Annons

Spegellös för porträtt/landskap

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Hejsan.

Är inne på att köpa mig en spegellös kamera nu och det jag framförallt fotar är porträtt och landskap.
Filmar aldrig så sånt är inte viktigt för mig.

Ett krav är att den ska vara fullformat, någon som kan komma med tips?
Skulle föreslå en begagnad Sony A7R iv, borde gå att få till bra pris nu när A7r V kommit ut. Sonys GM serie av optik är skarp och fin vilket passar bra till en sensor på 61 megapixel. Sonys kamerahus är dessutom små och behändiga vilket är bra om du behöver vandra långt för att komma till dina motiv. För porträtten har du utmärkt ögonautofokus
 

ztenlund

Aktiv medlem
Skulle föreslå en begagnad Sony A7R iv, borde gå att få till bra pris nu när A7r V kommit ut. Sonys GM serie av optik är skarp och fin vilket passar bra till en sensor på 61 megapixel. Sonys kamerahus är dessutom små och behändiga vilket är bra om du behöver vandra långt för att komma till dina motiv. För porträtten har du utmärkt ögonautofokus
Och den ska du hitta för 15 tkr när en ny IVa (i stort sett samma kamera) kostar 36 tkr som lägst?
 

bloo

Aktiv medlem
Skulle föreslå en Sony A7R II (t.ex. https://www.mpb.com/en-eu/product/sony-alpha-a7r-ii/sku-1749251)

Går att hitta runt 10 000 begagnad och fortfarande mycket bra kamera. Kombinera med ett vidvinkelobjektiv och ett zoomobjektiv, ev en separat 85:a för porträtt så har du en bra kombo.Vill du ha en bra vidvinkel är Sony FE 20 mm f/1.8 G ett riktigt bra val.


Sonys menyer tycker jag fått oförtjänt dåligt rykte. Kameran i sig är såpass anpassningsbar att man sällan är inne i menyerna och rotar. Och vad gäller batteri, om det skulle vara ett problem så är det enkelt att köra en laddare direkt från powerbank eller kameran direkt från powerbank via en dummy.
 

apersson850

Aktiv medlem
Måste man ha SD-kort? CFexpress är ju mycket snabbare :)
Förvisso, men det är sällsynt att landskap ränner omkring med sådan frenesi att man måste fotografera dem i högsta möjliga serietagningshastighet. Så även lite långsammare kort duger gott då.
Video ställer ofta högre krav, trots låg upplösning.
 

Brix

Aktiv medlem
Förvisso, men det är sällsynt att landskap ränner omkring med sådan frenesi att man måste fotografera dem i högsta möjliga serietagningshastighet. Så även lite långsammare kort duger gott då.
Video ställer ofta högre krav, trots låg upplösning.
Det är sant, men man får ju dock också mycket högre läshastighet med CFexpress vilket ger snabbare överföringshastigheter.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
Har erfarenhet av Nikon F men använder numer en Z7. Kanske går det att hitta Z7 till bra pris

Min input är mer kring de nya objektiven till den nya större Z fattningen. Min erfarenhet är att samtliga Z objektiv är bättre än de som fanns och jag hade för F (DSLR).

Så om du är intresserad av en Z7 (FF) kolla efter Nikons Z 20 mm/1.8
Det är ett bra landskapsobjektiv och är mycket skarpt samt har en fascinerande bra närgräns om man vill lägga något i förgrunden

Lycka till med ditt val
 

bach7617

Aktiv medlem
Hejsan.

Är inne på att köpa mig en spegellös kamera nu och det jag framförallt fotar är porträtt och landskap.
Filmar aldrig så sånt är inte viktigt för mig.

Ett krav är att den ska vara fullformat, någon som kan komma med tips?
Canon EOS R
Fast där kan jag vara flexibel, jag tänkte mer ett hus för 15,000kr, max. Jag vet att glas inte är gratis också och att de kan kosta minst lika mycket.

Jag har ögat in ett par olika modeller från Sony, Nikon och Canon, handlar mycket om man får tag i något bra begagnat med.
En ny Canon EOS R så räcker pengarna och du får en mycket bra kamera för landskap och porträtt.
 

lonian

Aktiv medlem
Men måste du verkligen ha fullformat? Till landskap kan jag ju såklart förstå om man vill ha stort dynamiskt omfång, men APS-C kan funka väldigt fint till det också.
Både för landskap och porträtt hade jag valt fullformat. Ska det vara för att fota fåglar hade jag funderat på aps-c.
 

drakelicious

Aktiv medlem
Z7 är väl på gränsen då, men kanske går att hitta. Frågan är väl hur viktig du tycker att AF och upplösning är, och balansen däremellan? En beg Z6 eller Z5 är ju billigare, men du tappar upplösning. Och en begagnad Z6 II kan kanske gå att hitta. Jag har inte riktigt kollat hur kampanjpriserna (och just nu frånvaron därav) slagit på begpriset.

Hos Canon kanske du får problem om du ska ha stabilisering i huset i och med att de billigaste R och RP inte har det. Risken finns nog att R6 blir dyrare, men jag har ingen bra koll på begpriserna där. Sony finns i nästan alla prisklasser, beroende på hur omodernt hus man står ut med, i och med att de haft spegellösa småbildshus längst. Och vad man tycker om hur Sony formger kameror och gränssnitt, för det är inte riktigt samma sak som Canon och Nikon,
Alltså med upplösning är jag inte så kräsen, så länge det inte är under 24MP så är jag väl nöjd, hade dock velat ha en skarp och bra AF.
 

Brix

Aktiv medlem
Alltså med upplösning är jag inte så kräsen, så länge det inte är under 24MP så är jag väl nöjd, hade dock velat ha en skarp och bra AF.
Till just landskap och porträtt så är ju de allra flesta kameror mer än tillräckligt bra när det gäller AF. Går ju även ofta att använda MF till de typerna av foto.
 

apersson850

Aktiv medlem
Skillnaden är inte stor. Jag har nu två spegelreflexer och en spegellös från Canon, med liknande ambitionsnivåer (de använder samma sorts batteri, vilket är en indikation på vilken nivå Canon siktar på). Det är inte stor skillnad i hanteringen när man hoppar mellan dem. Egentligen är skillnaden mest att spegelreflexerna är bättre när större objektiv kommer på (tänk Canon EF 300 mm f/2,8L IS II USM eller sånt), för de är lite rejälare som motvikt.
Å andra sidan är det inte långt från hur det är att använda Canon T90 från 1986 heller. Den var helt annorlunda på sin tid, men sen dess har de varit rejält konsekventa.

Så om du fann dig tillfreds med Canons DSLR lär du inte komma mycket vilse med R-serien heller.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det är sant, men man får ju dock också mycket högre läshastighet med CFexpress vilket ger snabbare överföringshastigheter.
Det är korrekt. Men är det verkligen relevant här? När jag fotograferar orienteringstävlingar kan jag komma hem med flera tusen bilder efter en helg. De tar en stund att tanka över. Men efter landskapsfotografi? Tar man verkligen så många bilder att det spelar någon roll? Själv gör jag det i alla fall inte. Jag hinner inte gå på toaletten innan sådana bilder hoppat in i datorn.
 

CrazySpikes

Aktiv medlem
Sony har jag faktiskt kikat en hel del på de senaste dagarna, blir allt mer och mer sugen. A7 III verkar var en bra kamera också :)

Kör med A7III köpte begagnad för 13 (utan objektiv) Sett vissa säljer även med objektiv nu för din prisklass. Litiumbatteri som håller länge. Fotade i helgen och jag var inte ens nere under 80% efter ca 2-3h fotande av och till i kyla. Landade på ca 2500 bilder.

Känns bra i handen och lätt att förstå sig på. Inte testat annat än Sony på senare år dock.
 

jphotog

Aktiv medlem
Jag tror fortfarande inte att du kan hitta en bättre kamera till priset än Nikon Z7 för porträtt och landskap.
 
ANNONS