Annons

Spegellös för porträtt/landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hejsan.

Är inne på att köpa mig en spegellös kamera nu och det jag framförallt fotar är porträtt och landskap.
Filmar aldrig så sånt är inte viktigt för mig.

Ett krav är att den ska vara fullformat, någon som kan komma med tips?
 

PerK

Aktiv medlem
Canon, Nikon, Sony -. alla ger toppkvalitet på bilderna. Min Nikon D800 drunknade 2014 och ersattes med den första Sony A7R. Kör idag A7R IV som är superb. Största fördelen med Sony är att det finns SÅÅ många objektiv att välja beroende på användning och plånbok. Förutom Sonys egna finns Sigma, Tamron, Samyang m.fl. tillverkare. Sonys GM/GM2/G objektiv är högsta klass. Jag har också en AF adapter så jag använder ett Zeiss 50mm MF med AF!
Canon och framför allt Nikon har inte riktigt fyllt alla hål objektivsortimentet ännu, men om du känner dig hemma med och har objektiv till något av de tre tillverkarna ät det rätt val för dig.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Canon, Nikon, Sony -. alla ger toppkvalitet på bilderna. Min Nikon D800 drunknade 2014 och ersattes med den första Sony A7R. Kör idag A7R IV som är superb. Största fördelen med Sony är att det finns SÅÅ många objektiv att välja beroende på användning och plånbok. Förutom Sonys egna finns Sigma, Tamron, Samyang m.fl. tillverkare. Sonys GM/GM2/G objektiv är högsta klass. Jag har också en AF adapter så jag använder ett Zeiss 50mm MF med AF!
Canon och framför allt Nikon har inte riktigt fyllt alla hål objektivsortimentet ännu, men om du känner dig hemma med och har objektiv till något av de tre tillverkarna ät det rätt val för dig.
Sony har jag faktiskt kikat en hel del på de senaste dagarna, blir allt mer och mer sugen. A7 III verkar var en bra kamera också :)
 

Brix

Aktiv medlem
Du bör ju såklart kolla minst lika mycket på objektiv också då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Sen är det ju ett system man köper in sig i och inte enbart en kamera. Sony är ju de som har störst objektiv-utbud för tillfället, men det finns såklart fantastiska objektiv till alla tillverkare.

Men måste du verkligen ha fullformat? Till landskap kan jag ju såklart förstå om man vill ha stort dynamiskt omfång, men APS-C kan funka väldigt fint till det också.
 

acke

Avslutat medlemskap
Ett argument att ta med i bedömningen är att Canon fortfarande stänger ute tredjepartstillverkare av RF-objektiv.

Strax kommer det någon och inflikar att ”det funkar fint med gamla EF-objektiv och EF/RF-adapter”. Ja, det gör det förvisso, men glöm inte att EF-objektiv inte kan dra full nytta av den spegellösa RF-fattningens fördelar.

Jag använder Canon själv sedan många år, men jag skulle knappast köpa in mig i RF-systemet idag om jag startade från scratch. Jag ogillar stängda system och protektionism. Original-RF-gluggar från Canon är dessutom svettigt dyra.
 

jphotog

Aktiv medlem
Nikon Z7 är perfekt för porträtt och landskap. Sensorn är absolut toppklass.

Det finns en uppgraderad Z7ii men för dina behov ger den kameran ingenting du behöver. Den uppgraderade versionen har 4k/60 istället för 4k/30, lite bättre batteri, 10fps vs 9fps och två kortplatser.

Z7 går fortfarande att få tag i ny till ett superbra pris.

Jag har ett 20/1.8 S som jag använder mycket till landskap och för porträtt kör jag Tamron 70-200/2.8 G2 med FTZ-adapter. Även 50/1.8 S är en favorit.
 

Brix

Aktiv medlem
Nikon Z7 är perfekt för porträtt och landskap. Sensorn är absolut toppklass.

Det finns en uppgraderad Z7ii men för dina behov ger den kameran ingenting du behöver. Den uppgraderade versionen har 4k/60 istället för 4k/30, lite bättre batteri, 10fps vs 9fps och två kortplatser.

Z7 går fortfarande att få tag i ny till ett superbra pris.

Jag har ett 20/1.8 S som jag använder mycket till landskap och för porträtt kör jag Tamron 70-200/2.8 G2 med FTZ-adapter. Även 50/1.8 S är en favorit.
Med objektiv så hamnar man ju dock på mycket mer än 15k.

Annars håller jag dock med. Jag kör själv Nikon Z och är väldigt nöjd, framförallt med objektiven som generellt sett håller mycket hög klass. Jag har förresten också ett Z 20/1.8 och det är ett helt fantastiskt objektiv!
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Hejsan.

Är inne på att köpa mig en spegellös kamera nu och det jag framförallt fotar är porträtt och landskap.
Filmar aldrig så sånt är inte viktigt för mig.

Ett krav är att den ska vara fullformat, någon som kan komma med tips?
Om du inte filmar så undrar jag varför?
Spegellöst är framför allt bättre på vidvinkel. Är det avgörande?
En stor nackdel med spegellöst brukar vara batteri-urladdning järfört med spegel(optisk sökare). Fjällvandring med kamera?
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Nikon Z7 är perfekt för porträtt och landskap. Sensorn är absolut toppklass.

Det finns en uppgraderad Z7ii men för dina behov ger den kameran ingenting du behöver. Den uppgraderade versionen har 4k/60 istället för 4k/30, lite bättre batteri, 10fps vs 9fps och två kortplatser.

Z7 går fortfarande att få tag i ny till ett superbra pris.

Jag har ett 20/1.8 S som jag använder mycket till landskap och för porträtt kör jag Tamron 70-200/2.8 G2 med FTZ-adapter. Även 50/1.8 S är en favorit.
Z7 är bra men kan inte läsa SD-kort.
Ser ut att vara utanför budget i detta fall.
 

Brix

Aktiv medlem
Om du inte filmar så undrar jag varför?
Spegellöst är framför allt bättre på vidvinkel. Är det avgörande?
En stor nackdel med spegellöst brukar vara batteri-urladdning järfört med spegel(optisk sökare). Fjällvandring med kamera?
På vilket sätt är spegellöst bättre på vidvinkel?
Det jag framförallt skulle säga är bättre med spegellöst är EVF samt att kamerahusen kan göras mindre och lättare.
Och ja, batterikapaciteten är ju den enda riktiga nackdelen med spegellöst jämfört med DSLR, men ser man bara till att ha med sig ett extra batteri så är det inga problem.

Z7 är bra men kan inte läsa SD-kort.
Ser ut att vara utanför budget i detta fall.
Måste man ha SD-kort? CFexpress är ju mycket snabbare :)
 

acke

Avslutat medlemskap
På vilket sätt är spegellöst bättre på vidvinkel?
Spegellöst är bättre därför att man kan designa objektiven för kortare registeravstånd. Detta är speciellt gynnsamt för vidvinkliga objektiv. Man slipper använda de komplexa retrofokus-lösningar som man använder i vidvinklar för DSLR-kameror.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
På vilket sätt är spegellöst bättre på vidvinkel?
Det jag framförallt skulle säga är bättre med spegellöst är EVF samt att kamerahusen kan göras mindre och lättare.
Och ja, batterikapaciteten är ju den enda riktiga nackdelen med spegellöst jämfört med DSLR, men ser man bara till att ha med sig ett extra batteri så är det inga problem.



Måste man ha SD-kort? CFexpress är ju mycket snabbare :)
I ärlighetens namn bör man berätta vad dessa kort kostar också!
SD finns i alla prisklasser.....
Om budgeten är 15 000SEK så ska det räcka till allt!
 

drakelicious

Aktiv medlem
I ärlighetens namn bör man berätta vad dessa kort kostar också!
SD finns i alla prisklasser.....
Om budgeten är 15 000SEK så ska det räcka till allt!
Fast där kan jag vara flexibel, jag tänkte mer ett hus för 15,000kr, max. Jag vet att glas inte är gratis också och att de kan kosta minst lika mycket.

Jag har ögat in ett par olika modeller från Sony, Nikon och Canon, handlar mycket om man får tag i något bra begagnat med.
 

ztenlund

Aktiv medlem
I ärlighetens namn bör man berätta vad dessa kort kostar också!
SD finns i alla prisklasser.....
Om budgeten är 15 000SEK så ska det räcka till allt!
Egentligen beror det väl inte så mycket på formatet som att det bara finns snabba kort. Även snabba SD-kort är dyra. Men jag håller med om att det lätt blir ett problem med Z6/7 om man har trång budget. Ska man ha en minneskortläsare så är de dessutom klart dyrare än någon enkel SD-läsare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Spegellöst är bättre därför att man kan designa objektiven för kortare registeravstånd. Detta är speciellt gynnsamt för vidvinkliga objektiv. Man slipper använda de komplexa retrofokus-lösningar som man använder i vidvinklar för DSLR-kameror.
Å andra sidan har de som förkovrar sig mer i mätvärden än bilder kommit fram till att sensorernas prestanda inte mår väl av de kortare registeravstånden. Hörnen belyses så snett att upplösningen försämras. Så kanske de dyra lösningarna är bättre i alla fall.
 

acke

Avslutat medlemskap
Å andra sidan har de som förkovrar sig mer i mätvärden än bilder kommit fram till att sensorernas prestanda inte mår väl av de kortare registeravstånden. Hörnen belyses så snett att upplösningen försämras. Så kanske de dyra lösningarna är bättre i alla fall.
Låt oss säga så här: Fördelen med spegellöst är att det ger möjlighet till fler typer av objektivkonstruktioner, allt efter de för- och nackdelar som kunden prioriterar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Å andra sidan har de som förkovrar sig mer i mätvärden än bilder kommit fram till att sensorernas prestanda inte mår väl av de kortare registeravstånden. Hörnen belyses så snett att upplösningen försämras. Så kanske de dyra lösningarna är bättre i alla fall.
Ja, det är ju det som gör att gamla spegelreflexobjektiv ibland fungerar betydligt bättre än Leica M på adapter. Av nödvändighet har spegelreflexobjektiven en infallsvinkel som passar digitala sensorer bättre.

Det kortare avståndet är dock inte en nackdel, utan skapar ihop med (i Nikons fall) den större diametern mer frihet. Inget hindrar att, om det ger bäst resultat, konstruera ett objektiv som passat aldrig så bra på en mellanformatsspegelreflex. Eller jo, en nackdel är att sensorn i kamerorna sitter mer utsatt och blir mer benägen att samla på sig damm, men det är en annan aspekt som inte har så mycket med objektiven att göra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fast där kan jag vara flexibel, jag tänkte mer ett hus för 15,000kr, max. Jag vet att glas inte är gratis också och att de kan kosta minst lika mycket.

Jag har ögat in ett par olika modeller från Sony, Nikon och Canon, handlar mycket om man får tag i något bra begagnat med.
Z7 är väl på gränsen då, men kanske går att hitta. Frågan är väl hur viktig du tycker att AF och upplösning är, och balansen däremellan? En beg Z6 eller Z5 är ju billigare, men du tappar upplösning. Och en begagnad Z6 II kan kanske gå att hitta. Jag har inte riktigt kollat hur kampanjpriserna (och just nu frånvaron därav) slagit på begpriset.

Hos Canon kanske du får problem om du ska ha stabilisering i huset i och med att de billigaste R och RP inte har det. Risken finns nog att R6 blir dyrare, men jag har ingen bra koll på begpriserna där. Sony finns i nästan alla prisklasser, beroende på hur omodernt hus man står ut med, i och med att de haft spegellösa småbildshus längst. Och vad man tycker om hur Sony formger kameror och gränssnitt, för det är inte riktigt samma sak som Canon och Nikon,
 
ANNONS