Annons

Stort problem med oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

frazer

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag fotar ganska mycket med min C300D, men jag har börjat uppleva ett mycket störande problem senaste veckorna. Jag får någon sorts oskärpa på bilderna. Det är inte rörelseoskärpa, för den uppkommer även vid 1/1000 i dagsljus. Kameran hittar fokus på alla bilderna (sen om den hittar rätt, det är frågan?).

Här är ett exempel:
http://www.frazer.se/bilder/Blandat/IMG_4997.JPG

Tagen med 1/400 på F11 och 300mm. Samtliga bilder i alla bildserier sen den bildserien har fått denna underlika oskärpa.

Någon som har en susning om vad det kan vara eller vad det beror på?

Jag har fotat runt 20 000 bilder med min kamera. Kan det vara någon sorts förslitningsskada? Den borde ju klara fler bilder tycker man...

Tack på förhand!

/Daniel

Har du testat med mer än ett objektiv.
Med 1/1000 borde det vara skarpt, men det finns inga direkta garantier.

1/400 på 300mm(är det 300mm x 1.6 då eller är de 300millimetrarna inklusive beskärningsfaktorn). För med 1/400 och 300mm(effektivt 480mm) så får du lätt oskärpa. Oskärpan på bilden visar dock på en rörelse som är nästan lodrät, alternativt någon form av skuggbild, men det känns som rörelse.

Damocles skrev:
Har du testat med mer än ett objektiv.
Med 1/1000 borde det vara skarpt, men det finns inga direkta garantier.

Har provat med kit-gluggen, med samma resultat.

Vad får en utsliten slutare för effekter på bilderna? Har hört att den kan bli utsliten redan efter 20 000 bilder...

Om det är ett flygplan i luften du fotograferat med ett 300mm-objektiv på fri hand så kan du räkna med både rörelse- och skakningsoskärpa, även vid korta slutartider.

Hej

När jag fotar tex fåglar och flygplan så ligger jag ofta mellan 1/2000-1/4000 s och full bländar öppning typ bländare 5.6, så jag hade inte bländat ner ända till bländare 11, speciellt inte om jag fick tiden 1/400s.

Jag har själv använt 300D och det är lite svårt att få bra skärpa på flygande saker då den saknar följande AF.

Prova fotografera något stillastående och ha snabb slutartid och se om du får samma oskärpe effekt.

Jag röstar på rörelseoskärpa

Med dagens digitalkameror så är det ju bara att öka ISO för att få snabba slutartider, annat var det när man fotade med 100 ISO film. Ev brus tar man lätt bort med tex Neat Image.

Bästa hälsningar

Omar Brännström

Senast ändrad:
Räkneövning...

Jag tittade på "Star Alliance"-texten, och tycker att det ser ut som en rörelseeoskärpa, med rörelse åt "nordnordväst". Även andra delar av bilden tyder på det.

Om man uppskattar rörelsen till ca 3 pixlar och börjar räkna, så...
3 pixlar på 1/400s är 1200 pixlar/s

300mm tele har en bildvinkel på 8 grader. Det är räknat på diagonalen, och bildens diagonal är 3600 pixlar. Varje pixel i din bild motsvarar alltså en bildvinkel på 8/3600 grader = 0.0022 grader.

Att vrida 3 pixlar innebär att vrida 0.0066 grader på 1/400 sekund, en vridning på mindre än tre grader i sekunden!

Att skaka mindre än tre grader i sekunden när man håller så tung utrustning och trycker av är inte lätt...

Använd stativ.

Glöm inte heller flygplanets hastighet...

Det är ju svårt att se var i luften flygplanet befinner sig eller om det är vid start eller landning. Oavsett vilket gör vi ett räkneexempel.
Vi antar en hastighet av 250km/h (inte helt otänkbart). Omräknat ger det ca 69,4 m/s vilket ger strax över 1,7 dm på 1/400. Plus alla de vibrationer som alltid finns. Att det blir en rörelseoskärpa med lite vertikal riktning kan till viss del förklaras med att flygplanet faktiskt har en rörelse även i den riktningen just i denna fasen av flygningen (start/landning).

edit: vid 1/1000 rör det sig ca 6,9cm. Viss skillnad.

Funkar verkligen 1/400 på ett flyplan som rör sig vid start och landning runt 250 km/h eller mer?

Oskärpa och felkällor för fokus

BengtJohnsson skrev:
Jag tittade på "Star Alliance"-texten, och tycker att det ser ut som en rörelseeoskärpa, med rörelse åt "nordnordväst". Även andra delar av bilden tyder på det.

Jag håller med. Det ser definitivt ut som skakningsoskärpa.

Det är inte lätt att få skarpa bilder med frihandsfotografering. De flesta av oss överskattar vår förmåga att hålla kameran stilla. Det är ganska enkelt att testa vid vilken slutartid man klarar av att hålla stadigt genom att fotografera en testavla som hänger på en vägg. Fokusera manuellt för att undvika att eventuella problem med autofokusen påverkar resultatet, och ta sen en serie bilder med olika slutartider.

Om man misstänker problem med autofokusen så kan man också enkelt kolla om den är felkalibrerad genom att fotografera en linjal som ligger utsträckt snett bort från kameran. Ställ ett smalt föremål att fokusera på bredvid linjalen, och fotografera på största bländaröppning. På bilden ser man sen på linjalen hur mycket fokus avviker från vad kameran borde ha fokuserat på.

En annan felkälla är att även om man har en bra autofokus så måste man vara uppmärksam på att den fokuserar på rätt motivdetalj. Flerpunkters AF kan ju låsa på helt fel detalj om man har otur.

PD

Tackar för alla svar och beräkningar!

Det visade sig vara synd att jag tog just den bilden som exempel. Jag hade nämligen lika bra tagit en bild på något stillastående i solljus, och det hade varit samma sorts oskärpa, om än lite mindre (förmodligen lite rörelseoskärpa på bilden jag valt, som ni säger).

Om det här fästet för objektivet är utslitet (vilket inte är en omöjlighet, byter objektiv ofta), vad kan det få för effekter?

Vad jag förstår har du provat två helt olika objektiv med exakt samma oskärpa. Det utesluter eventuella fel med objektivet. Eftersom det inte sitter något glas i kamerahuset mellan objektivet som kopplas på och själva CCD-sensorn så kan det ju bara vara något fel med fästringen på huset, skevhet eller något. Jag tror inte på sliten slutare. Sedan vet jag inte hur mycket som skall till i tiondelar eller millimeter skevhet på ringen för att det ska bli denna typ av oskärpa?
Om man kopplar på ett tungt objektiv och istället för att hålla i objektivet håller i själva kamerahuset blir det en hel del påfrestning på denna ring. Kanske något där?
Oskärpan på din bild påminner dock om ett fel jag såg en användare på ett engelskt forum hade på sitt objektiv. Där visade det sig att ett av linselementen i objektivet hade satt sig något skevt.

frazer skrev:
Tackar för alla svar och beräkningar!

Det visade sig vara synd att jag tog just den bilden som exempel. Jag hade nämligen lika bra tagit en bild på något stillastående i solljus, och det hade varit samma sorts oskärpa, om än lite mindre (förmodligen lite rörelseoskärpa på bilden jag valt, som ni säger).

Om det här fästet för objektivet är utslitet (vilket inte är en omöjlighet, byter objektiv ofta), vad kan det få för effekter?

Jag misstänkter fortfarande att det rör sig om rörelseoskärpa. Skakningsoskärpa betraktar jag som en variant av rörelseoskärpa, om vi ska vara petnoga med orden. Som vi räknade fram så är 1/1000s en ganska lång tid, vid långa brännvidder och/eller rörliga motiv.

Om du däremot får samma effekt med stillastående motiv och kameran på ett stadigt stativ är det kanske dags att inspektera objektivfästet. Du kanske kan jämföra med ditt objektiv på ett annat kamerahus?

ANNONS
Götaplatsens Foto