Annons

Stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

kelvan

Medlem
Undrar om någon kan tipsa mig om ett prisvärt stativ det jag vill ha ut av det e givetvis så bra som möjligt max 2500

Och gärna lite tips kring vad man ska tänka på när man ska ett stativ!

Tack på förhand för tipsen ;)

Manfrotto 055XPROB med kulled 498RC2 tycker jag är ett utmärkt stativ.
Kostar mellan drygt 2000 och 2500 om du söker på prisjakt.

Tipsar om kolfiberstativ, som ju är ett dyrare alternativ, men mycket skönare att bära på, speciellt när det är kallt ute. Har själv ett Manfrottostativ av aluminium som blir väldigt kall så här års...

Tack så mkt faktiskt det jag tittat på men tänkte aldrig på prisjakt och det skilde hela 1000 kr så nu e det beställt :)
Tack för hjälpen

Undrar om någon kan tipsa mig om ett prisvärt stativ det jag vill ha ut av det e givetvis så bra som möjligt max 2500

Och gärna lite tips kring vad man ska tänka på när man ska ett stativ!

Tack på förhand för tipsen ;)

Det finns några frågor som du bör ställa dig innan du väljer stativ och huvud tycker jag:
1. Hur tunga prylar kommer jag att sätta på stativet?
2. Vad är viktigast, vikt eller stabilitet?
3. Till vad kommer jag främst att använda stativet?*
* det krävs helt andra prylar för att panorera djur som rör sig med långa teleobjektiv än att plåta saker som inte rör sig till exempel. Om man som mig håller på främst med nattfoto så funkar i stort sett viket stativ som helst (bara det inte är för klent). Om man känner att man kommer att använda stativet mycket är det bättre att satsa på något lite "dyrare" än om det mest kommer att stå i en garderob. Dessutom kan det vara bra om man inte skaffar prylar som man (oftast) inte orkar släpa med sig om man behöver stativ ofta.

Inga svar från mig, men en del frågor. ;)
Men jag skulle tro att det blir mycket enklare att välja om du först funderar över svaren till dessa frågor.

Videohuvud vs "klassisk foto" kulled är bra att tänka på oxo. Jag diggar videohuvud för att de är lätta att filma med, och göra panoreringsfoto med.

Det finns några frågor som du bör ställa dig innan du väljer stativ och huvud tycker jag:
1. Hur tunga prylar kommer jag att sätta på stativet?
2. Vad är viktigast, vikt eller stabilitet?
3. Till vad kommer jag främst att använda stativet?*
* det krävs helt andra prylar för att panorera djur som rör sig med långa teleobjektiv än att plåta saker som inte rör sig till exempel. Om man som mig håller på främst med nattfoto så funkar i stort sett viket stativ som helst (bara det inte är för klent). Om man känner att man kommer att använda stativet mycket är det bättre att satsa på något lite "dyrare" än om det mest kommer att stå i en garderob. Dessutom kan det vara bra om man inte skaffar prylar som man (oftast) inte orkar släpa med sig om man behöver stativ ofta.

Inga svar från mig, men en del frågor. ;)
Men jag skulle tro att det blir mycket enklare att välja om du först funderar över svaren till dessa frågor.

Tack fick lite att tänka på jag har gjort misstaget att köpa ett billigt stativ som knappt gick att använda så jag lägger hellre lite mer tid å pengar på att dels ta reda på vad jag ska ha!
Så jag tackar för dina tips :) mkt uppskattat!

Nej, kolfiber är inte för lätt. Poängen med kolfiber, förutom att det är lättare, är att det dämpar vibrationer mycket bättre än aluminium.

De allra lättaste stativen har verkligen problem med vind och vibrationer, men det gäller både aluminium och kolfiber. Dessutom har stativ normalt en krok under huvudet, där kan man hänga en tyngd, t.ex. väskan, som stabiliserar stativet. En annan lösning är att inte höja upp det hela vägen i svåra situationer utan använda det på en meters höjd eller lägre.

Jag använder ett Benro C-258 kolfiberstativ själv, vill man ha ett stativ av bra klass som samtidigt är lätt och kompakt finns det i princip bara kolfiber att välja på. Det finns en del i trä och aluminium som är extremt stabila, men samtidigt blir de gärna stora och klumpiga. Det finns bra stativ av alla sorter, men den bästa kompromissen mellan storlek, vikt, stabilitet och pris skulle jag vilja säga att kolfiber är.

Är det något speciellt stativ du tänker på då?
Nej. De flesta kolfibervarianterna är säkert bra, bara de uppfyller dina krav på höjd och bärförmåga (stabilitet). Antar att det är viktigt att du får en som känns bra i dina händer, annars är risken stor att den stannar hemma då du och kamera går på utflykt...

Och valet av stativhuvud är säkert viktig också, men det går kanske bra med en billigare variant till en början (kraven är antagligen inte så högt ställda eftersom du verkar använda mindre eller lättare hus (D90) och förmodligen inte heller använder så stora objektiv).

Borde man inte fundera hur långt man skall gå med stativet på ryggen ?? Fotar man inom 100 meter från bilen är viktien inget problem, men skall man gå långt, då är risken stor att ett tungt stativ ligger kvar i bilen.

Jag har tre olika stativ, men bara den största klarar av teleobjektiven.

Enligt min erfarenhet är kulleden/huvudet MINST lika viktigt som resten av stativet och bör stå för 50 % av budgeten eller så. Även om huvudet kan hålla fast grejerna är det trist att jobba med om det inte går att finjustera och om huvudet sjunker när man har dragit åt kulan.

Då skulle jag hellre köpa ett bra huvud direkt med ett billigt stativ för att byta stativet senare.

När det gäller att bära på grejerna, så har jag satt fast en axelrem från en väska så jag bär stativet med huvudet nedåt som ett gevär på axeln. Det fungerar riktigt bra, ihop med ryggsäck också. Det går till och med att sätta kameran på stativet och bära alltihop så, men det är ju alltid en viss risk om man skulle halka eller om stativfästet skulle släppa.

Jag var i ungefär samma situation för en månad sedan. Hade tänkt lägga ca 2000 kr på ett stativ, och började kolla in vad som fanns och vilka recensioner och åsikter de hade fått. För att göra en lång historia kort; jag konstaterade att det kan bli dyrt att köpa billigt (d vs köper jag något bra direkt behöver jag inte lägga pengar på de billigare prylarna först), så det slutade med ett Gitzo GT3541XLS och en Arca Swiss Z1 kula. Flera europeiska butiker verkar sälja ut Gitzo-stativ inför att de nya modellerna kommer i mars, så de är relativt prisvärda just nu (köpte mitt för ca 5000 kr). Arca Swiss Z1 har fått väldigt bra kritik, och det finns de som t om tycker den är bättre än RSS BH-55 - samtidigt som den är både billigare och lättare.

Den enda nackdel jag kan komma på med denna kombination är att den kostar mer än vad som ursprungligen var tänkt, men å andra sidan är den relativt lätt (ca 2,6kg inklusive kula enligt specifikationerna), klarar tyngre utrustning (stativet är specat till 18kg, och huvudet till 55kg), stabilt nog för att klara längre brännvidder (500-600mm skall inte vara något problem), är långt nog för att jag skall kunna stå rak i de flesta situationer (198cm + kula), samt har byggkvalitet för att hålla i många, många år.

Jag var i ungefär samma situation för en månad sedan. Hade tänkt lägga ca 2000 kr på ett stativ, och började kolla in vad som fanns och vilka recensioner och åsikter de hade fått. För att göra en lång historia kort; jag konstaterade att det kan bli dyrt att köpa billigt (d vs köper jag något bra direkt behöver jag inte lägga pengar på de billigare prylarna först), så det slutade med ett Gitzo GT3541XLS och en Arca Swiss Z1 kula. Flera europeiska butiker verkar sälja ut Gitzo-stativ inför att de nya modellerna kommer i mars, så de är relativt prisvärda just nu (köpte mitt för ca 5000 kr). Arca Swiss Z1 har fått väldigt bra kritik, och det finns de som t om tycker den är bättre än RSS BH-55 - samtidigt som den är både billigare och lättare.

Den enda nackdel jag kan komma på med denna kombination är att den kostar mer än vad som ursprungligen var tänkt, men å andra sidan är den relativt lätt (ca 2,6kg inklusive kula enligt specifikationerna), klarar tyngre utrustning (stativet är specat till 18kg, och huvudet till 55kg), stabilt nog för att klara längre brännvidder (500-600mm skall inte vara något problem), är långt nog för att jag skall kunna stå rak i de flesta situationer (198cm + kula), samt har byggkvalitet för att hålla i många, många år.

Hej!

Var köpte du Z1 kulan?

Tycker denna artikel av Thom Hogan är rätt bra i ämnet även om den har några år på nacken.

http://bythom.com/support.htm

Är man på en budget är Manfrottos 055 serier en bra kompromiss. Mitt första riktiga stativ var en 055 XPRO B i aluminium som jag fortfarande har kvar och är rätt nöjd med. Lite tungt och kallt på vintern men hyffsat stabilt och den fällbara mittpelaren är smidig när man skall fota makro.

Ett bra stativ och huvud kostar, det är den enkla sanningen, och det är kanske som andra säger billigare att köpa ett bra från början för forsätter man fotografera hamnar man där förr eller senare ändå.

Har ett Manfrotto 055CB i aluminium. Till denna har jag stativhuvudet Bilora 1157 som funkat bra. Stativhuvudet var inte speciellt dyr. Och jag gillar dess udda utformning med ett pistolsliknande hantag med vars hjälp man snabbt och enkelt kan justera riktning. Inget proffsredskap direkt, men den har i alla fall funkat bra tillsammans med D5000 o Sigma 150/2.8 Macro.

Den enda ”problemet” med mitt nuvarande setup är själva stativet. Den är av aluminium och är rätt tung. Vid minusgrader är den väldigt obekväm att bära runt på eftersom den blir fruktansvärt kall. Så om jag hade valt nytt stativ idag hade det definitivt varit av kolfiber...

ANNONS
Götaplatsens Foto