Annons

Stor produkt i liten studio

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej,

Har (snart) fått i uppdrag att fota en kunds produktsortiment och de vill använda sig av ett av sina rum. Det rör sig om diverse industriprodukter i varierande storlekt.

Kruxet är att rummet är ganska litet - ca 4 x 5 meter, och standardhöjd ca 2,40. Tyvärr deras största rum. Den största av produkterna är 2,20 meter hög och strax under metern i bredd.

Jag tänkte använda mig av vanligt vitt bakgrundspapper och för att spara lite utrymme så skulle jag kunna skippa stativet och tejpa upp pappret direkt på väggen. Men jag skulle vara väldigt tacksam för fler tips hur jag ska kunna lösa det på ett bra sätt, speciellt med tanke på höjden. Hela produkten ska vara med på bilden och jag vill ju inte gärna behöva få med taket.

Att placera kameran så högt som möjligt? Stativet tror jag räcker upp till ca 1,60-1,70 meter, men det är klart det går att få upp lite extra om det måste, om inte annat så utan stativ. Men vill samtidigt inte få för mycket "vidvinkelförvräning" så att produkten ser oproportionelig ut. Kunden vill ha ett så naturtroget utseende som möjligt.

Belysningsmässigt så har jag två små studioblixtar (2 x 100 W) med softboxar (65 cm), som ju egentligen är tänkta för lite mindre prylar.

Kan du inte lägga produkten/erna på sidan?

Belysningsmässigt så är ju en variant att ta flera bilder och belysa mindre partier åt gången och sedan sätta ihop bilderna i efterbehandlingen.

Kan du inte lägga produkten/erna på sidan?

Belysningsmässigt så är ju en variant att ta flera bilder och belysa mindre partier åt gången och sedan sätta ihop bilderna i efterbehandlingen.

Ja, att lägga dem skulle kunna funka, bara det inte är några känsliga delar som tar skada av det.

Ett problem med att lägga det ner kan vara att produkten kommer väldigt nära bakgrunden men det beror ju lite på hur du kommer åt att fota och hur bilden ska se ut. Jag hade nog rekommenderat att hyra in sig i en större lokal, finns det t ex ingen lämplig verkstad i närheten?

Ett problem med att lägga det ner kan vara att produkten kommer väldigt nära bakgrunden men det beror ju lite på hur du kommer åt att fota och hur bilden ska se ut. Jag hade nog rekommenderat att hyra in sig i en större lokal, finns det t ex ingen lämplig verkstad i närheten?

Ja, det finns förmodligen en del industrilokaler i närområdet, men kunden vill att jag ska fota på plats, för att han helst inte vill behöva köra iväg allt och tillbaka. Dessutom är det bara ett par av grejerna som är i den storleken, medan det mesta är mer behändiga grejer.
Funkar det inte alls så får jag väl helt enkelt säga till kunden att jag rekommenderar att hyra en lokal för just de största produkterna, sedan får kunden välja om han är villig att betala för det eller hellre tar någon mindre skavank på ett par bilder eller lite extratimmar i photoshop...

Men först vill jag ju försöka lösa det, det är ju alltid kul att vara lite problemlösare också. :)

ANNONS
Götaplatsens Foto