** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Stackars Hegethorns har blivit hackade!

Produkter
(logga in för att koppla)
Och gräslig musik var det också..

Jag fattar inte vad det är för mening med att göra en sån sak, samma som alla d****a virusprogramerare. Man borde förbjuda dom att använda all teknisk utrustning, från dator till räknesticka.
 
Jag fattar inte vad det är för mening med att göra en sån sak..../B]


De gör det för att de kan.... ingen ursäkt men väl en förklaring som jag tror många crackare håller med om.

Hur som helst, bilden tycker jag var lite kul. Får känslan att den ändrar strolek när man fokuserar på den...
 
oskärpt skrev:
De gör det för att de kan.... ingen ursäkt men väl en förklaring som jag tror många crackare håller med om.

Tja, idag hegethorns, i morgon din dator...

Tyvärr är det väl så att alldeles för många som nyttjar internet har alldeles för dåligt skydd och är alldeles för naiva, särskilt vi svenskar.

Det är som Kalle Gustavsson skriver: de gör det för att de kan. En naiv förhoppning är att de inte vill ställa till skada, fast det vet man ju inte förrän skadan är skedd...
 
Är inte en "crackare" en som knarkar med "crack"?
Det vi pratar om här är väll "Hackers"?

Sorry - kunde inte låta bli

Om man ska ta den korrekta benemningen så är en som "crackar" en som knäcker koder o dyl till tex program och spel.
 
Greve Nickon skrev:
Är inte en "crackare" en som knarkar med "crack"?
Det vi pratar om här är väll "Hackers"?

Sorry - kunde inte låta bli

Om man ska ta den korrekta benemningen så är en som "crackar" en som knäcker koder o dyl till tex program och spel.

Nja, vi är nästan överens. En crackare är en som (du säger) knäcker system, det gäller även system som innehåller websidor.
En hackare är en person har ett mycket djup kunskap i hur ett system fungerar. Han ändrar det gärna till det bättre, men han förstör det inte.

Att crackare har blivit hackare är helt och hålles medias fel.

[edit]
Ahh... vad snurrit det blir!
Slutstats:
Så länge en hacker inte tar sig in på andras system så förblir han en hacker.
När han gör det blir han en cracker.

(det brukar vara en han)
[/edit]
 
OK, du har säkert rätt.
Min bror snackade rätt mycket om sånt här när han läste data säkerhet på BTH för några år sedan. Väldigt många konstiga ord som jag inte la direkt på minnet, cracker, hacker, carder osv.
 
hehe... jo, jobbar man med det (som jag gör) så blir man väldigt petig med vad som är vad.

Precis som vi påpekar att ett 50mm objektiv är ett 50mm objektiv oavsett om det sitter på en kamera med en cropfaktor på 1.6 eller 1.0. ;=)
 
Jo det är väll så.
Är du, precis som jag, en som tycker om att slå folk på fingrarna och förklara för dom att dom har fel och du har rätt?
Kan i så fall rekomendera att surfa runt på www.ne.se i deras articklar. Jag har hittat fel där en gång som dom fick rätta, det var en skön känsla måste jag säga.

Man behöver ju inte vara elak för det.
 
Greve Nickon skrev:
Jo det är väll så.
Är du, precis som jag, en som tycker om att slå folk på fingrarna och förklara för dom att dom har fel och du har rätt?
Kan i så fall rekomendera att surfa runt på www.ne.se i deras articklar. Jag har hittat fel där en gång som dom fick rätta, det var en skön känsla måste jag säga.

Man behöver ju inte vara elak för det.

Hahaha... Nä, hoppas inte jag är någon som slår andra på fingrarna, det gör ju ont! Men jag kanske är en besservisser... usch i så fall!

Jag hoppas verkligen inte jag var elak mot dig eller någon annan, det var det sista jag ville vara... kanske lite besservisser men absolut inte elak.
 
Nejdå, det var absolut inte så jag menade.

Jag erkänner att jag också kan vara lite besservisser ibland, särskillt om jag vet att personen ifråga inte vet så mycket i ämnet.

Som du sa, lite besservisser men inte en elak sådan. Men jag tror att alla mår bra av att kunna visa att man faktiskt kan något bättre än någon annan.

Nu börjar visst den här diskutionen spåra ur totalt. För att återgå till det ursprungliga så; Dumma, dumma hackers ;)
 
någon nämnde carders, tänkte bara berätta att en carder sysslar med kortbedägeri (dvs falska kreditkort/bankkort mm)... så att alla vet ;)
 
Läsvärt för den som är intresserad!

Först och främst kan jag rekommendera boken Hackers av Steven Lewy. Den får med hela den historiska biten på att bra sätt.

Short resume of history.
http://www.campusactivism.org/html-resource/hackers/section4.html

The Hacker Crackdown: Law And Disorder on the Electronic Frontier av Bruce Sterling. (Electronic Edition)
http://www.chriswaltrip.com/sterling/hackcrck.html

Hacker Encyclopedia
http://www.secinf.net/misc/Hackers_Encyclopedia_.html

Hacker Ethics
http://project.cyberpunk.ru/idb/hacker_ethics.html
 
Senast ändrad:
Visst, det bör anses som ett brott (och är väl oxå) att "cracka" någons dator, men samtidigt fyller det en funktion - att "svensson" inser att man man precis som för fast och lös egendom har lås, stöldskydd larm osv även för datorer som kan nås över internet.
 
ANNONS