Annons

Suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Julia

Det finns massor av information här på FS. Jag tycker du ska läsa igenom artiklarna Fototeknik 1 och 2 ett par gånger tills du tror att du har förstått det som gås igen. Du får självklart ställa frågor om ngt är oklart, men artiklarna är rätt så bra.

Du hittar dem genom Artiklar -> Fotoskola i menyn ovan (eller direkt: http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/)

Där står beskrivet hur tider, ljus, bländare och skärpedjup hänger ihop, och lite annat :)

Jag håller med Anders. Efter du har läst artiklarna kan du fråga hur mycket du vill, men innan dess har vi ingen gemensam grund och det underlättar när det gäller ett så här pass stort ämne.

/ Erik

Jo ni har absolut rätt, jag har försökt läsa dem men det är lite för komplicerade termer för mig... Nåväl, jag ger det en chans till! :)

Jodå, den första kursen lyckades jag förstå :)
Den andra håller jag på med nu, jag skrev ut det och häftade ihop. Råkade däremot häfta sidorna helt huller om buller utan att jag visste det, vilket gav en del förvirring... :)
Det är bara att läsa om, i rätt ordning. Kommer kanske senare med lite frågor, tack för att ni svarar mig :)

Jovisst ja, en kanske helt korkad fråga;
Brännvidd, det är något som ett objektiv har, te.x att tele har längre brännvidd än macro, och inte avståndet mellan kamera och "foto objekt" som jag trodde förut? Eller...?

Julia.A skrev:
Jovisst ja, en kanske helt korkad fråga;
Brännvidd, det är något som ett objektiv har, te.x att tele har längre brännvidd än macro, och inte avståndet mellan kamera och "foto objekt" som jag trodde förut? Eller...?
Brännvidden är avståndet från objektivets optiska centrum till sensorn/filmen, Teleobjektiv har längre brännvidd än vidvinkelobjektiv, i mitten mellan tele och vidvinkel finns "standard"-objektiven, vanligtvis runt 50mm.

ANNONS
Götaplatsens Foto