Annons

sRGB eller Adobe RGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheBaron

Aktiv medlem
Men för bilder som har intensiva, mättade färger och som skrivs ut på en modern bläckstråleskrivare blir bilderna blekare och mattare än vad de behöver vara. För bilder med blekare färger är skillnaden obefintlig, men för bilder med klara, rena färger är det rätt enkelt att se att man förlorar en hel del på att arbeta i sRGB jämfört med en större färgrymd.
Det är alltid många olika bud på ett forum. Det bästa är nog att själv testa sig fram till det som funkar bäst för en själv i förhållande till kamera, objektiv, filformat, skrivare, papper, färgprofil, och inte minst vilka krav man har.
 

stefohl

Aktiv medlem
Det är alltid många olika bud på ett forum. Det bästa är nog att själv testa sig fram till det som funkar bäst för en själv i förhållande till kamera, objektiv, filformat, skrivare, papper, färgprofil, och inte minst vilka krav man har.
Visst är det bäst att testa själv. Samtidigt är det ibland svårt att göra sådana tester på ett bra sätt. Jag vet vilka problem det innebär efter att det att jag har arbetat med färghantering sedan mitten av 90-talet.

Stefan Ohlsson
www.profiler.nu
 

alfin

Aktiv medlem
Det är alltid många olika bud på ett forum. Det bästa är nog att själv testa sig fram till det som funkar bäst för en själv i förhållande till kamera, objektiv, filformat, skrivare, papper, färgprofil, och inte minst vilka krav man har.
Precis, och det är då alla frågorna om varför utskriften inte stämmer med bildskärmen brukar komma...
 

otto.eimar

Aktiv medlem
Lite sent.

Men jag anser att Adobe RGB i kameran ger naturliga färgnyanser, det blir inte så neonstarka färger. Det går utmärkt att fota i skogen då sRGB lätt tenderar till fel gröna nyanser och måste dra ner på exponeringen ganska mycket.
Med Adobe RGB bibehålls princip nyanserna med exponeringen på noll, sällan behövs ändras, men då blir bilden väldig mörk
 
ANNONS