Annons

stendöd nikon d50.

Produkter
(logga in för att koppla)

tomten_alle

Aktiv medlem
Hej,
Jag har fått en söndrig nikon d50 som jag funderar på att laga. Det verkar som om någonting i prismat har lossnat eftersom att sökaren är halvtäckt av någonting, mattskivan ligger som den ska. Är det någon som har någon tanke?

(Jag har ingenting emot att skruva upp den, jag har ingenting att förlora.)

Hej,
Jag har fått en söndrig nikon d50 som jag funderar på att laga. Det verkar som om någonting i prismat har lossnat eftersom att sökaren är halvtäckt av någonting, mattskivan ligger som den ska. Är det någon som har någon tanke?

(Jag har ingenting emot att skruva upp den, jag har ingenting att förlora.)

Har du kollat att spegeln sitter rätt?

Hej igen,
Det visade sig att kameran inte var stendöd, batteriet var tomt. Problemet med sökaren kvarstår dock. Hittade en servicemanual men eftersom att jag inte vet vad som är sönder så frågar jag här. Såhär ser sökaren ut:
my.php

Var hittade du servicemanualen till D50? Finns den att ladda hem?
Prisman är tung och tapapr an kamerna kand en "sätta" sig. Eller slå undan något. det är nog bara att öppna och titta.
Frågan är om det inte går att plocka ut mattskivan, genom spegelhuset, då kan du se upp mot prisman och kanske se något.

Du är skyldig mig en öl och ett nytt tangentbord.

Han är 14 år så du får vänta några år på ölen :)
Kul att du hittat en servicemanual, jag hittade en trasig kamera när jag var i din ålder men utan manual så blev den bara trasigare och trasigare ju mer jag lagade :) Troligen har det lossnat något i prismat som glidit in i synfältet så det borde inte vara så svårt att åtgärda ser det ut som

Prisman är tung och tapapr an kamerna kand en "sätta" sig. Eller slå undan något. det är nog bara att öppna och titta.
Frågan är om det inte går att plocka ut mattskivan, genom spegelhuset, då kan du se upp mot prisman och kanske se något.
Ja, det är en bra ide. Ska testa. Återkommer med resultat.

Service manualen hittade jag från frenetiskt googelsökande:
http://rs130.rapidshare.com/files/33431493/Nikon_D50_Service_Manual.rar

Han är 14 år så du får vänta några år på ölen :)
Kul att du hittat en servicemanual, jag hittade en trasig kamera när jag var i din ålder men utan manual så blev den bara trasigare och trasigare ju mer jag lagade :) Troligen har det lossnat något i prismat som glidit in i synfältet så det borde inte vara så svårt att åtgärda ser det ut som
Alkoholfri öl kanske fungerar?

Kanske inte är en så dum ide att skruva upp den, om inte annat kanske jag lär mig någonting. Men först ska jag räkna ut vad som är fel.

D50 har inget prisma utan en pentaspegel.

Är väl inte helt dumt att snacka med en Nikonreparatör om det är något fel med kameran... Bara en idé...

Är väl inte helt dumt att snacka med en Nikonreparatör om det är något fel med kameran... Bara en idé...
Hej,
Jag har skickat ett mail till Lasses kameraservice. En undersökning kostar 200:- men är gratis om kameran bara är skrot. Måste dock betala frakten själv. Det var faktiskt ganska billigt men jag frågar här först om någon har någon idé, kanske inte är så svårt. Men jag tror ändå att Lasses kameraservice ska få kika på den snart.

Hej,
Jag har skickat ett mail till Lasses kameraservice. En undersökning kostar 200:- men är gratis om kameran bara är skrot. Måste dock betala frakten själv. Det var faktiskt ganska billigt men jag frågar här först om någon har någon idé, kanske inte är så svårt. Men jag tror ändå att Lasses kameraservice ska få kika på den snart.

Mm det är billigt, Tura Scandinavia (Sigma) tar 500 spänn för att ens ta på grejerna...

ANNONS
Götaplatsens Foto