Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfot Nikon Arca kompatibelt

Produkter
(logga in för att koppla)

antic

Aktiv medlem
Vad finns det för alternativ om man vill byta ut stativfoten på Nikon 70-200 VR2 till en med Arca snabbfäste direkt på foten. RRS vet jag men de är dyra. Sunway foto har flera modeller men inte till 70-200:an.

Har inte skaffat kulled med arcafäste än men det är en tidsfråga (eller när jag kan bestämma mig för en... :) ).

Vad finns det för alternativ om man vill byta ut stativfoten på Nikon 70-200 VR2 till en med Arca snabbfäste direkt på foten. RRS vet jag men de är dyra. Sunway foto har flera modeller men inte till 70-200:an.

Har inte skaffat kulled med arcafäste än men det är en tidsfråga (eller när jag kan bestämma mig för en... :) ).

T.ex. Här är en annan stativfot, för 80$ skulle tro att priset ligger i närheten av RRS,

http://www.kirkphoto.com/Lens_Plate_for_70-200mm_f2.8_VR_&_VRII_AFS_replacing_Nikon_foot.html

En tråkig variant är ju att behålla originalfoten och bara sätta en arca-platta på den. Det finns nog ingen specialfot som inte är dyr tyvärr...

Visst är det billigast men jag undersöker alternativen också.

Kan också nämna att jag kikar på L-bracket till D800 men jag undrar om inte en vanlig platta kan vara smidigare på kameran. Vore bra om man kunde hitta allt från samma ställe utan att det kostar skjortan:)

Originalfoten på 70-200 är väl inte så dålig så att en annan fot gör jättestor nytta? En del andra Nikontelen har dock ganska usla fötter där det verkligen gör nytta att byta eller modifiera dem.

Originalfoten på 70-200 är väl inte så dålig så att en annan fot gör jättestor nytta? En del andra Nikontelen har dock ganska usla fötter där det verkligen gör nytta att byta eller modifiera dem.
Själva idén var väl:

... till en med Arca snabbfäste direkt på foten. ...
Och det är betydligt bättre med fästet direkt i foten istället för en separat platta.

Själva idén var väl:

Och det är betydligt bättre med fästet direkt i foten istället för en separat platta.

Jag har köpt stativfästen för rätt många tusenlappar, så jag vet :) Jag bara tycker att just 70-200 är ett objektiv som funkar rätt bra utan att byta fot.

Jo, så är det ju. Betydligt viktigare att byta på de längre objektiven.

Men det finns billigare kina-kopior http://www.amazon.de/kompatible-Sch...TF8&qid=1324993253&sr=8-1&tag=vglnk-de-c99-21

Dock inget jag testat.

Tack för tipset. Tyskan hade jag lite problem med men man kan ju se kundbetygen. Det verkar som det är exakt den här. http://www.amazon.com/RainbowImagin...=1363711774&sr=8-1&keywords=arca+nikon+70+200

Tydligen inte tight passform mot objektivet så det går bort.

Egentligen vill jag bara ha en lite lägre profil än originalfoten en platta bygger däremot uppåt. Men som ni säger, det kanske inte är direkt nödvändigt på just 70-200an. Får se var det landar.

Tack för tipset. Tyskan hade jag lite problem med men man kan ju se kundbetygen. Det verkar som det är exakt den här. http://www.amazon.com/RainbowImagin...=1363711774&sr=8-1&keywords=arca+nikon+70+200

Tydligen inte tight passform mot objektivet så det går bort.

Egentligen vill jag bara ha en lite lägre profil än originalfoten en platta bygger däremot uppåt. Men som ni säger, det kanske inte är direkt nödvändigt på just 70-200an. Får se var det landar.

Inget bra svar på din fråga, men Optipod har en anpassad platta som ger en väldigt låg profil. han gör den lång så man genom en spcialanordning har som en vagga som ligger an mot objektivkroppen. Blir helt vibrationsfritt på det viset. Själv nöjer jag mig utan anordningen mot objektivkroppen och har därför beställt en kortare platta. Blir hur stadigt som helst ändå och den stör ju inte på något sätt utan den finns monterad hela tiden. Optipod är ju inte Arca-kompatibelt, därav det dåliga svaret på din fråga.

Perfekt, det finns ju alternativ. Då har jag lite mer att kika på. Kiwi där verkar vara samma som Amazonlänken.

Paul jag hade gärna köpt och rent av betalat extra för svensktillverkat om det är bra grejer (Har Loop och Danielsson flugrullar tex:) men varför i hela friden har karln valt att inte vara Arcakompatibel övergår mitt förstånd.

Perfekt, det finns ju alternativ. Då har jag lite mer att kika på. Kiwi där verkar vara samma som Amazonlänken.

Paul jag hade gärna köpt och rent av betalat extra för svensktillverkat om det är bra grejer (Har Loop och Danielsson flugrullar tex:) men varför i hela friden har karln valt att inte vara Arcakompatibel övergår mitt förstånd.
Håller med om att det är lite synd. Men han kör väl sin grej. Fast när han trillar av pinn så försvinner med stor sannolikhet även hans grejer om ingen axlar manteln. SKulle också önska att han körde Arca standard. var dock lite obs på att även om det är Arcastandard är det inte säkert att alla plattor passar till andra som säger sig hålla en Arca standard. Det måste man kolla upp noga inna så man inte köper en platta som sen inte går att använda. Sunway är inte kompatibelt med RRS, men deras plattor funkar till Benros grejer. Köpte själv en Benroplatta som egentligen inte passade till en Sirui kulled. Men det var bara att skruva bort två skruvar så gick det. Men kolla och fråga innan så du vet. De finns skillnader här o var även bland Arcakompatibla produkter.

Jo jag har förstått att det kan vara lite problem även med de som säger sig vara Arca standard. Men jag tänker att om man har ett skruvlås istället för en med spak bör de flesta plattorna gå att fästa. Så mycket kan det väl inte skilja. Det är en rätt enkel princip tycker jag. Men lite därför jag vill hitta tillverkare som har alla eller många av de delar som kan bli aktuella (L-brackets, stativfötter, rails).

Jo jag har förstått att det kan vara lite problem även med de som säger sig vara Arca standard. Men jag tänker att om man har ett skruvlås istället för en med spak bör de flesta plattorna gå att fästa. Så mycket kan det väl inte skilja. Det är en rätt enkel princip tycker jag.

Ok, det vet jag inte men det stämmer säkert. Kanske någon annan superinsatt som vet just det här med kompabitiliteten mellan olika Arcafästen o plattor

Har idag beställt ersättningsfötter för 70-200/2,8 VRII och 300/2,8 VRII på ReallyRightStuff. Fötterna går på $100 + $95 dollar + frakt $50 + tull och avgifter. Får se vad det slutar på.

Nu kör jag plattor på befintliga fötter men vill precis som TS få litet mindre krångel och fötter som bygger litet mindre. Litar fullt och fast på RRS grejer, har deras stora kulled som är helt fantastisk, nu kommer jag inte bara att vara halvnöjd längre. Har tidigare "arbetat" mig uppåt vad gäller kulleder från Manfrotto men ingen har riktigt varit till fullo förrän nu.

/Frode

Jo jag har förstått att det kan vara lite problem även med de som säger sig vara Arca standard. Men jag tänker att om man har ett skruvlås istället för en med spak bör de flesta plattorna gå att fästa.
Kan vara en del problem med passningen mellan olika tillbehör men precis som du antar är det enklare med ett skruvfäste. Exempelvis skriver RRS så här - "Only Really Right Stuff, Wimberley, and Kirk (manufactured within the last year) will be compatible with our lever-release clamps. However all Arca-Swiss style plates work with our scew-release clamps."

Det problem jag själv har haft var att det inte gick att kombinera Arca-adaptern från Gitzo http://www.gitzo.com/arca-style-quick-release-plate-adapter med mina plattor från Wimberley, RRS och Benro. För tight passform för att fungera så det var en dålig kombination.

Nu har jag kulled, monopodled (bägge med lever-release) och ett gäng plattor från RRS, två plattor från Wimberley och några plattor och tillbehör från Benro. De prylarna fungerar perfekt tillsammans.

Då har jag mina ersättningsfötter hemma. Båda mycket bra passform och känns rejäla och välgjorda. Det är större platta på dem än originalfötterna och väldigt bekväma att hålla i. Det slutade på 1600 för de två fötterna och frakt + 485 tull och avgifter. Det skall väl också sägas att båda sitter perfekt i min RRS-kula och Benros GH2.

/Frode

Trevligt med nya grejer. Hoppas det funkar till belåtenhet.

Jag surfade på mobilen och såg en kompatibilitetskarta för arca-grejer, men nu kan jag inte hitta den igen. Nån som vet vilken tråd det var?

ANNONS