Annons

Speedlights, Ad200 pro?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Så en liten( eller stor beroende på vart det slutar!) fråga till er som gör både studio men också "on location" fotografi. Jag fotar mestadels porträtt då jag använder mina speed lights men också en del events och bröllop etc.
Vad jag har nu är 4 Nikon Speedlights( Sb speed lights några olika modeller.) och Phottix radio triggers till dom och en hel del softboxar och modifiers till dessa.
Min Sb-800 dog för en månad sedan och jag kollar runt lite efter en Sb-910 att ersätta med, samtidigt har jag en längre tid varit sugen på att börja satsa på Godox med sina Ad200 pro med kanske några mindre Godox blixtar för att uppgradera min blixt fotografering lite till en ny nivå. Min tanke var att kanske skaffa en eller 2 Ad200 pro alternativt en Ad400 med kanske 2 V860ii som fill/trim. Kanske behålla min Sb-910 som event blixt.
Eller bara behålla det jag har för att spara pengar och uppgradera med en till blixt och satsa på fler bakgrunder etc.
Lite osäker på vilken väg jag ska gå så tänker att ni som gjort samma resa eller inte men har erfarenheter av dessa system kanske kan reda ut lite saker så det blir enklare att bestämma sig :D
 

cardazio

Aktiv medlem
Har haft sb800, sb900, ad200, ad600b+huvud och v860ii.

För porträtt på ljusa dagar med stora bländare i motljus är ad600b knappt tillräcklig för att mörka ned bakgrunden. Den är dock mitt stalltips i kombination med en v860ii samt xpro trigger så har du även något mer portabelt eller för vinterhalvåret. Ad600b klarar allt det andra jag behöver blixt till. Obs jag använder inte gels.

Ad200 har problemet att den riskerar att gänga ur sig från ditt stativ samt om stativet ramlar kan displayen slås sönder. Hade 2 st men sålde vidare dem och behöll ad600b istället.

Menysystemet i v860ii är lite sämre än sb900 men i övrigt en bra blixt.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har haft sb800, sb900, ad200, ad600b+huvud och v860ii.

För porträtt på ljusa dagar med stora bländare i motljus är ad600b knappt tillräcklig för att mörka ned bakgrunden. Den är dock mitt stalltips i kombination med en v860ii samt xpro trigger så har du även något mer portabelt eller för vinterhalvåret. Ad600b klarar allt det andra jag behöver blixt till. Obs jag använder inte gels.

Ad200 har problemet att den riskerar att gänga ur sig från ditt stativ samt om stativet ramlar kan displayen slås sönder. Hade 2 st men sålde vidare dem och behöll ad600b istället.

Menysystemet i v860ii är lite sämre än sb900 men i övrigt en bra blixt.
ok bra va fint att få höra lite erfarenheter. Den Ad600 var lite för dyr just nu tyvärr dock. kanske om jag hade hittat en begagnad. En ad400 var nog taket för en extra blixt just nu tills jag sålt av de andra. ja jag hörde om display problemet av lite andra som haft samma problem också.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har haft sb800, sb900, ad200, ad600b+huvud och v860ii.

För porträtt på ljusa dagar med stora bländare i motljus är ad600b knappt tillräcklig för att mörka ned bakgrunden. Den är dock mitt stalltips i kombination med en v860ii samt xpro trigger så har du även något mer portabelt eller för vinterhalvåret. Ad600b klarar allt det andra jag behöver blixt till. Obs jag använder inte gels.

Ad200 har problemet att den riskerar att gänga ur sig från ditt stativ samt om stativet ramlar kan displayen slås sönder. Hade 2 st men sålde vidare dem och behöll ad600b istället.

Menysystemet i v860ii är lite sämre än sb900 men i övrigt en bra blixt.
Vad tycker du annars om Ad200 pro, är den ett bättre alternativ än tex Sb-nikon speed lights för location porträtt ? de ända ljusformarna jag har som skulle passa dom är dock mitt magmod kit( mindre ljusformare och grids och massa gels etc) resten passar bara mina speed lights.
 

larjo

Aktiv medlem
Hade AD200 kommit lite tidigare hade jag kört med Godox. Nu är jag fast i speedlightträsket tills jag tycker jag har större behöv att byta. Så jag rekommendera gå över till Godox för att få lite bättre styrka på blixtarna.
Det finns en uppdaterad version av AD200 som löser problemen med sprickor i skärmen och att det medföljande fästet gängar ut sig. Godox har också en Bowens S-type hållare som passar AD200 och vanliga speedlights som jag tycker funkar bra. Det finns också en hållare som man kan ha 2 stycken AD200 och skjuta in i samma softbox/paraply.
Godox har oxo en mottagare som man kan montera sina befintliga blixtar.
 

cardazio

Aktiv medlem
Vad tycker du annars om Ad200 pro, är den ett bättre alternativ än tex Sb-nikon speed lights för location porträtt ? de ända ljusformarna jag har som skulle passa dom är dock mitt magmod kit( mindre ljusformare och grids och massa gels etc) resten passar bara mina speed lights.
Har aldrig testat pro varianten tyvärr. Verkar som killen nedan säger att mina två invändningar är negerade. Det sista man ska tänka på med originalet är att det ibland är skönt att kunna fästa blixten direkt i blixtskon och då är v860ii kanske bättre.

Ad600bm kan du nog hitta billigare begagnad om du inte behöver ttl. Jag har nog aldrig kört ttl men ska gå att ljusmäta m ttl och mha det sätta ett manuellt värde som du sedan justerar manuellt.

Jag ska köpa en till ad600b inom kort tänker jag mig. Ska även beställa en till 150cm octa mm. Innan brexit. (Phot-R via cameraking)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Hade AD200 kommit lite tidigare hade jag kört med Godox. Nu är jag fast i speedlightträsket tills jag tycker jag har större behöv att byta. Så jag rekommendera gå över till Godox för att få lite bättre styrka på blixtarna.
Det finns en uppdaterad version av AD200 som löser problemen med sprickor i skärmen och att det medföljande fästet gängar ut sig. Godox har också en Bowens S-type hållare som passar AD200 och vanliga speedlights som jag tycker funkar bra. Det finns också en hållare som man kan ha 2 stycken AD200 och skjuta in i samma softbox/paraply.
Godox har oxo en mottagare som man kan montera sina befintliga blixtar.
ok, ja det låter ju onekligen rätt intressant. Funderar på om jag kan använda några av mina gamla ljusformare för "hotshoe" blixtar på något sätt eller om man måste börja sälja av dem också. kan iof alltid använda dem till ett mindre on location kit också när man behöver så är ju inte helt bortkastat om jag har kvar någon speed light och do också i värsta fall. men hade varit trevligt om man på något sätt kunde använda till de nyare Ad200 då om man införskaffar en eller 2.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har aldrig testat pro varianten tyvärr. Verkar som killen nedan säger att mina två invändningar är negerade. Det sista man ska tänka på med originalet är att det ibland är skönt att kunna fästa blixten direkt i blixtskon och då är v860ii kanske bättre.

Ad600bm kan du nog hitta billigare begagnad om du inte behöver ttl. Jag har nog aldrig kört ttl men ska gå att ljusmäta m ttl och mha det sätta ett manuellt värde som du sedan justerar manuellt.

Jag ska köpa en till ad600b inom kort tänker jag mig. Ska även beställa en till 150cm octa mm. Innan brexit. (Phot-R via cameraking)
ja men precis den Pro versionen verkar lite bättre än originalet.
Den Ad600 och Ad400 verkar väldigt trevliga, synd att dom är så mycket dyrare. Tänker att om man ändå betalar i dom prisklasserna är man nästan ändå uppe i studio blixt priser och kan köpa Profoto kit eller liknande. Jag kommer nog ändå aldrig ha en studio mer än en tillfällig eller för att ta med on location ändå.
Tror mitt ideal kit skulle vara antingen 2 st Ad200 pro och någon extra mindre speedlight till det, alternativt en Ad400 och 2 st speed lights:)
 

pemrby

Aktiv medlem
Angående displayproblem på Ad200 så tror jag inte de svenska återförsäljarna tar in den längre utan nu är det Ad200Pro som gäller.

Vad det gäller utsattheten för enheten om den välter på stativet så tycker jag denna funkar bra för att sätta kraftenheten lågt på stativet:
https://www.photax.se/product/fotobestway-ror-klamma-med-16mm-faste

sedan denna för att separera huvudet:
https://www.photax.se/product/godox-ad200-forlangningskabel-for-blixthuvud-2m

samt en s-bracket för huvudet:
https://www.photax.se/product/godox-bowens-s-type-speedlite-hallare-ad-200
 

gamleJ

Aktiv medlem
Så en liten( eller stor beroende på vart det slutar!) fråga till er som gör både studio men också "on location" fotografi. Jag fotar mestadels porträtt då jag använder mina speed lights men också en del events och bröllop etc.
Vad jag har nu är 4 Nikon Speedlights( Sb speed lights några olika modeller.) och Phottix radio triggers till dom och en hel del softboxar och modifiers till dessa.
Min Sb-800 dog för en månad sedan och jag kollar runt lite efter en Sb-910 att ersätta med, samtidigt har jag en längre tid varit sugen på att börja satsa på Godox med sina Ad200 pro med kanske några mindre Godox blixtar för att uppgradera min blixt fotografering lite till en ny nivå. Min tanke var att kanske skaffa en eller 2 Ad200 pro alternativt en Ad400 med kanske 2 V860ii som fill/trim. Kanske behålla min Sb-910 som event blixt.
Eller bara behålla det jag har för att spara pengar och uppgradera med en till blixt och satsa på fler bakgrunder etc.
Lite osäker på vilken väg jag ska gå så tänker att ni som gjort samma resa eller inte men har erfarenheter av dessa system kanske kan reda ut lite saker så det blir enklare att bestämma sig :D
Svårt att råda egentligen men kan åtminstone ge min syn på det delikata problemet. Jag har i dagsläget två v860ii och en ad200 som är mitt ttl/hss kitt när det ska vara lätt och smidigt. Vill jag ha kraft så tar jag med min Elinchrom elb400. Nackdelen är ju att systemen inte fungerar ihop de få gånger det skulle behövas. Har därför funderat på samma lösningar som du dvs antingen i mitt fall sälja av ad200 och köpa ad400 eller komplettera med en ytterligare ad200. Troligen blir det en ad400.För mig känns det ofta som att funkar inte speedlights så är det en situation som kräver mer än vad både de och ad200 klarar. Exempelvis högt fotograferingstempo inte minst vid hss. Även om du sätter samman två ad200 och får 400ws så är det ju inte samma sak som en ad400 gällande prestanda i övrigt. Andra lösningen med två ad200 öppnar ju upp för mer komplicerade ljussättningar eftersom även fyra blixtar kan användas. I mitt fall har det aldrig hänt dock. Oftast blir det en eller två blixtar utomhus. Inomhus finns det ibland behov av fyra blixtar men där har jag vanliga studioblixtar. Nu vet du hur jag hade valt om du tvingat mig till beslut idag :).
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Tack!

Det är det här jag behöver, att få bolla lite, är rätt rådvill just nu om jag ska vara ärlig haha. Vill nog o pengar inte var ett faktum helst ha en Ad400 känner jag med kanske en ad200 extra ljus, och kanske behålla en eller två speed lights för mindre grejer. Så kanske är det den vägen jag ska gå för att inte ångra mig senare. Skaffa en Ad400 nu även om det är lite mycket just nu, och sedan skaffa en AD200 när jag får råd. Oftast räcker det med ett ljus med reflektor för mig när jag är on location eller i värsta fall har jag ju 3 speed lights om jag vill vara mer kreativ tills det löser sig. Dock måste jag börja tänka på nya softboxar etc, har paraplyer så det funkar medans, men skulle behöva lite nytt sådant också. har ni några bra tips för en Ad200 eller 400 där för finaste key light ljuset? behöver inte vara någon värsting softbox men något som är bra kvalitet etc ändå:)

Just det, en extra sak jag tänkte på. Läste på sändaren till Godox( X1 tex) att dn kan trigga CLS blixtar från Nikon, innebär det att jag skulle kunna köra en Ad400 med X1 som sändare och trigga ett par Sb blixtar som slaves i bakgrunden tex?
 

Third eye

Aktiv medlem
Alltså det här var ju en lysande tråd :) Det är så lätt att snöa in i egna tankar. Och nu när jag läser så kanske Ad400 är smarta basen att ha som bas i min tanke kring ett travelkit, toppat med ett par tt685/V860ii. Har kånkat upp mina 2 AD600 på kalfjäll å det blir tungt :)
Ad200pro x 2 alt 1 x Ad400 och 1 x ad200pro...hmm.
Att det blir Godox är det ingen tvekan om.

Supertråd för mig, tack :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Alltså det här var ju en lysande tråd :) Det är så lätt att snöa in i egna tankar. Och nu när jag läser så kanske Ad400 är smarta basen att ha som bas i min tanke kring ett travelkit, toppat med ett par tt685/V860ii. Har kånkat upp mina 2 AD600 på kalfjäll å det blir tungt :)
Ad200pro x 2 alt 1 x Ad400 och 1 x ad200pro...hmm.
Att det blir Godox är det ingen tvekan om.

Supertråd för mig, tack :)
Tack själv till alla som bidrar nu, riktigt trevligt och som sagt det är en djungel det här så superbra med lite input från andra som går i samma tankar 😁👍
Kan avslöja att jag åkte in idag och köpte en Ad400 PRO med xpro transmittern och en Godox octabox som start för min ”nya” utrustning 😃 kommer försöka sälja av några speedlights och sedan lägga till en ad200 eller så när jag har råd nästa gång.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Tack själv till alla som bidrar nu, riktigt trevligt och som sagt det är en djungel det här så superbra med lite input från andra som går i samma tankar 😁👍
Kan avslöja att jag åkte in idag och köpte en Ad400 PRO med xpro transmittern och en Godox octabox som start för min ”nya” utrustning 😃 kommer försöka sälja av några speedlights och sedan lägga till en ad200 eller så när jag har råd nästa gång.
Trevligt, grattis till köpet😃. Återkom gärna med en liten recension när du provat den ett tag.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Trevligt, grattis till köpet😃. Återkom gärna med en liten recension när du provat den ett tag.
Tack! ja det känns väldigt roligt faktiskt, var lite dyrare än vad jag tänkt mig till att börja med. Men åh andra sidan kändes den som en viktig hörnpelare i den nya utrustningen jag tänkte bygga upp nu. Så jag hoppas det är värt det i slutändan :D
Absolut, återkommer när jag hunnit testskjuta lite under helgen kanske!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Just det, en extra sak jag tänkte på. Läste på sändaren till Godox( X1 tex) att dn kan trigga CLS blixtar från Nikon, innebär det att jag skulle kunna köra en Ad400 med X1 som sändare och trigga ett par Sb blixtar som slaves i bakgrunden tex?
Missade denna frågan och kanske har du löst det själv. Borde vara enkelt att komplettera dina nuvarande speedlights med några av dessa.

https://www.photax.se/product/godox-ttl-mottagare-24g-x1r-n-nikon
 

Third eye

Aktiv medlem
Tack! ja det känns väldigt roligt faktiskt, var lite dyrare än vad jag tänkt mig till att börja med. Men åh andra sidan kändes den som en viktig hörnpelare i den nya utrustningen jag tänkte bygga upp nu. Så jag hoppas det är värt det i slutändan :D
Absolut, återkommer när jag hunnit testskjuta lite under helgen kanske!
Vilken butik fick dina pengar?
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Missade denna frågan och kanske har du löst det själv. Borde vara enkelt att komplettera dina nuvarande speedlights med några av dessa.

https://www.photax.se/product/godox-ttl-mottagare-24g-x1r-n-nikon
Ja men precis, eller jag misstänkte att de gick att lösa så, men frågade också i butiken om det funkade, och dom verkade tycka att det skulle bli bra för manuellt bruk iaf.Funderar på att iaf ha en mottagare till en Sb blixt som backup eller bakgrundsljus etc. Tack :)
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vilken butik fick dina pengar?
Det blev kameradoktorn. Om dom har priser som är jämförbara brukar jag alltid försöka handla där eftersom jag gillar dom som jobbar där och alltid trevligt att diskutera lite innan man bestämmer sig. Jag fick tag på ett Demo ex också så blev lite billigare än vad det skulle ha blivit annars:)
 

Third eye

Aktiv medlem
Det blev kameradoktorn. Om dom har priser som är jämförbara brukar jag alltid försöka handla där eftersom jag gillar dom som jobbar där och alltid trevligt att diskutera lite innan man bestämmer sig. Jag fick tag på ett Demo ex också så blev lite billigare än vad det skulle ha blivit annars:)
Varje sparad krona är bra :‐)
 
ANNONS