Annons

Stjärnhimmel runt Göteborg?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Är det Lr 6.14 (Standalone) du gjort pano i höjdled !?
Ja, det är 6.14 jag har. Jag försökte också några manuella panorama i PSE för de som LR inte klarade av, men jag gav upp. Det överlappande delen i bild 2 passade inte perfekt på bild 1. Om jag la stjärnorna att passa i ena änden så stämde de inte i andra, skilde inte mycket men tillräckligt, så började jag vrida bilden och dra lite i storlek men jag gav upp. Har ett billigt Samyang 14/2,8 för en 3000:- och det blir troligen något optiskt fel som gör det svårt att passa ihop det.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Ja, det är 6.14 jag har.
Ok. Har du försökt med flera raders pano (både på vertikalt som horisontalt) med lR !? Varför jag frågar är därför jag själv fundrat på att ge det ett försök att göra flerraders pano (horisentalt+vertikalt), men jag vet inte om Lr 6.14 klarar av att sätta ihop dom.
Det överlappande delen i bild 2 passade inte perfekt på bild 1.
Såg det svarta fältet du refererade till, men det är inte säkert att det är relaterat till objektivet men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro't eller ej.
 

Heliotropen

Medlem
Ska iväg och försöka mig på att fånga vintergatan om ett par veckor. vad har ni för kameror och vilken ISO använder ni. Har själv Canon 6D mk2 och vet inte om det funkar med 6400 eller om man ska lägga sig på 3200. Objektiv är EF 16-35 f/2.8 III.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ok. Har du försökt med flera raders pano (både på vertikalt som horisontalt) med lR !? Varför jag frågar är därför jag själv fundrat på att ge det ett försök att göra flerraders pano (horisentalt+vertikalt), men jag vet inte om Lr 6.14 klarar av att sätta ihop dom.
Såg det svarta fältet du refererade till, men det är inte säkert att det är relaterat till objektivet men jag kan ha fel, det har jag haft förr, tro't eller ej.
Nu är det inte astro utan ”vanlig” panorama, där har jag satt ihop upp till 8 bilder i horisontelled, detta brukar jag göra. Har också en gång gjort en högupplöst bild med 2-4 bilder i höjd och 2-4 bilder i bredd, men är inte säker på att jag gjorde detta i en process eller om jag gjorde i en riktning först och sedan slog ihop den andra riktningen
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Ska iväg och försöka mig på att fånga vintergatan om ett par veckor. vad har ni för kameror och vilken ISO använder ni. Har själv Canon 6D mk2 och vet inte om det funkar med 6400 eller om man ska lägga sig på 3200. Objektiv är EF 16-35 f/2.8 III.
kommer duga bra. Testa 16/2.8 och 20-30s med ISO6400.
Om du vill ta 3-4 st och stacka i sequator om du kör win10.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ska iväg och försöka mig på att fånga vintergatan om ett par veckor. vad har ni för kameror och vilken ISO använder ni. Har själv Canon 6D mk2 och vet inte om det funkar med 6400 eller om man ska lägga sig på 3200. Objektiv är EF 16-35 f/2.8 III.
Nedan några exempel
Den första är en bild utplockad från en stack av 7. D750, 14mm, 25 sekunder ISO1250 f/2,8

Nästa bild är ett resultat från 7 bilders stack i Deep Sky Stacker, man ser att träden har blivit suddiga, och jag tycker inte vintergatan har blivit bättre med 7 bilder
 

Bilagor

Astroscapist

Aktiv medlem
Nedan några exempel
Den första är en bild utplockad från en stack av 7. D750, 14mm, 25 sekunder ISO1250 f/2,8

Nästa bild är ett resultat från 7 bilders stack i Deep Sky Stacker, man ser att träden har blivit suddiga, och jag tycker inte vintergatan har blivit bättre med 7 bilder
DSS är inte rätt program för detta. Använd sequator eller annan mjukvara för det. Då kan du få både VG och träd utan rörelseoskärpa.

/Stefan
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Nu är det inte astro utan ”vanlig” panorama, där har jag satt ihop upp till 8 bilder i horisontelled, detta brukar jag göra. Har också en gång gjort en högupplöst bild med 2-4 bilder i höjd och 2-4 bilder i bredd, men är inte säker på att jag gjorde detta i en process eller om jag gjorde i en riktning först och sedan slog ihop den andra riktningen
Ok, jag tackar för det. Inga fler frågor.
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Bilden på vintergatan är helt ju ok, precis som bilden på startrailsen. Rätt fantastiskt att man kan fotografera ett så avlägset objekt som Andromedagalaxen med en vanlig kamerautrustning...

Vilket program använde du för redigering !?
Tack. Ja det var kul att fånga Andromeda. Jag kollade i Sky Safari om det fanns något intressant på himlen just då och den där var rakt ovanför huvudet på mig. Spanade in den i kikaren först och det såg bra mäktigt ut när jag först upptäckte den i kikaren! Inte så ljusstark men man såg ju att det var något stort där. Knepigare att pejla in den in kameran men lade telefonen på objektivet så jag fick rätt riktning, fungerade över förväntan :)

Snyggt på Vintergatan, tycker du fått in mer rött i stammen än vad jag har. Nu stackade du ett antal 25 sekunders bilder, hur är skillnaden på denna stackade bild och om du enbart redigerat en av dina bilder?
Mest bruset. I och med att jag fotar med m43 (Olympus) och på ISO4000 så blir det ganska brusigt. Det går ju ändå, men att ta några bilder extra och sedan stacka är så enkelt och ger ett så bra resultat. Samt att det är väldigt lätt att få det bra i Sequator också där man kan frysa förgrunden och sedan aligna stjärnorna. Magiskt bra program.

Andromeda är fotat med ISO16000 så där behövdes det ännu mer! :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu tycker jag det börjar likna något, har använt Sequator för första gången, tidigare har jag kört DSS. Praktiskt man kan frysa marken, så hade jag på brightness, samt light pollution. Andromeda är med 10 bilder, ISO 320 samt 45 sek och tracker, 135/2,8. Vintergatan är med 14/2,8, ISO 1250, 25 sekunder 6 bilder
 

Bilagor

bloo

Aktiv medlem
Här är en bild från Ale stenar. Har inte fixat förgrunden ännu. Detta är med Canon 5D2 (Magic Lantern) Zeiss Milvus 21/2.8, Omegon mini trax LX3. ISO 800 och exponeringstid 1m 50s. Singel exponering. Använde inte ngt filter till denna bild, tillräckligt mörkt. Men om du vill få bort en del av ljusföroreningarna kan ett filter vara bra, t.ex. Astronomiks CLS filter. IMG_9835-2.jpg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Här är en bild från Ale stenar. Har inte fixat förgrunden ännu. Detta är med Canon 5D2 (Magic Lantern) Zeiss Milvus 21/2.8, Omegon mini trax LX3. ISO 800 och exponeringstid 1m 50s. Singel exponering. Använde inte ngt filter till denna bild, tillräckligt mörkt. Men om du vill få bort en del av ljusföroreningarna kan ett filter vara bra, t.ex. Astronomiks CLS filter. Visa bilaga 151100
Fin 3D i bilden, har du redigerat den i någon astro-mjukvara eller är det typ LR?
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Nu tycker jag det börjar likna något, har använt Sequator för första gången, tidigare har jag kört DSS. Praktiskt man kan frysa marken, så hade jag på brightness, samt light pollution. Andromeda är med 10 bilder, ISO 320 samt 45 sek och tracker, 135/2,8. Vintergatan är med 14/2,8, ISO 1250, 25 sekunder 6 bilder
Snyggt, nu börjar det likna nåt ja!
 

Daniel Cederberg

Aktiv medlem
Såg den videon igår. Noterade du hur stor filen blev efter sammanslagning !? +160 GB (om det inte var +190 GB) 😲.

Gäller att man har en dator som orkar dra runt all den informationen i samband med redigering.
Ja, såg det :) men jag tror (?) inte man behöver ta uppåt 1000 exponeringar. Man borde få bra resultat med betydligt mindre än så.

(Ska ut ikväll, och tänkte ta 100 istället, samt 30 för de andra dark/bias...)

/edit: ok, jag tar 30 kalibreringsfoton av varje sort istället. Läste lite här:
 
Senast ändrad:
ANNONS