Annons

Spegel eller spegelfri systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag fotograferar regelbundet med bade Nikon D750 och Sony A7iii. Min fru som ar professionell fotograf vaxlar mellan Canon 5Dmk3 och Sony A7iii.

Det finns fordelar och nackdelar med bada systemen:

Nikon D750 (Canon 5Dmk3)
- Vi gillar bada fargerna battre pa respektive dslr och jag har kanslan av att overgangen mellan skuggor och hogdagrar ar mjukare hos D750 (Ja, vi fotar RAW!)
- D750 har battre ergonomi tycker jag. Jag gillar att jag latt kan stalla blandare, slutartid och ISO utan att ta sokaren fran ogat. Det ar for latt latt att komma at och andra nagon installning av misstag och sen ar det krangligt att hitta tillbaka. Vreden och rattarna ar mycket enklare att manovrera pa Nikon
- Jag gillar optisk sokare. Jag tycker jag ser battre och jag ar van att exponera med hjalp av mataren
- Jag har battre valmojligheter vad galler linser

Sony A7iii
- Nagon ovan sager att kontrastdetekterad fokus ar noggrannare an fasdetekterad och det stammer nog i teorin, men i verkligheten ar skarpan valdigt bra hos D750 aven med ljusstarka linser. Det som ar en markbar fordel med Sony ar att fokuspunkterna tacker hela bilden. Eye AF ar genialt. Jag har programmerat det pa knappen till hoger om AF-ON och jag anvander den funktionen 90% av mina portratt
- Nagot lattare, bade hus och linser
- Manga gillar EVF for att de ser hur bilden kommer att exponeras direkt i sokaren
 

krillnecks

Aktiv medlem
X-T2 är en underbar kamera och Fuji's objektiv är helt fantastiska så jag kan varmt rekommendera dem. En varning bara för deras X-trans sensor vars RAW-filer kan vara lite jobbiga. De kräver en annan processing än RAW-filer från en vanlig bayer-sensor så det gäller att använda rätt mjukvara för att få ut det mesta ur dem.

Ett annat alternativ är ju annars att vänta på Nikons kommande spegellösa system. Det lär bli nog bli riktigt grymt det med :)
Yes ska kolla vad nikon kommer med förnått också helt klart 👍 okey bra att veta med raw fotar med det också :)
 
ANNONS