Annons

Strömkälla för studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att köpa mig ett par studioblixtar då mina små blixtar inte riktigt håller måtten. Det jag funderar över är om man kan köra en 12-230v konverter för cigarett uttaget och driva blixtarna via denna? Inte så sugen på att köpa ett batteri för flera tusen. Hur löser man detta?
 

Walle

Aktiv medlem
Inte via ciggarettändaruttaget, men ja, det går absolut att köra en inverter. Dock kommer det inte funka med en sådan liten som man kopplar i cigguttaget, dels har jag för mig att de bara är avsäkrade till 10A, d.v.s. ca 120 Watt. Med förluster i invertern inräknade kan du plocka ut ungefär 100W ur cigguttaget.

Men med en lite större inverter som du kopplar in direkt på batteriet så funkar det absolut. Jag har inte själv kört blixtar på inverter, men vet andra som gör det. Den kommersiella produkten Innovatronix Explorer är ju dessutom egentligen inget annat än en inverter och ett batteri.

Edit: notera dock att laddtiderna när man kör via en inverter oftast blir helt andra än när man kör från ett vägguttag. Detta eftersom invertern innehåller strömbegränsning.
 
Ok, vet du vart man kan få tag på en sådan inverter? Laddtiderna är inte så viktiga för min del. Funderar även vilken effekt på blixtarna som lämpar sig för fotografering av fordon? Hur långt räcker 180-200w?
 

escapeHood

Aktiv medlem
Jag kör en sådan lösning. En 1000w inverter som ger ren sinusvåg. Den har jag kopplat till ett 30Ah gelbatteri eftersom det klarar djupurladdning bättre. 1000w är överdrivet just nu eftersom jag bara har en 300Ws studioblixt men jag tänkte vara redo för framtida blixtar :)
 

escapeHood

Aktiv medlem
Det ska absolut vara en som ger ren sinusvåg (pure sine wave) alltså ej en som ger trappstegsmodifierad. Ska kolla upp vad min heter.
 

mull

Medlem
här är en med rak 300W
http://www.jula.se/stromomvandlare-med-rak-sinusvag-12-230-v-300-w-137413
samt en med vågform
http://www.jula.se/stromomvandlare-12-230-v-1000-w-129632
vet inte vad skillnaden är det kanske någon annan kan svara på?!

swedol har även

http://www.handla.swedol.se/
sen söker du på VÄXELLIKRIKTARE


lycka till.


mvh marcus
Tack för svaret, kände dock redan till att Jula mfl säljer med modifierad sinusvåg (inget jag är ute efter) :)

Frågade escapeHood eftersom hans gav 1000w och den kraftigaste jag sett hittills med ren sinusvåg var på 400w eller nåt sånt, från Kjell & Co.

Det ska absolut vara en som ger ren sinusvåg (pure sine wave) alltså ej en som ger trappstegsmodifierad. Ska kolla upp vad min heter.
Svar bättre sent än aldrig :)

Ja tack!
 

escapeHood

Aktiv medlem
HQ Pure 600-12 heter min. Den ger 600W kontinuerligt och 1000W peak.
En lokal elektronikhandlare snokade reda på den åt mig.
 

Walle

Aktiv medlem
Vad skillnaden mellan de två ovan nämnda invertrarna är vet jag ej, eftersom jag inte förstår vad Jula menar med "rak sinusvåg" som "inte skiftar i strömstyka utan är stabil". En sinusvåg kan omöjligen vara rak, då är det inte längre en sinusvåg, utan likspänning. Skiftar inte spänningen så är det inte växelström. Men eftersom datorer och skärmar inte tycker speciellt mycket om 220 V likspänning utan vill ha växelspänning så kan det inte handla om likspänning.

Så det är som jag ser det svårt att dra någon slutsats om produkten ifråga. Den enda slutsatsen man kan dra är att Jula inte har en aning om vad de skriver om.
 

David G

Aktiv medlem
mekanisk UPS

Är det nån som har ett oscilloskop som kan kolla hur kurvan faktiskt ser ut? Även om om den inte är en perfekt sinus så måste det ju vara ganska stor skillnad om den är helt fyrkantig elelr trappstegspulser och i såfall hur många trappsteg/pulser på en halvperiod.

Har även funderat på att man borde kunna snygga till trappstegsformen med hjälp av en spole som precis som ett lågpassfilter i en högtalare kapade bort högfrekventa transienter.

Eller att man gör som i en mekanisk UPS och kör en synkronmotor med svängjul som kompenserar för variationer i belastningen.
 

Walle

Aktiv medlem
Oscilloskop har jag, dock inte riktigt uppkopplat ännu, saknar än så länge el i min nya elektronikverkstad. Har dock ingen av invertrarna i den här tråden, om jag mätte på min (som jag inte använder till blixtar) så skulle det väl inte säga mycket om de som nämnts här.

Problemet med att LC-filtrera (spole och kondensator som lågpassfilter) kan vara att många (de flesta?) studioblixtar har en switchad nätdel (switchade nätdelar och LC-filter rimmar illa). "Räddningen" kan vara inställningsljuset, som ger en betydande resistiv last.
 

Candersson

Aktiv medlem
...Problemet med att LC-filtrera (spole och kondensator som lågpassfilter) kan vara att många (de flesta?) studioblixtar har en switchad nätdel (switchade nätdelar och LC-filter rimmar illa). "Räddningen" kan vara inställningsljuset, som ger en betydande resistiv last...
Exakt! Detta fungerar inte. Jag trodde inte heller att studioblixtarna skulle vara så känsliga. Det krävs en ren, snygg sinusvåg för att de switchade nätdelarna i blixtarna ska fungera.

Jag såg ett förslag i en annan tråd som jag kommer att använda istället för en/flera dyra invertrar.

http://www.photax.se/innovatronix/innovatronix.htm

Lycka till.
 
Senast ändrad:

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag använder en UPS på 1500VA från APC som heter Smart UPS 1500i den ger mig "obegränsat" med blixtar från mina två 1000Ws studioblixtar från Fomex.

En UPS kostar bara lite mer än en Innovatronix men har mycket högre kapasitet. Den väger förvisso mer men skall du ha den i skuffen på en bil så spelar det ju ingen större roll. Jag brukar ha min i skuffen på Jaggan när jag är ute och fotar. Om jag inte kan köra ända fram till fotoplatsen så drar jag gärna ut en förlängningssladd. Kniper det kan man köra grejorna på en liten kärra.

Viktigt i sammanhanget är att alla studioblixtar är inte byggda för att köras på UPS eller Innovatronixaggregat. Det finns en kompabilitetslista på Innovatronix hemsida, kolla där före inköp av blixtar. Studioblixtar drar mycket ström just i uppladdningsögonblicket.

OBS! En billig 12/230volt inverter som ger trappstegsformad "växelström" kan förstöra blixtaggregaten på första uppladdningen!
 

Grimmer

Aktiv medlem
...OBS! En billig 12/230volt inverter som ger trappstegsformad "växelström" kan förstöra blixtaggregaten på första uppladdningen!
Det där är jag lite skeptisk till.
Jag kör billigaste möjliga från biltema och det fungerar. Den enda nackdelen är att den inte orkar med uppladdning och inställningsljus samtidigt. Å andra sidan så skulle det suga ut mitt batteri på nolltid.
Är det något du har hört att någon har hört/läst på internet, eller vet du det?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Det där är jag lite skeptisk till.
Jag kör billigaste möjliga från biltema och det fungerar. Den enda nackdelen är att den inte orkar med uppladdning och inställningsljus samtidigt. Å andra sidan så skulle det suga ut mitt batteri på nolltid.
Är det något du har hört att någon har hört/läst på internet, eller vet du det?
Sök här i forumet på FS. Det finns många dikussioner i ämnet. Några har klarat sig andra har brunnit upp. Det beror mycket på vilken typ av studioblixt man ansluter. Jag har alltid kört med UPS så mina grejor har klarat sig.
 
ANNONS