Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Strömkälla för studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

eek

Aktiv medlem
trasslade själv ett tag med att få ström till mina studioblixtar, både ups & elverk.

angående ups så är det som sagt att det ska va "fin" sinus våg & kraftig ups, tänk högre för att den ska klara av rusningen.

själv använder jag Innovatronix explorer XT SE och är hel nöjd, mest för att den är så liten & smidig att bära med och kraft full, du kan istort sett koppla in blixtar upp till 2400Ws..vilket passar mig för framtidsplanering.
själv har jag testat med mina 3st 400Ws(1200ws) och fick ut 115st blixtar, sen dog den..
ganska okej, för att va så liten & snabb.


själv har jag en fundering, självklart kan jag ladda på elverket/bil när man har paus osv, men skulle nog vilja ha lite fler antal blixtar direkt utan att behöva ta paus & med tanke på att jag ska koppla in fler blixt apparater..

1. skulle va intressant o veta om man kan ladda och använda samtidigt? troligtvis inte..

alternativt blir väl att köpa deras extra batteripack(dyrt) eller köpa deras sladd(dyr som satan också) och koppla på eget batteri..
 

Maxieboy

Aktiv medlem
trasslade själv ett tag med att få ström till mina studioblixtar, både ups & elverk.

angående ups så är det som sagt att det ska va "fin" sinus våg & kraftig ups, tänk högre för att den ska klara av rusningen.

själv använder jag Innovatronix explorer XT SE och är hel nöjd, mest för att den är så liten & smidig att bära med och kraft full, du kan istort sett koppla in blixtar upp till 2400Ws..vilket passar mig för framtidsplanering.
själv har jag testat med mina 3st 400Ws(1200ws) och fick ut 115st blixtar, sen dog den..
ganska okej, för att va så liten & snabb.


själv har jag en fundering, självklart kan jag ladda på elverket/bil när man har paus osv, men skulle nog vilja ha lite fler antal blixtar direkt utan att behöva ta paus & med tanke på att jag ska koppla in fler blixt apparater..

1. skulle va intressant o veta om man kan ladda och använda samtidigt? troligtvis inte..

alternativt blir väl att köpa deras extra batteripack(dyrt) eller köpa deras sladd(dyr som satan också) och koppla på eget batteri..

OM du inte ha tummen mitt i näven så kan du ju öppna aggregatet och se var "deras in i helvete dyra sladd" kopplas in. Sen är det bara att köpa kontaktdon och en sladdstump för att göra jobbet själv.

Kontaktdon hittar du på ebay för en spottstyver och jobbet jkan du kanske göra själv, eller leja bort för lägre kostnad. OM INTE så får du bita i det sura äpplet och köpa "ready made"
 

eek

Aktiv medlem
OM du inte ha tummen mitt i näven så kan du ju öppna aggregatet och se var "deras in i helvete dyra sladd" kopplas in. Sen är det bara att köpa kontaktdon och en sladdstump för att göra jobbet själv.

Kontaktdon hittar du på ebay för en spottstyver och jobbet jkan du kanske göra själv, eller leja bort för lägre kostnad. OM INTE så får du bita i det sura äpplet och köpa "ready made"
mest undrar jag om det går att ladda samtidigt som användning såfall (känner inte riktigt för att testa) är det istort sett inget problem, annars får jag väl ta en funderare om jag behöver extra batteri nu, ifall jag kopplar på ännu mera blixt så är det nog nödvändigt..och då blir det såfall explorer XT batterilådan..alldeles för dåliga kunskaper i el för att göra nått själv..tyvär..

men tack ändå för tipset.. !
 

Maxieboy

Aktiv medlem
mest undrar jag om det går att ladda samtidigt som användning såfall (känner inte riktigt för att testa) är det istort sett inget problem, annars får jag väl ta en funderare om jag behöver extra batteri nu, ifall jag kopplar på ännu mera blixt så är det nog nödvändigt..och då blir det såfall explorer XT batterilådan..alldeles för dåliga kunskaper i el för att göra nått själv..tyvär..

men tack ändå för tipset.. !
Koppla in laddningen och se om det funkar? Det kan bara visa att aggregatet inte hinner ladda både batterier och blixtar samtidigt. Det brukar vara så att det tar "en evighet" att ladda batterierna... och då vet du ju varför.
 

eek

Aktiv medlem
en del batterier ska man inte testa att ladda och använda samtigt och ville inte testa ifall det kunde va skadligt..men mailade i natt till innovatronix och fick svar på förmiddagen att det inte går att ladda och använda samtidigt..så fick vi svar på den frågan..
 

Walle

Aktiv medlem
Det handlar nog inte så mycket om batteriet, utan snarare om laddaren och elektroniken i invertern.

Moderna laddare laddar, som jag har förstått det, med konstantström tills en viss polspänning uppnås, vilket innebär att utspänningen från laddaren kan bli betydligt högre än batteriets nominella polspänning (upp till 16 V!). Detta kan elektroniken eventuellt ta skada av. Dessutom är det ju så att batteriet och batteriladdaren och invertern parallellkopplas, vilket innebär att invertern naturligtvis suger ström "direkt från laddaren" så att säga.

Batteriet kan dock nog också ta skada när jag tänker efter, dålig laddning kan ge sulfatering på plattorna, vilket radikalt minskar batteriets kapacitet. Detta är vanligt bland bilar, där en dålig generator kan ge för låg spänning till batteriet vilket medför att plattorna sulfaterar och det blir väldans svårt att starta så fort det blir kallt ute.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ett bilbatteri laddas och laddas ur samtidigt när man har startat motorn och drar igång, fläkt, sätter på ljuset osv. Det är förvisso bara ett 12 volt batteri men samma sak händer på en lastbil med 24volt system och 2x12volt batterier. Det är inga avancerade batteriladdingssystem till bilar eller lastbilar. Det beror säkert på hur elektroniken är uppbyggd, ifall det skall fungara på ena eller andra sättet.

Som jag skrev innan så kan det ju ta längre tid än beräknat att ladda batterierna om man samtidigt använder aggregatet. Min UPS blir inte förstörd för att jag kopplar in 240volt från vägguttaget samtidigt som jag kopplar in blixtarna till UPS'en och fotar loss...

Jag såg att Elinchrom inte rekommenderade samtidig användning och laddning på sina Rangeraggregat. Om man inte kan vänta med användningen innan det är fulladdat så får man kanske köpa till ett extra batteripack.
 

martin2000

Aktiv medlem
Varför är det så petigt med ren sinus?

Det första vanliga switchande nätdelar gör är ju att likrikta spänningen (!), buffra den i en kondensator och sedan "hacka" den spänningen in i en transformator, sedan likriktar man igen, buffrar i en kondensator och skickar ut till lasten. Man kan alltså köra såna nätdelar på ren likspänning (320V). Det enda negativa med inverterdrift är att ingångsfiltret blir lite felbelastat/varmt.

Det finns en dyrare sorts nätdel som inte fungerar så här, men vad sitter i blixtaggregaten är ju frågan...

Hade jag byggt ett blixtaggregat hade jag tagit en vanlig switchande nätdel enligt ovan, byggt den med strömbegränsning/så att den tolererar att spänningen sjunker och sedan låta den leverera energi till blixtkondensatorn så snabbt den orkar.
 

Candersson

Aktiv medlem
^ Rätt tänkt, men det är tydligt vad som prioriteras av blixtkonstruktörerna :-(
Det första är att man vill ha en billig och driftsäker omvandalare (switchad nätdel) i själva blixten. Sen ska den vara liten. Sen konstrueras det ofta primärt för inomhusapplikationer, d.v.s. tillgång till nätspänning.

Men jag håller som sagt med. Tänk vad trevligt om man bara lagt ner l-i-t-e mer omsorg kring det här med spänningsförsörjning. Det hade ju inte behövt bli så förbaskat mycket dyrare...
 

martin2000

Aktiv medlem
Hehe, alltså, jag menade att tar man en billig standardkonstruktion får man enligt vad jag skrev ovan och drift med likspänning fungerar. :)

Såvida man inte helt skippar switchnätdelen och hittar på något extremt billigt.
 

Candersson

Aktiv medlem
Jo jag förstod vad du menade men det finns naturligtvis en hake någonstans vad gäller den enkla konstruktionen
 
ANNONS