Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stooora problem att välja objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

HusKul

Aktiv medlem
fattar inte att man kan ha så svårt att välja objektiv när man inte äns kan fota
har en 350D o vill köpa objektiv till den
om ni skulle börja fota från noll
vilken skulle ni välja
eller har ni andra förslag för max 4500:-

Sigma
EX 18-50/2,8 DG
EX 24-60/2,8 DG
EX 28-70/2,8 DG

Tamron
28-75/2,8 XR Di

har idag Sigma 18-200 + några andra
men har märkt att jag fota inte mkt i 18mm läge

ps.
ledsen att jag startar massa trådar

mvh
HK

Hej
kan säga utifrån min egen erfarenhet, reser mycket, se www.roine.nu
Har en 350D och en 1D mk2

Gå för 18-50/2.8 om...
Du fotar inne i byggnader, vill få lite vidare vinklar mm

Jag drar till Thailand igen, 4:e turen, tar 350d med 18-50 samt canon 28-200 med mig och en tc (1.4 o 2x)

har man behov av tele där så e det dessutom ljust ju.

så vikten på utrustningen e avgörande nu

Har två ryggsäckar
en med 350D, dessa två gluggar, laddare o en en digital wallet, väger 4,5 kg

men rygga med 1D mk2, 24-70/2.8L, 70-200/2.8L och 100-400 IS L väger 14 kg, dvs funkar inte som handbagage o min kondition o ger inte bättre bilder heller

Roine

Harry_ skrev:
har idag Sigma 18-200 + några andra
men har märkt att jag fota inte mkt i 18mm läge

Om så är fallet så ska du ha Tamron 28-75/2,8 XR Di.

För övrigt så skriver du här att du inte kan fota. Du skrev tidigare att du knappt fotar nåt! Hur det är med detta vet inte jag men du skriver i din presentation att du är prylgalen så jag undrar om detta köp bara baseras på det eller?

Dessutom så funderar du på Sigma 70-200 2.8!

Om du tycker att det är roligt att fotografera så lägg i stället din tid på det & att bli duktigare. För denna optik så får du kanske en hyfsad fotoresa i stället.

Vet inte vad du vill med dina inköp men 99% av bildresultatet beror på han bakom kameran...

Re: Re: Stooora problem att välja objektiv

.Z. skrev:
Om så är fallet så ska du ha Tamron 28-75/2,8 XR Di.

För övrigt så skriver du här att du inte kan fota. Du skrev tidigare att du knappt fotar nåt! Hur det är med detta vet inte jag men du skriver i din presentation att du är prylgalen så jag undrar om detta köp bara baseras på det eller?

Dessutom så funderar du på Sigma 70-200 2.8!

Om du tycker att det är roligt att fotografera så lägg i stället din tid på det & att bli duktigare. För denna optik så får du kanske en hyfsad fotoresa i stället.

Vet inte vad du vill med dina inköp men 99% av bildresultatet beror på han bakom kameran...

det är mkt som du säger
jag är prylb*g

köpte Canon 50/1.8 för att den var så billig o ville testa ljusstart objektiv
jag fastna faktist för den
men 50mm är inte kul att fota med inomhus
får stå andra änden för att kunna fota

vill lära mig att fota
men vill ha bra grejer från början

trodde alla började övningsköra med Porsche ;)

i det stora hela så klarar du dig med sigma 18-50/2.8 samt en 70-200, behåll gärna din 50/1.8 för porträttfoto...

Som några, inklusive mig, skrev i den andra tråden du frågade i så är dock Sigma 70-200/2.8 en tung klump att bära på, Canons 70-200/4.0 är förmodligen ett bättre val för dig. Kör själv en 70-210/4.0 (Minolta) & saknar varken ljusstyrkan eller den dubbla vikten som en 2.8 skulle innebära... Att det sen finns de som behöver 2.8 var en annan sak.

Oberonde av vad du köper så är det dock till 99% på dig det hänger:)

//Larsa

hitta
Tamron EX 28-70/2,8 DG
i tyskland för ca.1000:- billigare
Sigman är nästan samma pris där som här

nu blev det svårare igen

dum kanske
men det skiljer knappt ett steg mellan 18 o 28 mm eller?

Senast ändrad:
Om du skall bestämma dig för att bygga upp en vettig serie av objektiv som kompletterar varandra så är denna serie mycket bra:

Tokina 17-35/3,5-4,5 oerhört skarpt och billigt
Tamron 28-75/2,8 också oerhört skarpt lite dyrare
Sigma 70-200/2,8 mycket bra och ljusstarkt, skarpt
Sigma konveter 2,0 för att få brännvidd 140-400mm

Med denna serie har du mycket bra objektiv från 17 till 400 mm

Kompletterar du sedan med en 12mm mellanring får du också jättebra macrobilder med Tamronen och Sigman.

Man behöver inte alltid köpa nya objektiv, har man lite is i magen hittar man rätt begagnat objektiv här på FS.

Huselius: fattar inte hur du menar med att det skiljer ett steg mellan 18 och 28 mm. Ett steg av vadå? Du blandar inte ihop det med bländare nu?

18 och 28mm är ju stor skillnad. 18mm motsvarar ju
cirka 28mm brännvidd för småbildsformatet, dvs vidvinkel. 28mm blir ju nästan 45mm, dvs ett normalobjektiv. Jag skulle inte vilja ha 28mm som min lägsta brännvid på en 350D, men å andra sidan har du ju ett 18-200.

Huselius skrev:
...har en 350D o vill köpa objektiv till den om ni skulle börja fota från noll vilken skulle ni välja eller har ni andra förslag för max 4500:-...

JAG skulle välja nya Canon EF 24-105 f/4 IS USM (jag har faktiskt redan valt den ;-). Nu kostar den iofs dubbelt mot din budget, ca 10.000 kr här i Sverige, men du kan säkert leta upp den billigare någon annanstans. Med tanke på att du nu ändå är bekräftat prylgalen och vill lära dig fota så kanske du i alla fall kan tänka dig att betala för att få riktigt bra grejer.

Och om jag då tillåts fortsätta det resonemanget ett snäpp till så skulle jag välja Canon EF 24-70 f/2,8 IS USM. Den kostar några tusen till men då får du ett riktigt bra objektiv som du kan leva med ett bra tag, och som funkar både inomhus och utomhus.

Hoppas att du hittar något som du blir nöjd med. Prylgalna människor brukar ha en tendens att aldrig bli sådär supernöjda. Inte länge i alla fall.

God jul!

så galen är jag nog inte ;)
kan betala 70000:- för en plasma men kan inte betala 12000:- för objektiv

jag har en 350D
tar man alltid gånger 1.6 när man ska räkna ut
oavset märke o typ

Harry_ skrev:
så galen är jag nog inte ;)
kan betala 70000:- för en plasma men kan inte betala 12000:- för objektiv

Det beror ju helt på prioritering.. Jag skulle aldrig kunna betala 70 000 för en TV, däremot skulle jag kunna betala 70 000 för ett objektiv..

Så i min sinnesvärld är du rätt galen ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto