Annons

SSD i Dell D420

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Har bestämt mig för att behålla min laptop Dell D420, men för att snabba upp den så har jag just köpt en SSD på 128 Gb.
Att montera den blir inga problem, men jag skulle vilja clona den disk som sitter i först.
Någon som vet hur jag gör detta smidigast?

Har bestämt mig för att behålla min laptop Dell D420, men för att snabba upp den så har jag just köpt en SSD på 128 Gb.
Att montera den blir inga problem, men jag skulle vilja clona den disk som sitter i först.
Någon som vet hur jag gör detta smidigast?

Köper du en Kingston SSD Now så ingår allt du behöver ;)

Annars rekommenderar jag att du köper Ghost eller liknande (Nej, testversionen låter dig inte klona ett helt system så att det funkar)

Tack för svaren
Det ligger en sådan disk och väntar på mig i Phoenix:
128GB 1.8-inch SaberTooth ZX IDE PATA ZIF SSD
Den passar i Dell D420.

Har gjort en systemreparationsskiva i Windows 7.
Skulle det fungera att byta disk och sedan starta med den skivan?
Kommer drivrutinerna till datorn med?

MVH LGH

Om du kopierar hela disken kommer alla drivrutiner automatiskt med, det som möjligen kan strula är att partitionen du kopierar till måste vara satt till active. Detta gör du med Windows Disk Management innan du byter disk, går säkert också att fixa med en Windows Repair Disk men då tappar du vanligen alla uppdateringar (vilket är lite jobbigt då det tar tid att ladda ned dem på nytt från Windows Update). Om du kan underlättar det också om du innan bytet kör checkdisk på den nya partitionen.

Lycka till med bytet!

Ps. Varifrån får du den nya SSD-disken? Jag har själv en D430 som jag vill uppgradera, men hittar bara "vanliga" diskar i 1.8 format för PATA.

Om du kopierar hela disken kommer alla drivrutiner automatiskt med, det som möjligen kan strula är att partitionen du kopierar till måste vara satt till active. Detta gör du med Windows Disk Management innan du byter disk, går säkert också att fixa med en Windows Repair Disk men då tappar du vanligen alla uppdateringar (vilket är lite jobbigt då det tar tid att ladda ned dem på nytt från Windows Update). Om du kan underlättar det också om du innan bytet kör checkdisk på den nya partitionen.

Lycka till med bytet!

Ps. Varifrån får du den nya SSD-disken? Jag har själv en D430 som jag vill uppgradera, men hittar bara "vanliga" diskar i 1.8 format för PATA.

Dell sålde D430 även med SSD och då var det Samsung disk. Finns säkert att köpa via Dell som reservdel men priset kan vara lite sådär.

Dell sålde D430 även med SSD och då var det Samsung disk. Finns säkert att köpa via Dell som reservdel men priset kan vara lite sådär.

Jo jag har redan en SSD i maskinen, problemet är att den är bara på 32 GB (med OS och Office finns inte plats att ladda ned nya servicepack!). Tyvärr har Dell bara en 64 GB för 8200 kr exkl. moms som alternativ, är därför ute och letar efter vettiga alternativ.

Lycka till med bytet!

Jag surfade runt på nätet och hittade flera st. Skall åka till Phoenix i mars och hälsa på en kompis och han har beställt och fått disken via Amazon. Pris inkl frakt: 391 $

Har sjäv två D420 och är sugen på att peta in en SSD i den ena. Hur upplever ni skillnaden (gärna i Win 7) jämfört med 4200RPM-disken som sitter original?

Har sjäv två D420 och är sugen på att peta in en SSD i den ena. Hur upplever ni skillnaden (gärna i Win 7) jämfört med 4200RPM-disken som sitter original?

Jag har ännu inte fått min disk. Den ligger i Phoenix hos en kompis. Åker dit 11 mars. Sedan kan du få veta. Använder också Win 7.
Håller nu på med att testa program som kan kopiera den gamla disken så att jag sedan enkelt kan flytta över alla data.

Jag har ännu inte fått min disk. Den ligger i Phoenix hos en kompis. Åker dit 11 mars. Sedan kan du få veta. Använder också Win 7.
Håller nu på med att testa program som kan kopiera den gamla disken så att jag sedan enkelt kan flytta över alla data.

Har inte gjort detta byte själv men vi gjorde detta på ett antal maskiner på jobbet och det ska bli en markant skillnad. Den 1.8" 4200rpm disk som sitter i är INTE snabb :-/

Det här med kloningen verkar inte fungera eller bli för komplicerat. Eftersom jag inte kan ansluta SSD-disken till min Laptop så måste jag först klona till en extern USB-disk och sedan klona den till SSD-disken som då sitter i datorn.
Nu har jag inte så mycket program på laptopen (PS CS4 och brandvägg och virusprogram).
Windows 7 hoppas jag få in via min "System repair disk"

Det här med kloningen verkar inte fungera eller bli för komplicerat. Eftersom jag inte kan ansluta SSD-disken till min Laptop så måste jag först klona till en extern USB-disk och sedan klona den till SSD-disken som då sitter i datorn.
Nu har jag inte så mycket program på laptopen (PS CS4 och brandvägg och virusprogram).
Windows 7 hoppas jag få in via min "System repair disk"

Tittat på dessa 2?

http://www.macrium.com/reflectfree.asp

http://www.easeus.com/disk-copy/

Trodde i min enfald att jag hittat alla. Har du provat någon av dom?

Båda är bra på att klona disk och är tydliga, Macrium är mer avancerat i funktion. Ska jag välja en så rekomenderar jag isf. Macrium främst för difrential/inkremental image uppdatering. Fast just de funktionerna kräver att du köper en licens men sen kan du använda Macrium isf. backup programmet du har men värt de ca.270:- jag betalade.

Tråkigt att Windows fortfarande inte inkluderar mjukvara för att göra typiska operativysstemsaker som att kopiera data ordentligt.
Både lokalt och globalt är möjligheterna utan tredjepartsmjukvara mediokra.

Ett bra och beprövat gratisalternativ är att bygga en liveskiva med valfritt linux/unix och bara köra dd. Då slipper man dessutom problemet med att kopiera ett körande system.

ANNONS
Götaplatsens Foto