Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

speedlights och elinchrom d-lite

Produkter
(logga in för att koppla)

MarieF

Aktiv medlem
Okey, nu kommer säkert en dum fråga. Är det någon som vet hur man får dessa två att lira tillsammans? Det ingår ju en sändare till kittet, ska jag köpa en mottagare till min Canon 560 speedlight? Mvh, Marie

Va snälla alla har varit och hjälpt mig med mitt studioinköp. Nu är jag riktigt ivrig och längtar efter prylarna. Dock kvarstår denna sista fråga. Kommer min 580 (skrev 560 men det var ju fel) speedlight inte fungera ihop med blixtarna? Jag är inte intresserad av att ha den på kameran utan vill använda den som effektljus.

Tack!! Är det någon som testat och kan bekräfta?

Ja, alltså... Jag vet av egen erfarenhet att de fungerar :)
Men jag kan ju inte garantera att de funkar för just din uppsättning av ljus. Tex om du har Speedliten för långt ifrån den ljuskällan som ska trigga blixten osv.

Men de är ju nära på gratis så testa!

Laddar långsamt

Tack!! Är det någon som testat och kan bekräfta?

Du kan använda din speedlight, men den laddar upp mycket långsammare än de "stora" om du sätter på full effekt (retsamt).
Du måste sätta speedlights på manuellt, förblixtar funkar inte med "vanliga" studioblixtar.

Tack. Ja, lite strul räknar jag med. Jag vill bara att det funkar nu medan jag leker och testar mig fram. Kommer ju säkert ändå få uppgradera och lägga till så jag kände att jag ville spara lite medan jag testar och lär mig.
Men du tror alltså att det är säkert köp?

Jag har kört en sån där slavtändare till mina kamerablixtar de gånger som jag behövt lite effektljus. Fungerar bra inne, men är inte bra utomhus. Det är bra om slaven pekar mot huvudblixtarna men brukar funka ändå.
Edit: Jag kör med Minoltablixtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto