Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Spec för ny laptop
- Trådstartare Augie
- Start datum
Per
Aktiv medlem
Nu får någon kunnig rätta mig, men borde inte skärmen på en laptop för bildbehandlig vara betydligt mer begränsande och betydelsefull än övriga specar? Jag bildbehandlar (PSE/CS3) på en stationär PC som i sammanhanget är uråldrig; säkert över fem år och knappast ens en gig i internminne men kan inte påstå att jag upplever den som långsam för det? (kan iofs bero på att jag är långsam också..)
Per
Per
Viktor N
Aktiv medlem
Per skrev:
Nu får någon kunnig rätta mig, men borde inte skärmen på en laptop för bildbehandlig vara betydligt mer begränsande och betydelsefull än övriga specar? Jag bildbehandlar (PSE/CS3) på en stationär PC som i sammanhanget är uråldrig; säkert över fem år och knappast ens en gig i internminne men kan inte påstå att jag upplever den som långsam för det? (kan iofs bero på att jag är långsam också..)
Per
Då har du skött din dator bra. Ju mer skit(dåligt byggda program/filer) man fyller datorn med desto långsammare går den och den blir instabil.
Har ominstallerat Windows ganska många gånger på datorer som har blivit utsatta för detta.
Ska du ha datorn till annat än bildbehandling?
Köper du ny dator idag skulle jag säga:
Processor: Dual Core, Intel eller AMD spelar ingen roll
Internminne: 2 GB eller mer
Grafik: Ett kort med dedicerat grafikminne.
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Måste börja med att säga att det ligger en hel del i det Micke skriver ovan.
Skärmen är en viktig faktor.
Nu skiljer sig det inte så värst mycket i färgåtergivning på skärmarna på bärbara datorer.
Däremot så kan det vara rätt stor skillnad i ljusstyrka.
Vilket helt klart har betydelse för arbete "i fält".
Sedan är det rent generellt viktigare med att ha mycket minne, än vilken processor du har.
Är du beroende av mjukvara som endast fungerar på Windows så går det bara få tag på nya datorer med Vista förinstallerat, och Vista i sig kräver dessvärre en hel del av hårdvaran.
Tror att du kommer att klara dig helt ok med en någorlunda "ordinär" bärbar, så länge du har minst 2Gb RAM-minne i den.
Är det så att du inte är beroende av mjukvara som enbart finns till Windows, så tycker jag att du ska ta dig en seriös funderare på Mac.
Själv bytte jag nyligen, till Mac och OS X efter elva år med olika versioner av Windows.
Detta till stor del då jag kunde flytta över mina licenser (Adobe Lightroom, PS samt NeatImage) till Mac OS X för mycket låga kostnader.
Från att ha trivs bra med min före detta PC med Windows XP, så trivs jag nu ännu bättre med en MacBook (billigaste modellen, där jag själv satte i mer minne från tredjeparts-tillverkare) och OS X.
Färgåtergivningen är helt ok för en bärbar (skiljer sig dock inte så mycket från andra bärbara), men framför allt så är ljusstyrkan riktigt bra, likaså batteritiden på datorn.
Dessutom så är den ruskigt snabb, till och med när jag använder LightRoom. Vilket faktiskt säger en hel del.
/Daniel.
Skärmen är en viktig faktor.
Nu skiljer sig det inte så värst mycket i färgåtergivning på skärmarna på bärbara datorer.
Däremot så kan det vara rätt stor skillnad i ljusstyrka.
Vilket helt klart har betydelse för arbete "i fält".
Sedan är det rent generellt viktigare med att ha mycket minne, än vilken processor du har.
Är du beroende av mjukvara som endast fungerar på Windows så går det bara få tag på nya datorer med Vista förinstallerat, och Vista i sig kräver dessvärre en hel del av hårdvaran.
Tror att du kommer att klara dig helt ok med en någorlunda "ordinär" bärbar, så länge du har minst 2Gb RAM-minne i den.
Är det så att du inte är beroende av mjukvara som enbart finns till Windows, så tycker jag att du ska ta dig en seriös funderare på Mac.
Själv bytte jag nyligen, till Mac och OS X efter elva år med olika versioner av Windows.
Detta till stor del då jag kunde flytta över mina licenser (Adobe Lightroom, PS samt NeatImage) till Mac OS X för mycket låga kostnader.
Från att ha trivs bra med min före detta PC med Windows XP, så trivs jag nu ännu bättre med en MacBook (billigaste modellen, där jag själv satte i mer minne från tredjeparts-tillverkare) och OS X.
Färgåtergivningen är helt ok för en bärbar (skiljer sig dock inte så mycket från andra bärbara), men framför allt så är ljusstyrkan riktigt bra, likaså batteritiden på datorn.
Dessutom så är den ruskigt snabb, till och med när jag använder LightRoom. Vilket faktiskt säger en hel del.
/Daniel.
hakanv
Aktiv medlem
Jag har själv funderingar på en ny bärbar dator, och har tittat på Dell XPS M1330 som har fått bra kritik. Vet inte hur den är för bildbehandling, men är säker minst lika bra som MacBook, som jag har kikat lite på också. Förresten finns det rykten om nya MacBook, så jag kommer att vänta ett tag för att se om dom verkar lika intressanta som Dell XPS M1330.
/Håkan
/Håkan
hvenafoto
Aktiv medlem
Augie skrev:
Tack för svaren! Sammanfattningsvis så verkar kraven alltså inte så höga, (minst) ett par Gb RAM, en modern processer och en ljus skärm o lite minne i grafikprocessorn. Rätt? Jag trodde att det krävdes upp åt 4 Gb RAM, 2,1 GHz och ett vasst grafikkort. /Micke
Beror lite på operativsystem. Vista käkar minne XP och Mac OS är snällare om jag förstått allt
hockeyfotografen
Avslutat medlemskap
Ligger allt en del i det.hvenafoto skrev:
Beror lite på operativsystem. Vista käkar minne XP och Mac OS är snällare om jag förstått allt![]()
Det går dock att minska Vistas förtvivlade hunger efter kraftig hårdvara, genom att stänga av "Aero" om det är aktivt.
Pratade igår med en IT-konsult som bl.a. installerar Vista på kundernas datorer.
Han nämnde att många (som använt XP) blir besvikna när de skall skaffa en snabbare dator, och byter från en äldre dator med XP till en ny snabbare med Vista, och ändå inte får bättre prestanda.
Detta stämmer rätt bra överens med mina erfarenheter av att ha testat Vista på en relativt ytlig nivå.
Eftersom jag inte lyckades hitta en tillräckligt bra bärbar med Windows XP, samtidigt som jag sneglat åt Mac OS X länge (har haft en Mac mini som jag gillat även om den mest stått oanvänd). Så bestämde jag mig till slut för att "trots allt" byta över till Mac.
Så här i efterhand så anser jag att det var det bästa val jag kunde göra.
Men så har jag ju lyckats lösa alla problem med att hitta mjukvara som fungerar under OS X.
Nu går det för den delen alldeles utmärkt att köra Windows på Macar, antingen med Bootcamp, eller virtuellt.
Men jag vill helst av allt hålla mig till ett OS hela tiden.
Vad som är det bästa valet varierar.
Men jag tycker att alla som ska byta dator ska kolla upp alternativen ordentligt.
/Daniel.