Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sportbild , lokaltidning, pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

billyskate

Aktiv medlem
Hejsan alla!
Fick för första gången en bild publicerad i lokaltidningen , en fin sportbild. Vi har ännu inte diskuterat ersättning utan det kommer att göras nästa vecka. Jag kommer förhoppninsvis sälja minst 2 bilder per månad till denna tidning och nu vill jag veta hur mycke jag kan begära för dom. Kan vara bra att ha lite kött på bena tills jag skall diskutera med redaktionschefen nästa vecka..

MVH Billy

Jag tycker att priset ska avgöras av på vilka premisser som bilden är tagen.

En arkivbild till en dagstidning kostar 660 kronor enligt BLF.

MEN om bilden ínte är en arkivbild som säljs till många ska man nog se bilden som att det är ett jobb som säljs på spekulation. Då ska du ha betalt för den tid du jobbat.

Sen spelar det också in vad som är rimligt för tidningen och vad du tycker är lagom. Skulle du plåtat i alla fall är det kanske helt ok att sälja bilden som arkivbild, kanske kan du förhandla upp bilden lite om du säljer exklusivt till tidningen.

/magnus

Jag fick i uppdrag att fotografera matchen så jag hade inte fotat annars. Kan även tilläggas att det var på en helg om de spelar in..
Hur räknar jag ut tiden jag har jobbat? matchen(hockey) var på 60matchtid + ca 30-40minuter dötid(halvtid osv) sedan fixades färger och beskärning i photoshop efteråt..

Jag tänkte beställa BLF prislistan lite senare men ville ändå ha lite hjälp här.

MVH Billy

ok , om jag är ute och fotar i 2 timmar vad är då rimligt att ta? är 500kr för mycket , för lite eller lagom?

MVH Billy

Det finns en allmän uppfattning att BLF:s prislista är lika med lagstadgad ersättning. Ingenting kan vara felaktigare. BLF:s lista är en fingervisning om prisnivåer och ersättningar för BLF:s medlemmar inom de olika områdena där BLF har slutit avtal.

Den nivå på betalning som bildköpare och tidningar bör betala till professionella fotografer med erfarenhet o yrkeskunskap. Precis som att du ersätter en målare för att han ska utföra sitt jobb på ett fackmannamässigt och proffsigt sätt.

Alla som har tillgång till en kamera och plåtar är fotografer men det säger ju sig självt att du som amatör och nybörjare ska kräva samma ersättning som utövare med tio bast i yrket är orimligt.

Så skip the crap, har du möjlighet att få fortsätta och plåta för tidningen så ta den chansen.

Försök att komma överens om en ersättning som båda parter tycker är okey. Tänk på att ju mer jobberfarenhet du får destå bättre fotograf blir du.

Rock on!

Nej, det är inte "standard". Däremot är vi som är medlemmar i BLF avtalsbundna till detta pris. Det finns nämligen ett avtal mellan BLF och TU (Tidningsutgivarföreningen, som de flesta tidningar är med i.).

För alla andra är det en rekommendation.

Söderhamns-fotograf skrev:
Ok. Då kan det vara bra att ha det priste. Så att man är bra polare med dom andra fotograferna så att det inte blir bråk.
/Jens@

Prissättningen är fri om du inte tecknat något avtal. Det finns dem som tar mer betalt. Du förlorar antagligen mest själv på att ta långt under BLF. De flesta tidningar brukar inte bråka om man begär BLF-pris.

Tack för alla svar :) .. ska nästa vecka diskutera med chefredaktören och se vad dom vill ge för bilderna.. Återkommer sedan hit och skriver priset ..

MVH Billy som verkligen brinner för sportfoto :D

Keep cool.

Tänk på att det är viktigare för framtiden att få in en fot på tidningen än att få högsta möjliga ersättning vid ett enda tillfälle.

Tänkte bara säga att jag fick med en bild igen i dagens Lidingö tidning , för er som vill se så finns den på www.lt.nu . Det är handbollsbilden Foto: Billy Öhgren , bilden kom även med i papperstidningen..
Kommer väl få samtalet av redaktionschefen idag..

MVH Billy

Ja då var det gjort , var på möte idag med chefredaktör och sportansvarig på tidningen.
Ersättningen som jag fick är jag väldigt nöjd med och som sagt det är det bra att få in en fot i tidningen.

Så till alla som bor på lidingö håll koll på fotografens namn under sportbilderna :) ..

MVH Billy

ANNONS
Götaplatsens Foto