Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Storleken spelar roll
- Trådstartare Fotomange
- Start datum
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Känner igen mig.
Men jag tror inte att storlekarna bliri så mycket mindre,,
Jag kan inte tänka mig tex 20D, 10D, 300D mfl eftersom de är alldeles för små.
Jag fotar mycket med tele handhållet och vill också ha viss tyngd i huset. (Gärna 1,5kg)
EOS1n+HS fungerar fint, utan HS= Nej Tack!
Visst finns det vertikalgrepp till tex 300D MEn lösningen är ju inte i närheten av tex en 1DmII.
F6,an ser ju fin ut och visst kan man köpa till grepp till den,,, men huvudsaken är ju att inte greppets storlek och ergonomi har ändrats.
Det gäller att känna på huset innan köp. Jag har långa fingrar och för mig att stå och nypa i ett litet hus känns inte funktionellt.
Därmed inte sagt att de nämnda mindre husen är dåliga, långt ifrån. Passar bara inte mig.
Mvh Niclas,
Men jag tror inte att storlekarna bliri så mycket mindre,,
Jag kan inte tänka mig tex 20D, 10D, 300D mfl eftersom de är alldeles för små.
Jag fotar mycket med tele handhållet och vill också ha viss tyngd i huset. (Gärna 1,5kg)
EOS1n+HS fungerar fint, utan HS= Nej Tack!
Visst finns det vertikalgrepp till tex 300D MEn lösningen är ju inte i närheten av tex en 1DmII.
F6,an ser ju fin ut och visst kan man köpa till grepp till den,,, men huvudsaken är ju att inte greppets storlek och ergonomi har ändrats.
Det gäller att känna på huset innan köp. Jag har långa fingrar och för mig att stå och nypa i ett litet hus känns inte funktionellt.
Därmed inte sagt att de nämnda mindre husen är dåliga, långt ifrån. Passar bara inte mig.
Mvh Niclas,
F4:an byggde väl på samma princip; du bestämmer själv hur stor den ska vara.Fotomange skrev:
Är det nån mer än jag som INTE upskattar att kamerorna blir mindre och mindre. ( som tillexempel F6:an)
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Re: Re: Storleken spelar roll
Precis, men frågan är om inte kameran ändå har fått en annan ergonomi som är mindre i storleken jämfört med F5.
Skulle inte förvåna mig i alla fall.
Men vad vet jag som endast sett bilder
Mvh Niclas,
Calle S skrev:
F4:an byggde väl på samma princip; du bestämmer själv hur stor den ska vara.
Precis, men frågan är om inte kameran ändå har fått en annan ergonomi som är mindre i storleken jämfört med F5.
Skulle inte förvåna mig i alla fall.
Men vad vet jag som endast sett bilder
Mvh Niclas,
PerFogelberg
Aktiv medlem
Jag har klämt lite på Nikon F6 och kan bara säga att den är ett stort kliv framåt i utvecklingen. F5 känns lite stenålders i jämförelse.
Edit: Bättre vertikalgrepp än F6 har jag aldrig hållit i.
Edit: Bättre vertikalgrepp än F6 har jag aldrig hållit i.
Arne S
Aktiv medlem
Som glad amatör kan jag bekräfta Niclas inlägg vad gäller 300D. I början var jag nöjd med den, hade inget att klaga på. Skaffade sedan ett batterigrepp till den. Det blev ju en ny kamera. Den känns betydligt stabilare och mer "rätt" och greppet sitter fortfarande på. Övriga kameror har jag ingen erfarenhet av, men jag hoppas verkligen att det inte blir en trend med små kameror. Har vid några tillfällen fotat med kompaktdigitalare och det känns ju som att hålla i...ingenting. Men visst, det är ju en annan grej.
Conna
Aktiv medlem
Oh ja! Klart storleken är viktig. Själv var jag inne på en 20D men då den var lite lite mindre så fick det bli en 10D ist, men det var ju givetvis inte bara det som var det avgörande till valet av kamera. Sen så tycker jag att batterigreppet ser lite billigt ut till 20D med sitt silveremblem. Fast det hör ju inte hit.
Alla är väl olika när det gäller storlek och visst kan stora hus vara jobbiga att bära en längre tid. Men det är det värt alla gånger. Om inte annat så tycker jag det ser bättre ut, ehh? Fast det är min högst personliga åsikt. Och en åsikt kan aldrig vara fel...
Alla är väl olika när det gäller storlek och visst kan stora hus vara jobbiga att bära en längre tid. Men det är det värt alla gånger. Om inte annat så tycker jag det ser bättre ut, ehh? Fast det är min högst personliga åsikt. Och en åsikt kan aldrig vara fel...
Bilagor
PerFogelberg
Aktiv medlem
D2x känns exakt som en D2h. Det är några få saker som skiljer. Jag kan inte uttrycka mig om huruvida F5 känns som en tegelsten. Det jag vet är att F6 sitter som gjuten i min hand. En liten extra finess är den extra kommandoratten för autofokusen som sitter på vertikalgreppet.Fotomange skrev:
Jag läste inte på om F6:an innan jag skrev inlägget. Jag hade för mig att det var nån slags blandning mellan vertikalgrepp o utan. Fast tegelstenskänslan som F5:an har???(helgjutet) finns den hos F6:an med grepp?
Hur känns D2x jämfört med F5:an, nån som fått äran?
Vad jag har hört ska den vara mycket bastant.Fotomange skrev:
Fast tegelstenskänslan som F5:an har???(helgjutet) finns den hos F6:an med grepp?
Jag gillar idén med att kunna välja själv.
Bilagor
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Visst är den fin,,, nästan lite SmygCyberporrigt att lägga ut bilden
,,,!
MEn jag anser dock att den långt ifrån SER lika gjuten ut som F5,an,, Det har säkert å göra med VGgreppet.
På en 1N med HS ser det mer ut som en kamera guten i ett block/stycke material. Greppet och kameran sitter liksomo synligt tätt ihop, där ser man knappt att den har ett påsatt extragrepp!
F6
Känns, det gör den nog helt perfekt.=såklart det viktigaste.
Syns, inte alls lika gjuten som F5,an.=tråkigt tycker jag.
Mvh Niclas,
MEn jag anser dock att den långt ifrån SER lika gjuten ut som F5,an,, Det har säkert å göra med VGgreppet.
På en 1N med HS ser det mer ut som en kamera guten i ett block/stycke material. Greppet och kameran sitter liksomo synligt tätt ihop, där ser man knappt att den har ett påsatt extragrepp!
F6
Känns, det gör den nog helt perfekt.=såklart det viktigaste.
Syns, inte alls lika gjuten som F5,an.=tråkigt tycker jag.
Mvh Niclas,
Senast ändrad:
PerFogelberg
Aktiv medlem
Niclas: Om du tycker att bilden är smygporr så ska jag bara säga att den ser snyggare och gedignare ut i verkligheten. 
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
PerFogelberg skrev:
Niclas: Om du tycker att bilden är smygporr så ska jag bara säga att den ser snyggare och gedignare ut i verkligheten.![]()
Syndigt kött i verkligheten alltså
Ja, att den är analog gör den liksom lite odeffinierbart lockande anser jag
Mvh Niclas,
Damocles
Aktiv medlem
Trots att jag har rätt små händer tycker jag att 20D igentligen är en aning för liten, iaf på höjden, och att den saknar fingerskåra gör det inte bättre. Med batterigrepp och handlovsrem funkar det. 1D ör klockrenm och detsamma gäller faktiskt D7D. Nikons kameror tycker jag har för mycket bredd i greppet då jag har korta fingrar. Iaf gäller det D100.
Hade den ett sånt också, tänk, det har inte jag ens sett. Man får verkligen kolla nog för att hitta det när greppet väl sitter på.Oh ja! Klart storleken är viktig. Själv var jag inne på en 20D men då den var lite lite mindre så fick det bli en 10D ist, men det var ju givetvis inte bara det som var det avgörande till valet av kamera. Sen så tycker jag att batterigreppet ser lite billigt ut till 20D med sitt silveremblem. Fast det hör ju inte hit.
andreasc89
Avslutat medlemskap
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Tycker inte att 300D,n håller erogonomiskt jämfört med 1,orna.
Säger niclas som aldrig hållit i en digital etta, men jag antar de har fler likheter med de analoga ettorna än 300D.
Storleken på sökaren är också viktig.
Mvh Niclas,
Säger niclas som aldrig hållit i en digital etta, men jag antar de har fler likheter med de analoga ettorna än 300D.
Storleken på sökaren är också viktig.
Mvh Niclas,
andreasc89
Avslutat medlemskap
Jo, det är svårt att hitta en digital kamera med bra tyngd. Någon snubbe har väl bestämt att alla digitalkameror SKA vara små. Det finns ju som sagt även en fördel med stora kameror också. En sökarförlängare är nästan ett måste har jag märkt. Väntar på en EP-EX15 från Cyberphoto till min 300d.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Det är inga problem att hitta en digitalkamera med tyngd i. Det är ju bara att köpa en kamera som heter någonting med 1D i namnet. En annan som ska släpa omkring sådana obäken om dagarna är glad att Nikon är så pass omtänktsamma så dom har gjort ett lite mindre kamerahus som bara väger drygt ett kilogram.
SixBySix
Aktiv medlem
... hoppas själv på mycket mindre
kameror kanske DSLR i Canon A80 format med motsv 20-35 och 85 optik som är små som 50/1,8 (ca 150gr) och med mots 100-300/4,0 i storlek med 28-135IS.... Då kunde man verkligen alltid ha alla grejer med, och fotograferingen skulle bli mycket mindre synlig (för alla som klagar på höga slutarljud och uppseendeväckande fotografering). En riktig dröm för mig som inte gillar att asa runt på nuvarande dryga 15kg ink mellanformat och stativ.
Jag tror och hoppas på framtiden
MVH, Niclas Vestman
kameror kanske DSLR i Canon A80 format med motsv 20-35 och 85 optik som är små som 50/1,8 (ca 150gr) och med mots 100-300/4,0 i storlek med 28-135IS.... Då kunde man verkligen alltid ha alla grejer med, och fotograferingen skulle bli mycket mindre synlig (för alla som klagar på höga slutarljud och uppseendeväckande fotografering). En riktig dröm för mig som inte gillar att asa runt på nuvarande dryga 15kg ink mellanformat och stativ.
Jag tror och hoppas på framtiden
MVH, Niclas Vestman
Liax
Aktiv medlem
Fotomange skrev:
Är det nån mer än jag som INTE upskattar att kamerorna blir mindre och mindre. ( som tillexempel F6:an) Än så länge är ju ProffsDslrerna vettiga med vertikalgrepp o avtryckare, men hur kommer nästa modell se ut. Snart är väl kameran som objektivlocket i storlek.
Jag är nog din raka motsats.Tycker det är perfekt att de blir mindre och mindre. Avskyr att släpa omkring på tunga kameror. Upplever det som otroligt hämmande.
/Joakim