Annons

Stendöd 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Det som förvånade mig var att den bara dog mitt i en session utan vidare utan ändringar eller något jag kan inte minnas om jag stängde av kameran och det var så den dog eller om det bara händer (ibland stänger jag av kameran under paus o sånt onödigt vana men men)
Det låter som ett EL-fel orsakad av fukt. förvara kameran varmt utan batteri i nåt dygn. Är det fukt kan detta hjälpa. Har du ett orginal batterigrepp eller ett tredjeparts?

MvH Marcus
 

Tweedy

Aktiv medlem
Om den nu kommer igång efter ett dygn är detta inget att ha ändå tänk om det var bröllop.... måste ha en 5d mark II och kan isf ha denna som reserv om den får för sig att vakna.....


hur vanligt är detta?
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Om den nu kommer igång efter ett dygn är detta inget att ha ändå tänk om det var bröllop.... måste ha en 5d mark II och kan isf ha denna som reserv om den får för sig att vakna.....


hur vanligt är detta?
Hade nog inte vågat fota ett bröllop utan att ha en reserv kamera med mig.
 

Marcus_Nilsson

Aktiv medlem
Om den nu kommer igång efter ett dygn är detta inget att ha ändå tänk om det var bröllop.... måste ha en 5d mark II och kan isf ha denna som reserv om den får för sig att vakna.....


hur vanligt är detta?
Det är nog inte så vanligt, men har man ett batterigrepp från en tredjepartstillverkare så är det inte säkert att den tätar helt, vilken kan leda till att det kommer vatten på kontakterna i batterigreppet. Detta kan i värsta fall kortsluta batterierna. Är det det felet så kan det lika väl hända på ny som gammal kamera.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Om den nu kommer igång efter ett dygn är detta inget att ha ändå tänk om det var bröllop.... måste ha en 5d mark II och kan isf ha denna som reserv om den får för sig att vakna.....


hur vanligt är detta?
Inte vanligt, men du ska aldrig ge dig på att fota något viktigt/betalt utan att ha en reservkamera.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Det är nog inte så vanligt, men har man ett batterigrepp från en tredjepartstillverkare så är det inte säkert att den tätar helt, vilken kan leda till att det kommer vatten på kontakterna i batterigreppet. Detta kan i värsta fall kortsluta batterierna. Är det det felet så kan det lika väl hända på ny som gammal kamera.
Jag använder bara canons egna objektiv.
 

Tweedy

Aktiv medlem
Det är möjligen detta som har gått sönder:

http://www.alibaba.com/product-gs/304437833/digital_camera_Powerboard_Canon_5D.html
Det går att byta själv om du är van att skruva i elektronik/finmekik - troligen så går det att laga det befintliga kortet också om du är duktig att löda och kan felsöka kortet.

Byt inte objketiv på en 5D när kameran är på - kortsluter objketivet matningen så är det uppenbar risk att powerboardet skadas.
Aha bytt objektiv när kameran är på har jag gjort ett flertal gånger så det kanske är som du säger.

Är det värt att lämna in och byta? jag kan inget om sådant själv.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Översittare eller inte, det är verkligen omöjligt att svara på vad det är för fel, och em massa tyckares kommentarer lär inte hjälpa dig. Återigen så får du be en verkstad om kostnadsförslag, är det slutaren är det kanske inte värt att laga. Min dog i januari, men det var bara spegelmekanismen och det fixade Canon gratis
 

Janne_L

Aktiv medlem
Översittare eller inte, det är verkligen omöjligt att svara på vad det är för fel, och em massa tyckares kommentarer lär inte hjälpa dig. Återigen så får du be en verkstad om kostnadsförslag, är det slutaren är det kanske inte värt att laga. Min dog i januari, men det var bara spegelmekanismen och det fixade Canon gratis

Visst är det så! Men man ska och bör hålla en ödmjukare ton. Om alla skulle
veta vad felet är, så inte skulle dom ställa frågan här, eller?

Sen kan det säkert vara önskvärt i vissa fall att få en mera ingående analys av
problemet. Men nu så visste hon ju inte mera än hon sa. Då kan man höra sig
för om någon annan drabbats av liknande fel.

Sen visar du med din första mening att du är verkligen en "svår" typ, du måste
få med, skit i andra, lyssna på mig i stället, jag vet vad "rätt" tyckande är, men
det är tydligen ditt lynne som är sådant.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Översittare eller inte, det är verkligen omöjligt att svara på vad det är för fel, och em massa tyckares kommentarer lär inte hjälpa dig. Återigen så får du be en verkstad om kostnadsförslag, är det slutaren är det kanske inte värt att laga. Min dog i januari, men det var bara spegelmekanismen och det fixade Canon gratis
Så när den "dog" vidtog du inga tester/åtgärder innan inlämning?

Michael - Provar lite själv först -
 

bengt-re

Aktiv medlem
Aha bytt objektiv när kameran är på har jag gjort ett flertal gånger så det kanske är som du säger.

Är det värt att lämna in och byta? jag kan inget om sådant själv.
Det skall inte krocka, men jag pajade en 300D en gång genom att göra det - det tog livet av kraftkortet och troligen på grund av att objektivet kortslöt matningen.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Visst är det så! Men man ska och bör hålla en ödmjukare ton. Om alla skulle
veta vad felet är, så inte skulle dom ställa frågan här, eller?

Sen kan det säkert vara önskvärt i vissa fall att få en mera ingående analys av
problemet. Men nu så visste hon ju inte mera än hon sa. Då kan man höra sig
för om någon annan drabbats av liknande fel.

Sen visar du med din första mening att du är verkligen en "svår" typ, du måste
få med, skit i andra, lyssna på mig i stället, jag vet vad "rätt" tyckande är, men
det är tydligen ditt lynne som är sådant.
haha, din egen ton i detta svar säger väl en hel del det med i så fall?

Tycker faktiskt inte jag var så hemsk i det jag skrev och lite raljerande hör väl till på ett forum för att få lite fart, skulle ju bli utrist att läsa om det bara var vetenskapligt och formella svar. Tycker jag i alla fall. När jag jämför med en trasig bil syftar jag på, för den intelligenta läsaren, att det kan vara hur många fel som helst som är skälet och tips att typ ladda batteriet nog oftast inte löser problemet, det har man nog förstått själv. Sen är det alltid roligt med självutnämnda forumpoliser som känner sig kränkta av inlägg som inte ens var riktade till dem själva.
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
När jag jämför med en trasig bil syftar jag på, för den intelligenta läsaren, att det kan vara hur många fel som helst som är skälet och tips att typ ladda batteriet nog oftast inte löser problemet, det har man nog förstått själv.
Tyckte det var en bra jämförelse, men konstig slutsats. Har jag problem med bilen tar jag givetvis kontakt med nån som vet mer om bilar. Bara häromdagen ringde jag därför min verkstad och diskuterade en stund tills vi kom fram till att det nog är just batteriet (!) trots allt.

Skulle jag ha allvarliga problem med nån kamera skulle jag på samma sätt försöka beskriva problemet och be om råd av folk som har erfarenhet av kameror -- t ex medlemmarna på FS. Eller Canons serviceverkstad.
 

Janne_L

Aktiv medlem
haha, din egen ton i detta svar säger väl en hel del det med i så fall?

Tycker faktiskt inte jag var så hemsk i det jag skrev och lite raljerande hör väl till på ett forum för att få lite fart, skulle ju bli utrist att läsa om det bara var vetenskapligt och formella svar. Tycker jag i alla fall. När jag jämför med en trasig bil syftar jag på, för den intelligenta läsaren, att det kan vara hur många fel som helst som är skälet och tips att typ ladda batteriet nog oftast inte löser problemet, det har man nog förstått själv. Sen är det alltid roligt med självutnämnda forumpoliser som känner sig kränkta av inlägg som inte ens var riktade till dem själva.
Tja, det är som med foton det här med åsikter! En del är riktigt bra och en del är sämre.

Men nu är det färdigt ältat för min del, så godkväll och hoppas luleå spöar djurgården i kväll ;)
 

Tweedy

Aktiv medlem
Så när den "dog" vidtog du inga tester/åtgärder innan inlämning?

Michael - Provar lite själv först -
Hahah nej jag gjorde ingenting mer än att skriva här och lägga en budget för en 5d mark II.

Men jag skulle gärna lämna den till en privatmekare som kan så kanske man kan ha den som reserv.

Mvh Emma
 

Tweedy

Aktiv medlem
Just det vila med batteriet ute funkade inte den har vilat hela helgen när jag varit borta och det är samma sak.....


Om det stått error eller något hade jag kanske reagerat mer på att lämna in den, nu känns det som att det kommer bli jävligt dyrt när den bara stendog och jag plåtar typ 500 bilder i veckan och den var beggad när jag köpte den för ett år hur mycket mer ska en kamera tåla?

Kanske var dags?

Jag skulle gärna fixa upp den så jag kan ha den som reserv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har hört talas om att det kan kortsluta kameran om man har ett objektiv som saknar stoppskruven, och så får någon för sig att det är lika bakvänt vänstergängat som på en Nikon och försöker ta av objektivet på fel håll. Men så länge man byter objektiv som man ska, alltså det enda möjliga hållet så länge objektivet är som det ska, då ska det inte spela någon roll om kameran är på eller av.

Det som någon försökte förklara ovan är att det finns en hållare för kamerans batterilucka på batterigreppet. Har man det minsta vett sätter man kamerans batterilucka där, när man monterar greppet, för annars finns det ju knappt en chans att man minns var man gjorde av luckan.

För övrigt håller jag med om att detta är bara en gissningstävling. Att man måste ladda batteriet och liknande begriper åtminstone majoriteten av användarna utan att fråga någon.
 
ANNONS