Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spritpenna på min TFT skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Har råkat ut föe en sak då min dotter har kommit åt min TFT skärm med en spritpenna,(Permant Marker står det på den) Och undrar nu om någon vet hur jag kan få bort det? Kan man ta T-röd kanske? Det får ju gärna inte börja fråt på min skärm.

Någon som har en aning?

Prova att gnugga lite försiktigt med ett sudd. Annars så tror jag att T-sprit är minst farligt för skärmen. Men prova för guds skulle inte mitt på första gången, ta ett hörn.

Sudd?
Inte kan väl det fungera på spritpenna?

Utan att själv testat så torde ju en TFT-skärms yta vara av plast. Så ett medel som inte löser upp plast borde fungera, t-ex t-röd eller kanske vanlig fönserputs? Jag brukar göra rent min TFT med vanlig fönserputs, det blir bra.

//

OT-varning

Barnet - Pappa vad gör du?
Calle - Jag leker i photoshop.
Barnet - Vad kan man gör där?
Calle - Man kan måla.
Barnet - Får ja testa?? *snälla snälla min*
Calle - Javisst, så går jag ut och fotar lite under tiden.
*Barnet är duktig och ritar en fin gubbe och väntar på att pappa ska komma in igen så hon kan visa hur duktig hon har vart*
-42 min. senare-
Calle - NÄÄäääjjj!! inte min nykalibrerade fina überdyra vackra skärm.

/A\

Edit: nej, jag har inte så mycket att göra just nu...

En sak som jag faktiskt vet funkar är att stryka över det som är skrivet med permanentpenna med en vanlig whiteboard-penna. Då kan man sudda bort båda med en mjuk trasa om man är snabb. Det funkar på en whiteboard, och på andra plastytor som inte är porösa. Borde inte paja ytan på skärmen heller, i alla fall inte mer än permanent marker-pennan redan gjort. Lycka till!

Re: OT-varning

andreasc89 skrev:
Barnet - Pappa vad gör du?
Calle - Jag leker i photoshop.
Barnet - Vad kan man gör där?
Calle - Man kan måla.
Barnet - Får ja testa?? *snälla snälla min*
Calle - Javisst, så går jag ut och fotar lite under tiden.
*Barnet är duktig och ritar en fin gubbe och väntar på att pappa ska komma in igen så hon kan visa hur duktig hon har vart*
-42 min. senare-
Calle - NÄÄäääjjj!! inte min nykalibrerade fina überdyra vackra skärm.

Ha ha ha ha ha riktigt så här var det inte, men kul skrivet.
Skall kolla med fönsterputsen med en gång, så får vi se. Återkommer med svar.

Ajax fönster puts fungerade alldeles utmärkt på TFT skärmen, men fungerade inte alls på själva skärm ramen. Men det kvittar ju. Tackar för tippsen.

Vilken metod som än används så testa först med samma penna på en glasskiva och plast eller dyligt som träning.

Använd en vanlig, opermanent, penna och måla över permanentpennans verk. Då går det hur fint som helst att torka bort!

Spritpenna

Detta är något som är vanligt där jag jobbar. Alltså spritpenna på plast. Vi tar bort det med Isopropanol. Det går att köpa i en välsorterad Supermarket. Men som sagt ovan, testa i ett hörn. Slå inte direkt på skärmen utan på en vit bomullsduk som du putsar med.

/sa

isopropanol är sprit

Går det med isopropanol så går det med T-röd eller om du är snål: mackens etanolbränsle för 8 spänn litern!!!

Mackens etanol innehåller ju bland annat bensin. Är det vettigt att ha på skärmen?

Lite OT men. På jobbet har vi tft-skärmar. Den äldre generationen brukar använda sin stiftpenna att peka på skärmen. Ser riktigt tragiskt ut där vissa kurvor etc är markerade för gott. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto