilden. När bilden är runt 500X600 funkar det, men hur ska man då kunna visa en förstoring?

Hur gör ni när ni fixar era kort så ni kan lägga upp dem här?
Har ni något tips?
Nej, det är fel, om du nu menar DENNA sidan
Följande regler gäller för bilder i forumen:
"Maxstorlek: 102400 bytes, 400x400 pixels"
"Tillåtna filändelser: gif jpg png jpeg pdf"
 
Själva fotosidan, då jag vill lägga upp en bild i mitt album.
Inte här i forumet.

Ser nu att Peter kanske tolkade det som här i forumet.
 
Använd spara för webb när du skall spara bilden då ser du hur stor den kommer bli och kan anpassa komprimeringen så du får den storlek i kb du vill ha.

kent.
 
Sorry, kom på det när jag redan skickat svaret.
I dina album kan bilderna vara Max 1024x1024 pixels och 300 kB eller 250kB, siffran varierar beroende på var man tittar.

När du ändrat bilden till den storlek du vill att den ska ha sparar du den i jpg-format och väljer kvalitet, ju bättre kvalitet ju större blir filen. Om du väljer "spara för web" kommer informationen i bilden (exif) att försvinna.
 
Jag gör alltid så att jag väljer storleken först (max 1024 pixlar), därefter sparar jag i JPG och drar i reglaget "Kvalitet" tills jag ser att storleken blir mindre än 250Kb (står längst ner).

(Notera att den uppskattade storleken är ungefärlig. Det betyder att den verkliga storleken kan bli större eller mindre. Överstiger den 250Kb så måste du göra om det igen och dra ner kvaliteten ytterligare)
 
Poteta skrev:
Vad har du för program när du redigerar dina bilder?
Jag har Photoshop CS

Göran Wirén (Guran99)skrev:Jag gör alltid så att jag väljer storleken först (max 1024 pixlar), därefter sparar jag i JPG och drar i reglaget "Kvalitet" tills jag ser att storleken blir mindre än 250Kb (står längst ner).

(Notera att den uppskattade storleken är ungefärlig. Det betyder att den verkliga storleken kan bli större eller mindre. Överstiger den 250Kb så måste du göra om det igen och dra ner kvaliteten ytterligare)

Det är så jag brukar göra, men ska jag få till en bra storlek på filen måste nästan jag ha dålig kvalite och då känns det som att det inte är någon mening med att visa bilden Eftersom den blir så dålig. Sen är det bara jag, eller mattar jpeg ut färgerna? (jamnfört med andra format).

Peter Segerdahl (Segeson) skrev : Sorry, kom på det när jag redan skickat svaret.
I dina album kan bilderna vara Max 1024x1024 pixels och 300 kB eller 250kB, siffran varierar beroende på var man tittar.

När du ändrat bilden till den storlek du vill att den ska ha sparar du den i jpg-format och väljer kvalitet, ju bättre kvalitet ju större blir filen. Om du väljer "spara för web" kommer informationen i bilden (exif) att försvinna.

Jag ska pröva det och se om det blir nå bättre.
 
Gör istället Spara för web som Peter föreslog och optimera för kvalité och skriv in 250 kb, då blir bilden max 250 kb (det är max 250kb på fotosidan), oftast några kb mindre typ 247 eller något. Då slipper man spara om tills det slutligen blir under 250kb. Med spara för web sköts detta automatiskt.

Mvh

David
 
David Appelgren skrev:
Gör istället Spara för web som Peter föreslog och optimera för kvalité och skriv in 250 kb, då blir bilden max 250 kb (det är max 250kb på fotosidan), oftast några kb mindre typ 247 eller något. Då slipper man spara om tills det slutligen blir under 250kb. Med spara för web sköts detta automatiskt.

Mvh

David

Tack!
 
Neyvaa skrev:
Sen är det bara jag, eller mattar jpeg ut färgerna? (jamnfört med andra format).
Nej, men bilden har förmodligen en färgprofil som din skärm inte kan visa korrekt utanför Photoshop, t ex AdobeRGB. Konvertera till sRGB så kommer det att se bättre ut:) Detta gör du med "convert to profile" i edit-menyn i PS.

Att försöka få bilden att se bra ut med 1024 pixlars bredd och bara 250kb stor är lönlöst. Det är bättre att minska ner storleken lite, till kanske 7-800 pixlar. Då funkar det att få ner filen till 250kb utan problem. Detta är förresten särskilt bra vid stående bilder, eftersom betraktaren sällan har en skärm med 1024 pixlars upplösning på höjden, och man måste alltså skrolla för att se hela bilden. Den går då inte att se i sin helhet, och det är ju ingen höjdare.
 
En del har sagt det men det bör sägas igen, använd inte "spara för webben" utan försök att köra med "spara som" istället. Då tappar du inte EXIF informationen i bilden!(som gör att andra ser bländare, slutartiden etc. som använts)

Bilden bör vara max ~700-750px hög om du vill att de allra flesta personerna ska se den utan att scrolla på höjden. 1024*768px stor brukar skrivbordsytan vara och det försvinner en del för webbläsarens menyer etc.
 
Vr98olli skrev:
En del har sagt det men det bör sägas igen, använd inte "spara för webben" utan försök att köra med "spara som" istället. Då tappar du inte EXIF informationen i bilden!(som gör att andra ser bländare, slutartiden etc. som använts)
Är EXIF viktigare för tittaren än bildkvaliteten?
 
Makten skrev:
Är EXIF viktigare för tittaren än bildkvaliteten?

Personligen är jag ofta intresserad av EXIF-informationen för att få reda på hur en bild har exponerats m.m. Det hjälper mig med tips om hur man själv kan göra liknande bilder... Bildkvaliteten är oftast marginell så länge man inte våldför sig groteskt mycket på jpg-kvaliteten
 
Guran99 skrev:
Personligen är jag ofta intresserad av EXIF-informationen för att få reda på hur en bild har exponerats m.m. Det hjälper mig med tips om hur man själv kan göra liknande bilder... Bildkvaliteten är oftast marginell så länge man inte våldför sig groteskt mycket på jpg-kvaliteten
Jo, det kan förstås vara intressant att se EXIF ibland. Men personligen tycker jag att 250kb är så snålt redan att jag hellre utnyttjar hela utrymmet för att optimera bildkvaliteten. Jag upplever att det är ganska stor skillnad just i spannet 200-300kb för en bild som är ca 700 pixlar bred, beroende på detaljrikedom förstås. Jag föreslog 300kb som ny gräns i nån tråd i forumet om själva fotosidan. Hoppas det går igenom:)

Edit: Det är väldigt vanligt att man ser fullständigt sönderkomprimerade bilder på Fotosidan tyvärr, och det pekar på att folk inte vet riktigt hur de ska gå tillväga när de sparar bilder. En guide om detta borde ligga lättillgänglig att läsa när man laddar upp bilder.
 
tycker att det går mycket lättare att bestämma
storleken på bilden med gratis programet photofiltre än PS, kan se innan man sparar kopia
hur mycket den behövs komprimeras så man håller sig under 250MB.

www.photofiltre.com
 
Joi skrev:
tycker att det går mycket lättare att bestämma
storleken på bilden med gratis programet photofiltre än PS, kan se innan man sparar kopia
hur mycket den behövs komprimeras så man håller sig under 250MB.

www.photofiltre.com
Intressant! Vad är fördelen med att spara för web i PS? Kan man se hur resultatet blir innan man sparar? Jag är lite avog mot att installera massa program nämligen;-)
 
Jag är lite avog mot att installera massa program nämligen;-)

Vet inte vad du menar, men jag jobbar med
Canon DPP I RAW men sen photofiltre i jpeg
startar snabare en PS och kräver litet RAM
enkelt att göra ramm oxå.
 
ANNONS