Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stänga av AF på Canon40D

Produkter
(logga in för att koppla)

lechfotosidan

Aktiv medlem
Har ett objektiv som havererat i Manuellt läge. AF läget funkar OK men det hade varit bättre tvärtom så att säga.

Kan jag i kameran stänga av AF funktionen och isf hur?

I M-läget nu så aktiveras inte slutaren .

Tacksam för råd.

MVH
Lennart

Har ett objektiv som havererat i Manuellt läge. AF läget funkar OK men det hade varit bättre tvärtom så att säga.

Kan jag i kameran stänga av AF funktionen och isf hur?

I M-läget nu så aktiveras inte slutaren .

Tacksam för råd.

MVH
Lennart

Jag tror det sitter i objektiven enbart... Har inte hittat att kunna stänga AF i kameran. Någon annan kanske har gjort det.

Hur menar du nu?

Du kan inte ta en bild om objektivet står i M? Men om den står på AF så kan du ta en bild? och i så fall, varför är det bättre med manuell fokusering?

Hur som helst, så kan man inte stänga av AF från Canons kamerahus, det gör man enbart med omkopplaren på objektivet.

Har du kollat så att du inte ställt in kameran på fokusprioriterande avtryck?

Vilket på en sån kamera alltså heter One Shot AF på en Canon. Det fungerar kanske i Servo AF?

Fast jag måste tillstå att jag inte heller begrep felbeskrivningen...

Du kan inte stänga av den, men du kan byta knapp. Du kan välja att använda "AF-ON" istället om du går in i Custom-menyerna. Du kan även välja att skifta plats och funktion på "AF-ON" och "asterix-stjärne-knappen", så fokus hamnar på stjärnan och stjärnans funktion hamnar på AF-ON.

AF fungerar ju fortfarande, men du aktiverar den inte på avtryckaren.

Jaha, om du menar att du vill kunna fokusera manuellt, men kameran vägrar, då ska du förstås flytta AF till AF-ON. I och med att det inte är kopplat till avtrycket kräver kameran heller inte att den ska ha fokuserat innan bilden tas.

Jaha, om du menar att du vill kunna fokusera manuellt, men kameran vägrar, då ska du förstås flytta AF till AF-ON. I och med att det inte är kopplat till avtrycket kräver kameran heller inte att den ska ha fokuserat innan bilden tas.

Tack jag ska prova det.
Objektivet har åkt i backen och M läget aktiverar inte slutaren längre.

Af läget på objektivet funkar som tidigare. Det är ett Macro så det är bättre med manuell fokus som jag använder det.

Det är ett Sigma 150/2.8 xxxxxx

MVH
Lennart

ANNONS
Götaplatsens Foto