Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeln på 300D, problem!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Jag kom på en grej med min 300D. På vardera sida om spegeln sitteren en klack som den skall vila mot vid ner fällt läge, det är bara det att den ligger bara an mot den ena klacken.
Tanken som slog mig...Tänk om den inte fokuserar optimalt!
Är det sensorn som läser av fokuseringen rakt genom spegeln eller via reflex upp mot sökaren?
Tacksam om svar på detta! Jag har inte klart för mig hur detta fungerar.

Jag vet inte riktigt vilken klack du menar, men om den fokuserar fel borde detta väl bli rätt uppenbart på dina bilder? Ta en närbild med kort skärpedjup och se om det hamnar rätt. Om det inte gör det så kan det ju vara så att spegeln är sned.

Hej!

Dom två klackarna sitter i godset på vänster respektive höger sid om spegeln, klackarna syns bara när spegeln är uppfälld.
När spegeln går ner ligger den sedan bara an mot den ena klacken av någon anledning.

Du borde helt klart göra en utvärdering av fokuseringen, både den automatiska och den manuella. Det där är en solklar felkälla så det gäller ju att passa på innan garantin går ut på din kamera.

Det finns många trådar i arkivet om hur man testar fokuseringen.

Det här påminner mig om att jag bör testa huruvida min D100 överhuvudtaget har någon autofokus innan min garanti går ut :)

Det var av en tillfällighet jag kom på detta med spegeln.
Jag har hela tiden inte varit helt nöjd med skärpan.
Med min gamla Canon G2 var jag däremot helnöjd med skärpan.
Hoppas det är fler 300D ägare som kollar upp detta med spegeln så jag har något att jämföra med.

Spegel

Jag kollade min 300D för att jag också upplever att den inte ger full skärpa jag är tvungen att skärpa upp alla bilder jag tar fast kamerans inställnig är på max.Min spegel ligger endast på den högra klacken vid nedfällt läge från sökaren sett, när man trycker på spegeln på vänster sida så sviktar den lite.Vet inte om det har med det att göra eller om man måste skärpa upp bilderna fast man har max skärpa i kameran.
/Leo

Det var just så jag menar att min spegel gör när man trycker lätt på vänster sida.Tydligen fick du samma resultat när du undersökte din spegel.
Det ska tydligen vara så. Hur det än är så vill man ju att kameran ger maximal skärpa.

Efterskärpning kommer man aldrig ifrån.

Jag skulle tro att spegeln bara vilar mot en klack. Anledningen är att den är så styv att den med alla toleranser i huset ändå bara kan vila emot en klack.

Konfunderad

Bengt-Arne skrev:
Det var just så jag menar att min spegel gör när man trycker lätt på vänster sida.Tydligen fick du samma resultat när du undersökte din spegel.
Det ska tydligen vara så. Hur det än är så vill man ju att kameran ger maximal skärpa.

Efterskärpning kommer man aldrig ifrån.

Tjenare!

Har kollat min också, och den har precis samma fenomen som era. Däremot har jag svårt för att tro att den bara skall vila mot en klack. Då hade man bara satt dit en. Dessutom sitter det en (tryckande?) fjäder på den sidan som inte ligger an mot klacken och som kan påverka det hela. Kan det vara så att den fjädern blir utmattad?? Blir nog ett samtal till Canon på måndag.
Tack för att du uppmärksammat detta Bengt-Arne.

Visst, jag tyckte också den borde vila även mot den högra klacken.
Tacksam om du talar om vad du får för svar från Canon.
Skulle vara intressant att veta om 10D har samma konstruktion.

Bengt-Arne skrev:
Visst, jag tyckte också den borde vila även mot den högra klacken.
Tacksam om du talar om vad du får för svar från Canon.
Skulle vara intressant att veta om 10D har samma konstruktion.

Jag ringer dem för ett snabbt svar lägger in det på denna tråden snarast.

/Arne

Någon som fått fatt i Canon och vet vad som gäller? Det är samma sak med min 300D, den svajar till vänster. Inte alls samma som på min vanliga 300V, den är fast som en sten över spegeln.
Kan ju knappast vara ett problem efetrsom alla tycks ha det, eller?

Vi får se om Arne Svensson får en förklaring från Canon.
Det verkade ju skumt att spegeln inte ligger an mot båda klackarna.
Men när fler 300D är så här får man tanken att det skall vara så.

Hej!
Efter diverse "kontaktproblem" har jag nu lyckats få prata med en canon-tekniker.
Han hade inte uppmärksammat fenomenet tidigare, men han kollade på ett hus de hade inne och det var likadant. Han uttryckte det som att "det verkar lite skumt", men han trodde inte att det hade någon betydelse för skärpan på bilderna i autofokusläget, eftersom ljuset då bara passerar genom centrum på denna stora spegel till den mindre som sitter bakom och som styr autofokusen. Möjligen KAN det ha betydelse för skärpan i sökaren och skulle därmed också kunna påverka resultatet vid manuell fokusering.
Överenskommelsen är att jag skall lämna in mitt hus direkt till honom i Malmö så ska han göra en rejäl koll. Hans bedömning är att det tar 1-2 veckor... Jag återkommer efter det.

Tillägg

Efter att ha studerat mitt hus ytterligare vill jag påstå att det även skulle kunna påverka autofokusen, eftersom den bakre spegeln sitter mekaniskt monterad i den främre. Båda fälls ju upp samtidigt vid exponering. Trycker jag försiktigt i högerkanten på den främre spegeln rör sig även den bakre. På mitt hus ligger högerkanten omkring 1 mm högre. Även om det blir betydligt mindre ju närmare centrum man kommer så borde det påverka fokusen, eller vad tror ni?
Kanske målar jag upp ett problem som inte finns, det kan ju vara så att speglarna är injusterade till detta läge. Men jag tvivlar på det, det borde i så fall vara klackarna man justerade. Blir nog av med lådan ett par veckor. Får väl passa på att göra slut på "filmlagret" i kylen under tiden... :)

Senast ändrad:
Du skall ha tack för att du tar dig tid att kolla upp detta. Möjligheten finns ju att en hel serie har blivit felaktigt injusterade vid tillverkningen, om så är fallet vill man ju ha det åtgärdat innom garantitiden. Skall bli intressant att få veta om fokuseringen, ja även ljusmätningen om den stämmer.
Skulle vara intressant att veta hur detta ser ut på en 10D.

Vet inte om det tillför disskutionen så mycket, men kollad min 300D för skojs skull å i den ligger spegeln helt i mitten och vilar på båda klackarna...har aldrig haft problem med dålig fokus el så, förutom när jag själv har orsakat det.

Sleepless skrev:
Vet inte om det tillför disskutionen så mycket, men kollad min 300D för skojs skull å i den ligger spegeln helt i mitten och vilar på båda klackarna...har aldrig haft problem med dålig fokus el så, förutom när jag själv har orsakat det.

Hej Rickard!

Tycker visst att det tillför något, all info är bra. Tycker att ditt inlägg visar att det finns olikheter och det stärker min uppfattning att det bör kollas upp. Tack ska du ha!

Arne

Bengt-Arne skrev:
Du skall ha tack för att du tar dig tid att kolla upp detta. Möjligheten finns ju att en hel serie har blivit felaktigt injusterade vid tillverkningen, om så är fallet vill man ju ha det åtgärdat innom garantitiden. Skall bli intressant att få veta om fokuseringen, ja även ljusmätningen om den stämmer.
Skulle vara intressant att veta hur detta ser ut på en 10D.

Inget problem. Tycker du ska ha tack som var uppmärksam och startade tråden. Rickards inlägg pekar ju på olikheter. Håller med dig, det ska bli intressant.

/Arne

Hmmm

När jag läste denna tråd var jag tvungen att ta fram min 10D och kolla. Och visst, spegeln vilade bara på ena "klacken", den vänstra om man ser in i huset. Som någon sa, varför ha två om spegeln bara ligger an mot den ena. Klart skumt. Hoppas fler kollar sina kameror
så att vi kan avgöra om det ska vara så eller inte.

/Petter

ANNONS
Götaplatsens Foto