Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SRGB eller Adobe RGB, eller vad?

Produkter
(logga in för att koppla)

wirsen

Aktiv medlem
Jag undrar vad det är för skillnad på dessa två?

& hur vet jag i vilket format bilden är tagen? Går det att göra om formatet i Photoshop elements 6.0 eller i den inbyggda raw verktyget i programmet?

Mycket tacksam för svar!

mvh Niklas

sRGB används oftast av windows och som standard då man ska visa bilderna på skärmen.

Adobe RGB passar sig bäst vid utskrift eftersom man kan ställa in
systemkameran till Adobe RGB och därför är det ju en bra idé att köra samma färgprofil i datorn.

Vad som skiljer dessa emellan är olika standarder. Sen är det säkert något mer.
Jag tycker personligen att sRGB ger lite ljusare bilder då man tittar på skärmen och jämför sen med att ändra t.ex photoshops workspace till Adobe RGB

Är jag ute och cyklar så rätta mig!

Skillnaden är vilken verklig färg som ges av en viss sifferkombination av [R]öd [G]rön och lå i bildfilen.

ARGB har en lite större referensram för fulla värden, och lite andra ljushetsdefinitioner, fullt grön t.ex är djupare och och mer intensiv i ARGB än i sRGB.

Man kan översätta mellan de olika formaten utan att skada bilden för mycket, men alla färger som ryms i ARGB-definitionen får inte plats inom sRGB's definition - så här kan det bli en del förluster.
I EXIF-delen av filen kan man se vilken färgrymd bilden använder, i Elements har jag för mig att man kan gå in i "file info" och se hur en viss fil är kodad.

Menar du raw-filen, så har den ingen färgprofil mer än kamerans egen, och den är varken sRGB eller ARGB. Du bestämmer antingen i kameran (med jpg-direkt bilder) eller i raw-omvandlaren vilket format du vill ha på filen du sparar.

Bilagor

• comparison.jpg
    comparison.jpg
    50.2 KB · Visningar: 682
En allmän rekommendation är att:
- Fotografera i RAW
- Använda AdobeRGB (alt: ProphotoRGB som är ännu större) som arbetsprofil i dina bildbehandlingsprogram för att behålla så många nyanser som möjligt innan du publicerar bilden.

När bilden är färdigbehandlad:
- Bildbyråer och utskrifter brukar AdobeRGB vara det önskvärda.
- sRGB använder man oftast för WEB-publicering. Anledningen till det är att det är ganska liten färgrymd som de flesta bildskärmar kan visa. Vilket inte betyder att det blir rätt färger automagiskt med sRGB för det behövs kalibrerade skärmar och program som hanterar färgprofiler.

----

Om du är betalande medlem har Stefan Ohlsson en serie artiklar om just färghantering som är bra.
Sen finns det en hel rad diskussioner på forumet om för och nackdelar med olika inställningar och hur man sätter upp ett arbetsflöde.

---
Om du fotograferar i jpg så kan du förmodligen ställa in AdobeRGB eller sRGB som profil i kamerans menyer. Exakt hur du gör det beror på kamera...

ANNONS
Götaplatsens Foto