Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Hej

Jag har lite bilder på datorn i blandad storlek som jag skulle vilja skriva ut och sätta upp på väggen.
Men jag vet inte hur stora bilderna måste vara för att få ut med bra kvalite. Om vi säger att jag skulle vilja ha ut bilderna i A4 format och kanske lite större, hur stora måste bilderna vara då?
Den minsta jag har är 1200x1596 och största 4650x3720. Dom flesta är i 300dpi men en del är på 96dpi.

Mvh Fredrik

Hur många dpi som står angivet på bilderna nu är fullständigt irrelevant.

En bild som är 1200x1596 px räcker i 200 dpi till en storlek av 15,2 x 20,3 cm. Vill du ha din utskrift i 300dpi räcker den till 10,2 x 13,5 cm

En bild med 4650 x 3720 px räcker i 300 dpi till en storlek av 39,4 x 31,5 cm.

Edit: Frågan om hur många dpi du måste ha på en utskrift för att den ska se okej ut på väggen överlämnar jag till någon annan,

Senast ändrad:
LasseLarsson skrev:
Om vi säger att jag skulle vilja ha ut bilderna i A4 format och kanske lite större, hur stora måste bilderna vara då?
Jag har som princip att aldrig skicka under 180 ppi till printern. För mindre bilder som A4 storlek brukar 240-360 ppi bli bäst. 300 ppi är alldeles utmärkt.

För en A4 (21,0 x 29,7 cm), kantlös utskrift i 300 ppi behöver du 2480 x 3508 pixels, alltså en bild på 8,7 MP. (21 cm / 2,54 cm/tum x 300 pixels/tum = 2480 pixels.)

Vad folk sedan tycker är acceptabelt varierar stort, det finns pellejönsar här på FS som med en dåres envishet upprepar att du kan printa oavsett upplösning, i vilken storlek som helst, bara du backar tillräckligt långt ifrån bilden när du ska titta på den...

om man nöjer sig med upplösningen 254 ppi (=100 ppcm), så kan man använda sig av den enkla tumregeln att ta bort två decimaler i antalet pixlar för att få reda på hur många cm bilden kan skrivas ut i.

1200x1596 pixlar = 12x 16 cm.

ANNONS
Götaplatsens Foto