Annons

Störande blickar i ramglaset

Produkter
(logga in för att koppla)

timofej

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt en snygg ram och en svindyr passepartout som jag hängt upp hemma med ett av mina foton. Tyvärr blev jag direkt besviken. :-( Glaset reflekterar så mycket ljus från fönstret på dagen och från rumsbelysningen på kvällen att man knappt ser vad som finns på bilden (som i sig är rätt mörk).

Jag undrar härmed vad man kan göra åt det? Just nu har jag tagit bort glaset men det ser både konstigt ut och antagligen inte så beständigt. :-(

Det känns surt att spendera en drygt tusenlapp på inramningen och inte ens få det snyggt.

Välkommen till den bistra verkligheten med majoriteten av ramglas. Det finns duktigt dyra antireflexbehandlade ramglas att skaffa..

Sätt istället upp en punktbelysning i vinkel så kommer dels din bild att lyftas fram och så försvinner alla störande reflexer.

mvh

Johan Okker skrev:
Välkommen till den bistra verkligheten med majoriteten av ramglas. Det finns duktigt dyra antireflexbehandlade ramglas att skaffa..

Sätt istället upp en punktbelysning i vinkel så kommer dels din bild att lyftas fram och så försvinner alla störande reflexer.
Tack för svaret Johan. Jag misstänkte nästan att antireflexbehandling och punktbelysning kommer att bli svaren. Det sistnämnda är rätt omständligt om man ska sätta en lamp strax ovanför bilden. Dessutom funderar jag på att avsätta en hel vägg till mina bilder och då blir det ännu svårare att föra elledningar till varje tavla. Ska sätta kanske flera spot i taket istället.

Hur är det med reflexfritt glas då? Har du någon prisindikation? Var finns det att köpa? Skär de glaset på beställning eller finns det standardmått?

Per Fogelberg tipsade mig om spotlights i form av minikannor med beteckningen PAR 16 (vilket egentligen är lamptypen som sitter i). Tillverkas bl a av Showtec. Inte blodigt dyra och det finns med tillbehör som t ex skärmklaffar och liknande.

De går att ansluta direkt till 230V så det är ju toppen.

Att dra fram lampa till varje "tavla" är nog problematiskt. Kanske lättare att sätta skena i taket och hänga på spottar?

Det antireflexbehandlade glaset som jag nämnde har jag bara fått en prisindikation på hos en glasmästare och det var i den ligan att jag hostade till. Du får flera PAR16 till priset av en 50x60.

mvh

Vanligt så kallat reflexfritt glas köpte jag hos glasmästarn, skar till det direkt.
Kostade 40:- för 30X40 cm. Men om det har nån speciell antireflexbehandling vet jag inte.

Dick.

Vad jag vet så finns det 2 olika sorters antireflexglas. Den billigare varianten har en mycket försiktig struktur i liknande den ytan som "satin fotopapper" har. Den har fortfarande en del reflexer, men mindre störande (softar dock bilden lite och ser ut att minska kontrasten).
Den variant som fungerar bäst har antireflexbehandling (samma som t ex på objektivglas och glasögon). Skulle gissa på ca 2500-3000kr/kvm ink moms. Tror många seriösa ram och konstbutiker erbjuder denna variant. I Malmö fins den bl a på Drewex. Skilnaden är enorm. Ser ut som om det inte finns något glas alls framför. Man blir lika förvånad varje gång man känner efter och upptäcker att det faktiskt sitter glas framför som inte syns pga total frånvaro av reflexer.

Tack för svaren allihopa!

Var hittar jag en glasmästeri där man kan köpa antireflexglas? Försökte använda gulasidorna men får mest bilglasfirmor.

Det blir kanske en skena med spotlights ändå men kanske om man ser det som engångskostnad kan man investera i ett riktigt antireflex glas också . Blev lite sugen efter Niclas beskrivning. :)

De flesta inramningsbutiker erbjuder antireflexbehandlat glas, kallas ofta musée-glas. Be dem skära till vad du behöver.

Jag har musée-glas själv på fyra inramade bilder i mitt vardagsrum och är mycket nöjd. Rekommenderar det även till kunder.

Men det är inte alls så att alla reflexer försvinner. Det beror på ljuskällans styrka i förhållande till ljuset i rummet, och betraktningsvinkeln i förhållande till ljuskällan. Om jag ställer mig framför en av tavlorna, som är monterad så att mitt fönster är tre meter till vänster om tavlan, så ser jag inte att det är glas i inramningen. Men om jag ställer mig mer till höger om tavlan så att jag kommer i en vinkel där jag har chans att se fönstret speglas så ser jag reflexer från fönstret mycket tydligt.

Jag skulle tro att om du har tavlan monterad nära fönstret och ofta betraktar tavlan ifrån en vinkel liknande den jag beskriver så kommer du fortfarande att ha problem med reflexioner. Det löser du inte med glasutbyte. Att då öka belysningen på tavlan är det bästa alternativet. Jag har själv halogenspotar monterade så att de belyser var sin tavla och när jag tänder dem så försvinner alla reflexionsproblem.

Detta inte sagt för att hindra dig köpa musée-glas, tvärtom, men det är tyvärr ingen fantasilösning som löser alla reflexionsproblem.

Ett annat "problem" med musée-glasen är att när ljuskällor reflekteras in så får reflexionen en annan färg. En inomhuslampa eller även ljus från fönster ser grönt ut när man ser den reflekteras i musée-glas. (Detta gäller alltså bara själva reflexionerna, det påverkar ej färgåtergivningen i bilden.) Detta är dock inget som jag personligen upplever störande då ju reflexerna redan är minimala.

Prata exempelvis med Hultberg inramningsbutik på Hagagatan i Sthlm (08 - 32 50 07). Dem kan jag varmt rekommendera.

// mvh Petter

Tack så jättemycket, Petter! Det är precis vad jag ville veta!

Ska ringa Hultberg och eventuellt besöka dem. De har kanske exempel så att man kan se skillnaden.

ANNONS
Götaplatsens Foto