Annons

Störs man av monitorn på t.ex. D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
Jag håller på och velar fram och tillbaka om jag ska slå till eller inte på en digital systemkamera. Nu har min utvärdering kommit till D80 som verkar enormt intressant. Dock undrar jag ifall det går att släcka monitorn när man knäpper för jag antar att man blir störd av en lysande monitor i ögonvrån när man spanar i sökaren?

den stänger av sig automatiskt efter en stund som du kan ställa in. sen stänger skärmen av sig när du rör avtryckaren oxå.

Det låter ju bra. Man blir alltså inte störd av den då?

Om det nu är så att någon vill knäppa genom att stirra på monitorn istället för sökaren, kan man då ha monitorn tänd (om den nu släcks av att man trycker på avtryckaren)?

Det vanlige er vel at man har 2 - 10 sekunders visning etter at bildet blir tatt, så det vil i tilfelle være ved serietagning det er et problem.
Jeg har selv aldri tenkt på det som noe problem.

Du kan inte "knäppa" en bild genom att stirra på skärmen bak på en spegelreflexkamera, vilket en D80 är. Du måste med andra ord titta i sökaren.

Det har väl nästan framgått av svaren ovan men för säkerhets skull vill jag bara förtydliga att du kan välja att stänga av monitorn helt. Alltså ingen visning av bilden efter att du har tagit den. Då är monitorn helt släckt ända tills du själv väljer att titta på bild eller gå in i menyn.

På D70, och jag misstänker att det är samma på D80, kan man stänga av visningen av tagen bild helt och hållet. På så sätt kommer skärmen aldrig lysa om du inte du själv absolut vill detta.
Förutom att du inte riskerar att få ditt mörkerseende nedsatt av en lysande bildskärm så sparar du ju dessutom några milliamperetimmars batteritid också :D

/E

Tack för era svar. Menar ni att det är omöjligt att knäppa utifrån monitorn bak på kameran? Tänk att man måste höja kameran över huvudet för att kunna komma åt och ta en bild. Kan man då inte komponera bilden med hjälp av monitorn?

lexus430 skrev:
Tack för era svar. Menar ni att det är omöjligt att knäppa utifrån monitorn bak på kameran? Tänk att man måste höja kameran över huvudet för att kunna komma åt och ta en bild. Kan man då inte komponera bilden med hjälp av monitorn?
Ja, det är omöjligt. Eftersom det är en spegelreflexkamera så har du ridån ivägen för sensorn, därför kommer inget ljus dit när du inte tar en bild, precis som på en analog kamera.

Logiskt givetvis. Tänkte inte på det. Dock bör man väl se motivet i realtid om man har monitorn tänd men innan man fingrar på avtryckaren? Då kan man väl i så fall komponera bilden hjälpligt?

Som ni märker har jag aldrig ens hållit i en dslr. Ingen fråga är väl för dum för att ställas, eller?

Nej, för tusan, fråga på du!

Själv är jag är en gammal veteran som vet allt, jag har haft min D50 i, fåsenu, tre da'r! :)

Skämt åsido, en DSLR är som en SLR, fast med mer möjlighter i form av att kunna modifiera "filmen" och med snabbframkallning. För övrigt är den som en 35mm-SLR, med alla dess möjlighter och begränsningar.

Per.

frågar man inget ... så får man inget veta....

...de sa så förr på TV... (hjärnkontoret)

frågor är till för att ställas !!!!!!!

det finns vinkelsökare och "digitalsökare" från zigpreview som man kan använda för att komma runt problemet.

Dock brukar jag förlita mig på turen när jag gör en 'Hail Mary' (när man håller upp kameran över en folkmassa.)

Mig veterligen så finns det väl bara en DSLR där du kan använda skärmen som sökare och det är en Olympus. På alla andra DSLR så används skärmen för att titta på bilden efter den är tagen samt att visa inställningar.

Avenue skrev:
Mig veterligen så finns det väl bara en DSLR där du kan använda skärmen som sökare och det är en Olympus. På alla andra DSLR så används skärmen för att titta på bilden efter den är tagen samt att visa inställningar.
Canon 20Da (modell för astrofotografering) har också denna möjlighet.

De Nikon DSLR som användes under gårdagens CSI-avsnitt har uppenbarligen samma funktionalitet då "Sara Sidle" tar flera bilder där hon uppenbarligen tittar på skärmen före hon trycker av.
Alternativt var hon så van vid att plåta så hon inte behöver "sikta" med sökaren, utan nöjer sig med att konstatera att det blir tillräckligt bra genom att kolla bilden direkt efter.

:D

/E

lexus430 skrev:
Som ni märker har jag aldrig ens hållit i en dslr. Ingen fråga är väl för dum för att ställas, eller?
Jag föreslår att du genast går ner till din fotohandlare och känner på lite kameror och köp sedan med hjärtat.

Lycka till!

Mvh/Pär

ANNONS
Götaplatsens Foto