Annons

Suddigt i skannern

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tillägg till "exempelpå..."

Glömde en del. Jag använder Agfa snapscan e-50.Resultatet brukar för det mesta bli hyfsat skarpt när jag får det från scannern men så fort jag minskar storleken (upplösningen) på bilden så infinner sig en viss oskärpa. Det är denna oskärpa som syns på det vänstra flugblomstret efterssom jag sänkt upplösningen från 150 till 75 dpi.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
kaw, det är svårt att säga något om ditt exempel när man inte vet hur stort utsnitt ur filmen det är. Jag provade att skala ner den högra bilden till 610 dpi och resultatet hade mer detaljer och bättre kontrast än den du hade scannat i 610 dpi i alla fall.

Vad använder du för film och optik förresten? Är du *säker* på att originalen är skarpa? Har du kollat dem med lupp, eller har du stora förstoringar från dem?

Jag stoppar med ett exempel på en scanning jag tycker är lyckad.
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Här är utsnittet från insidan av den rödmarkerade rutan. Bilden är tagen med Velvia och Nikkor 50/1.8 (vilket syns på ljusbortfallet i kanterna, något av denna optiks svaghet).
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ännu ett exempel

Hej Anders! Jag sitter och tittar på tråden och ser att mitt exempel inte blev så jättetydligt. Här kommer ännu ett. Jag har fotat bilden nedan med KDK 200 och bara beskärt bilden på bredden - halva diat syns. Den första bilden kommer direkt från scannern och är inläst med 200 dpi (detta ger bild upplösningen 75 dpi i nedanstående format) ingen ändring har gjorts efteråt förutom jpg-komprimering. Den högra är inläst med 800 dpi, kontastjusterad och sedan minskad till samma upplösning som den vänstra bilden (skärmupplösning 75 dpi). Därefter är bilden skärpt med "sharpen" ej "Unsharp mask". I detta fallet fick jag bättre resultat med ett enkelt klick på "sharpen" än då jag försökte med olika inställningar i "Unsharp mask". Detta kanske beror på att jag ej behärskar tekniken och vilka inställningar jag ska använda i "unsharp mask". Jag tar tacksamt emot tips på detta.:confused:
 

Bilagor

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nötskrikan ser lite överskärpt ut tycker jag. Förmodligen har du använt en stor radie. 0,5 är bra för bildskärmsbilder. Det sista vredet som jag inte kommer ihåg vad det heter brukar jag variera beroende på vad det är för motiv. Samma med mängden. Brukar köra med mellan 50% och 350%.
 

kaw

Aktiv medlem
Det var spännande det här. Verkar som jag använder för lite skärpning men det är inte svaret på alla mina frågor. Jag får ta och starta en egen diskussionstråd med namnet "red ut Anders skanner", eller nåt sånt.

Kommentar till Jim: Bussbilden är skarp och den är på Kodachrome 64 tagen med Nikkor 135/2,8.
 
ANNONS