Annons

Spara på exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

swordsman

Aktiv medlem
Har förstått (vilket ju också är rätt självklart) att DSLR:er tenderar bli kaputt - eller åtminstone slutaren - efter ett visst antal exponeringar.

Innebär det att man borde "spara" sin kamera lite, och inte trycka vilt så fort man ser något man vill plåta? :)

Ungefär hur många exponeringar klarar en slutare? Ta gärna D70 som exempel, då jag råkar ha en sådan. (Självklart förstår jag att det inte går att säga så noga, men nån slags snittvärde)

Minst 50000 exponeringar, vissa kameror är garanterade uppemot en kvarts miljon innan byte krävs...

Det finns ju fotografer på sidan som sliter ut en slutare på ett år. Ligger man och snittar 900 bilder per dag som vissa gör slits ju grejorna!

50000 exponeringar är 1389 rullar 36-film förresten...

Men hallå..
Hur dyrt är ett slutarbyte jämfört med att den som fotar mycket faktiskt får ut något av det.

Det rör sig om en tioöring per exponering i driftskostnad på en vanlig entusiastkamera som t ex D70 eller 10D/300D

Se det som att skicka in bilen på service. Saker slits och byts med vissa intervaller. Inte konstigare än så. Inte ett dugg faktiskt.

Jomenvisst, jag bara undrar för intressets skull mest. Lugn i stormen!

Sen kan man ju skita i att köra 10 bilder i serie bara för att seriebildtagningen är så cool :)

Posta gärna mer åsikter/information. Jag läser allt nyfiket!

ANNONS
Götaplatsens Foto