Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SSD eller 10.000rpm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intel säger att X-25 klarar att skriva 20GB/dag i fem år. Det är måhända inte lika mycket som en mekanisk disk men SSD är tystare, säkrare, svalare, snabbare och drar mycket mindre ström. Det här är kanske inte är något problem i stationära datorer men tänk på alla netbooks och laptops som kommer tjäna grymt på det.

Jag ångrar inte en sekund att jag lade till en SSD till min nya dator för ett par månader sedan, hej vad det går! =)

Googles nya OS ChromeOS kommer t.ex endast ha stöd för SSDer dom kommer inte ens skicka med drivrutinerna för vanliga hårddiskar.

/Karl
Det där stämmer inte, Chrome OS har stöd för hårddiskar och kommer att ha det i framtiden också. Du blandar nog ihop det med att Google önskar att alla hårdvarutillverkare skeppar med SSD.

Ok, prestandan håller jag med om, säkerhet och livslängd ser ut att bli bättre, men som jag sagt tidigare, vi får se.
/Sten-Åke

Nej vi "får inte se", för vi är där nu; militären har använt SSD-diskar i sina militärflygplan i sedan länge eftersom de är så pålitliga, och som med många andra militära applikationer är nu även SSD-tekniken kommersiell.

Ptja, du kan ju ladda hem det själv och testa t.ex. :)

För övrigt, skvallerpress är aldrig en bra källa, här har du en officiell (förvisso för Chromium, men texten säger en del):
http://www.chromium.org/chromium-os/how-tos-and-troubleshooting/developer-faq

"Is it true that you don't support hard disk drives (HDDs)?

Firstly, we should point out that the information in the open source release has been misinterpreted as saying that we don't support local storage. We do, but we are asking our hardware partners for Google Chrome OS to use solid state drives (SSDs) rather than hard disk drives (HDDs), for performance and reliability reasons.

Secondly, this restriction doesn't apply to Chromium OS: It will work with conventional HDDs, though the disk accesses are optimized for flash-based storage, like reduced read-ahead."

Jag äklar i min gata. Tack för alla svar. Klart SSD är grejen. Jag har 3 års garanti på disken och så länge den klarar den tiden så är det bra. Lär köpa ny då i alla fall.
Jag tänkte köpa mig en SSD till nästa vecka och köra RAID 0 mellan två identiska Intel 80GB SSD. Är det svårt att sätta upp RAID 0? Måste jag ominstallera operativet? Kommer jag märka någon prestandaförlust/vinst och ungefär vilken?

Jag funderar i framtiden att skrota mina HDD helt i systemet och byta ut lagringen på 3 st 256GB SSD, då jag känner att HDD idag är flaskhalsen i systemet. När en av mina lagringsdiskar HDD 7200 rpm spinner upp efter att ha varit inaktiva en stund, kan det ta upp till 10 sekunder innan datan är tillgänglig på disk. Jag HÖR hur disken spinner igång och rasslar och har sig.

SSD är tyst. Helt tyst. Tar tacksamt emot tips och råd. Jag har haft oerhörd hjälp av denna tråden och ni har gjort mig 2000:- fattigare, men mycket mer nöjd med mitt system :)

Ja, när du spänner upp RAID-arrayen kommer allt att försvinna från den första disken (så backa upp det du har av värde där!).

Gå in i BIOS, se till att "Onboard SATA/IDE controller" står på RAID. När datorn har bootat om kommer du se en prompt där det står något i stil med "Press Ctrl-I for RAID configuration". Tryck Ctrl-I (eller vad det nu står) och följ instruktionerna. Jag spände upp min RAID1-array på detta sätt utan några problem. Efter att ha satt upp arrayen måste du gå in i BIOS igen och verifiera att boot order är korrekt, sedan kan du installera Windows igen (glöm inte att dra ut ev. andra diskar först).

Mäter du prestandaskillnaden kan du vänta dig 50-80% högre överföringshastigheter, det torde vara tydligt märkbart även under normalt arbete.

Vad gäller dina mekaniska diskar torde det finnas en inställning för hur länge de skall vara aktiva efter anrop. En del diskar, främst sk Eco- eller Green-diskar, spinner ner sig efter bara några sekunder för att spara energi. Andra håller igång betydligt längre, till priset av högre statisk ljudnivå och effektförbrukning. Kolla under systeminställningarna eller "power settings".

Ja, när du spänner upp RAID-arrayen kommer allt att försvinna från den första disken (så backa upp det du har av värde där!).

Gå in i BIOS, se till att "Onboard SATA/IDE controller" står på RAID. När datorn har bootat om kommer du se en prompt där det står något i stil med "Press Ctrl-I for RAID configuration". Tryck Ctrl-I (eller vad det nu står) och följ instruktionerna. Jag spände upp min RAID1-array på detta sätt utan några problem. Efter att ha satt upp arrayen måste du gå in i BIOS igen och verifiera att boot order är korrekt, sedan kan du installera Windows igen (glöm inte att dra ut ev. andra diskar först).

Mäter du prestandaskillnaden kan du vänta dig 50-80% högre överföringshastigheter, det torde vara tydligt märkbart även under normalt arbete.

Vad gäller dina mekaniska diskar torde det finnas en inställning för hur länge de skall vara aktiva efter anrop. En del diskar, främst sk Eco- eller Green-diskar, spinner ner sig efter bara några sekunder för att spara energi. Andra håller igång betydligt längre, till priset av högre statisk ljudnivå och effektförbrukning. Kolla under systeminställningarna eller "power settings".

Tack Emil.
50-80% högre mellan SSD non raided och 2 Raidade SSD. Fantastiskt.
Skall kolla på moderkortsdokumentationen ang kablage och annat. Finns någon liten SATA-kontakt på mitt moderkort som skall användas till något vid RAID tydligen.

Vid RAID 1 kan jag varmt rekomendera mjukvaruspegling istället. Vilket inte brukar radera den disk som redan fanns där. Mjukvaru-RAID är också mycket mera framtidssäkert då Windows, OS/X och Linux säkert finns om 10 år, frågan är om din RAID-kontroller gör det (alla fungerar inte likadant och är för det mesta inte kompatibla med varandra). Prestandaförlusten för mjukvaruspegling är väldigt liten.

/Karl

Tack Emil.
50-80% högre mellan SSD non raided och 2 Raidade SSD. Fantastiskt.
Skall kolla på moderkortsdokumentationen ang kablage och annat. Finns någon liten SATA-kontakt på mitt moderkort som skall användas till något vid RAID tydligen.

Japp, jag har för mig att det är kontakt 3 & 4 som skall användas till RAID (på Asus P7P55). Dessutom finns det två kontakter till ett separat chip, JMICRON-chippet, men jag tror inte de går att använda till en systemdisk på RAID0.

I ett test som jag just hittade steg överföringshastigheterna från 210/75 (läs/skriv) till 500/150, det är tom mer än 80% upp. (länk)

Vid RAID 1 kan jag varmt rekomendera mjukvaruspegling istället. Vilket inte brukar radera den disk som redan fanns där. Mjukvaru-RAID är också mycket mera framtidssäkert då Windows, OS/X och Linux säkert finns om 10 år, frågan är om din RAID-kontroller gör det (alla fungerar inte likadant och är för det mesta inte kompatibla med varandra). Prestandaförlusten för mjukvaruspegling är väldigt liten.

/Karl

Tack Karl. Jag vet inte vad mjukvaruspegling är, men skall kolla på det.

Japp, jag har för mig att det är kontakt 3 & 4 som skall användas till RAID (på Asus P7P55). Dessutom finns det två kontakter till ett separat chip, JMICRON-chippet, men jag tror inte de går att använda till en systemdisk på RAID0.

I ett test som jag just hittade steg överföringshastigheterna från 210/75 (läs/skriv) till 500/150, det är tom mer än 80% upp. (länk)

Hehe, jag säger då det. Fantastiskt. Skall testa så snart jag kan. SSD nummer 2 inköpt och skall konfigureras i veckan, testar RAID 0 först.

Tack för hjälpen alla.

Hehe, jag säger då det. Fantastiskt. Skall testa så snart jag kan. SSD nummer 2 inköpt och skall konfigureras i veckan, testar RAID 0 först.

Tack för hjälpen alla.

RAID 0 är för att få upp hastigheten och lagringskapaciteten, men går en av dina diskar sönder blir du av med all information. Så dubbelt så snabbt, dubbelt så mycket lagringsyta och dubbelt så stor risk jämtemot en disk.

RAID 1 så skrivs allt på bägge diskarna, vilket i stort sett inte ger någon prestanda ändring och ingen lagringskapacitetsökning, det går vare sig långsammare eller snabbare, men å andra sidan så kan man låtsas som ingenting hänt om en hårddisk går sönder.
Mjukvaruspegling gör samma sak som RAID 1 fast här är det operativsystemet istället för "moderkortet" som ser till att allt blir skrivet på två diskar.

Det finns sedan lite mer avancerade RAID-funktioner som är kompromisser av dessa, dom flesta företag kör RAID 5 eller 6.

RAID 5, så måste du ha minst 3 diskar där man bara tappar en disk i lagringskapacitet men säkerheten av att en disk kan gå sönder utan att man tappar data och en viss prestandaökning med rätt RAID-kontroller.

/Karl

RAID 0 är för att få upp hastigheten och lagringskapaciteten, men går en av dina diskar sönder blir du av med all information. Så dubbelt så snabbt, dubbelt så mycket lagringsyta och dubbelt så stor risk jämtemot en disk.

RAID 1 så skrivs allt på bägge diskarna, vilket i stort sett inte ger någon prestanda ändring och ingen lagringskapacitetsökning, det går vare sig långsammare eller snabbare, men å andra sidan så kan man låtsas som ingenting hänt om en hårddisk går sönder.
Mjukvaruspegling gör samma sak som RAID 1 fast här är det operativsystemet istället för "moderkortet" som ser till att allt blir skrivet på två diskar.

Det finns sedan lite mer avancerade RAID-funktioner som är kompromisser av dessa, dom flesta företag kör RAID 5 eller 6.

RAID 5, så måste du ha minst 3 diskar där man bara tappar en disk i lagringskapacitet men säkerheten av att en disk kan gå sönder utan att man tappar data och en viss prestandaökning med rätt RAID-kontroller.

/Karl

Tackar.

Det skrivs ibland om just hårddiskkrasher. Sedan 1996, när jag skaffade min första dator så har jag haft kanske ett 10-tal datorer av alla de slag. Använt dem dagligen, intensivt. Jag har aldrig någonsin varit med om en diskkrash. Mig gör det inget om systemdisken mot all förmodan skulle krasha. GHOST och all fil-lagring på annan disk gör att det skulle ta mig en halvtimma att få tillbaka datorn i ursprungsläge igen. Inte mer. Det känns tryggt. Om, mot förmodan, disken/arna skulle gå sönder rent fysiskt så har jag tre års garanti på grejerna, så det är ingen fara på taket. Hoppas jag *tar i trä*

Jag googlar runt ang RAID 0 på SSD och somliga sidor säger jag bara kan koppla in disk 2 i SATA 2 porten och sätta bios på RAID och sedan köra RAID setup inifrån Intel v9.6.0.1014 programvaran. Detta utan att ominstallera Windows 7.

Funkar detta eller skall jag blåsa systemet helt?

Jag googlar runt ang RAID 0 på SSD och somliga sidor säger jag bara kan koppla in disk 2 i SATA 2 porten och sätta bios på RAID och sedan köra RAID setup inifrån Intel v9.6.0.1014 programvaran. Detta utan att ominstallera Windows 7.

Funkar detta eller skall jag blåsa systemet helt?

Funkar det så funkar det. Funkar det inte så blir beslutet taget åt dig.

/Karl

Tackar.

Det skrivs ibland om just hårddiskkrasher. Sedan 1996, när jag skaffade min första dator så har jag haft kanske ett 10-tal datorer av alla de slag. Använt dem dagligen, intensivt. Jag har aldrig någonsin varit med om en diskkrash. Mig gör det inget om systemdisken mot all förmodan skulle krasha. GHOST och all fil-lagring på annan disk gör att det skulle ta mig en halvtimma att få tillbaka datorn i ursprungsläge igen. Inte mer. Det känns tryggt. Om, mot förmodan, disken/arna skulle gå sönder rent fysiskt så har jag tre års garanti på grejerna, så det är ingen fara på taket. Hoppas jag *tar i trä*

Jag har näst intill ingen backup på min systemdisk heller, den mår säkert bäst av att ominstalleras lite då och då i alla fall. RAID i mitt fall är mer för att slippa ta till backupen när det gäller mina bilder och annat data jag sammlat på mig.

/Karl

ANNONS