Annons

super 8mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Petter Å

Aktiv medlem
Tänkte plåta lite super 8, är det någon som har koll på följande?:

1.Var köper man film och vad kostar det?
2.Ingår isf framkallning?
3.Kan man scanna filmen till typ mini dv eller nåt efter framkallning? Vad kostar det?
4.Finns det olika iso varianter här oxå?
5.Något annat man bör tänka på?

1. Scandinavian Photo/Cyberphoto.
2. Det brukar göra det, i alla fall sist när jag körde litet s8.
3. Antingen filmar du av projektorns ljusstråle/filmen mot en vit yta eller hos något labb för okänd kostnad.
4. Visst gör det det, på ungefär samma premisser som hos andra filmtyper, högre iso-tal=mer ljuskänslighet/grövre korn.
5. Underskatta inte ljussättningen vid filmandet, filmen/kameran kräver mer ljus än man anar.

Standard är 3 minuter.

Dubbel8 film är egentligen 16mm som efter att den ena sidan är exponerad, vänds och sätts tillbaka i kameran var av den andra hälften blir exponerad. Filmen skars sedan till 8mm vid framkallningen. Dubbel8 finns inte längre i produktion.

Nuförtiden kan du bara köpa super8 utan ljudinspelning. Super8/ljud slutade tillverkas i slutet på nittiotalet.

Jag har under de senaste två åren arbetat med ett super 8 projekt. Vi har filmat av film på filmduk med minidv, vilket har givit perfekt resultat. Annars blir det proffsfilmscanner som tex SVT innehar. Du kan gå in på www.gallerimagasin.com och klicka på 8mmhalmstad, så hittar du mer om super8 projektet.

Senast ändrad:
Vad är skillnaden på 8mm och super 8???

Är det alltid "film Kassetter" till super 8 eller finns det andra varianter? Är det någon form av standard kassetter eller kan man råka ut för olika sorter?

Någon som känner till några heta hak i stockholm, där det säljs super 8 kameror(beg), tillbehör, film etc.???

..hej igen...super8 är alltid i en kassett. Det som man i dagligt tal kallar smalfilm är dubbel8mm, super8mm och olika varianter av 16mm.

Du kan hitta massor av billiga smalfilmskameror på www.tradera.com under foto/optik/samlar/äldre, där är det kanon billigt dessutom.

Jag vet att Wibergs foto på Karlavägen har en hel del supåer8 kameror. Jag har själv en ELMO med lite bättre zoom och objektiv.

Så kan jag rekommendera dig lite bättre. Jag annonserade efter en projektor (som du behöver lite senare) i vår lokal tidning och hittade en som var i nyskick för 300 kronor!!!

Vad ska du använda kameran till?...Typ av projekt?

Tack tack!

Vet inte riktigt vad det blir för projekt. Har plåtat en massa beta och DVcam tidigare och är mest nyfiken på att testa att plåta film och 16mm är ju på tok för dyrt, så jag tycker att det skulle va kul att testa 8mm.

Kollade på en liknande kamera som den på LP på nätet, men det såg ju ut som om det var någon annan laddning än kassett!? Men det kanske bara va bilden?
Vet du om det går att få tag på vidvinkel obtik eller vidvikellinser till liknande kameror, billigt!

....Om du köper en bra super8kamera...så har den i de flesta fall zoom...som går långt ner...till vidvinkel...också...försök få tag i en elmo..lite större...titta hos Wibergs på Karlavägen...jag köpte min där men han har annat också....pruta lite när du handlar där.,.han kan ta ute lite extra...annars...*L*...

Jag har en Canon 514 med tele tillsats liggande, har inte kört en rulle genom den sen slutet på 70-talet. Då kostade en rulle 40 kr , om jag minns rätt. Nu vet jag inte vad den kostar ,100-150 kr kanske. Detta pris för tre minuter som kanske klipps ner till i bästa fall 2 minuter.
Men visst det var kul att filma.

Går det att få tag i vidvinkeltillsatser till dessa kameror nu. Nån som vet?

Gjorde en snabbsökning, det går att få tag i kameror från 800:- och uppåt. Tom tillsatsobjektiv finns att köpa. Dags att damma av den kanske .

Petter!..Nu har jag bilder på ELMO:n ...Den heter
Elmo sound 1000S macro....och har följande lins: 1:1.8/7-70mm ...Den har har alltså..även macro inställning...hör av dig om du vill

Bilagor

• 384_1000s_a.jpg
    384_1000s_a.jpg
    22.9 KB · Visningar: 662
Följdfråga:

Någon som kan namn på företag som kan skanna D8/S8-film?

Då menar jag inte avfilmning genom nån forma av tillsats, utan "flying spot"-teknik liknande den man skannar 35 mm-film. Vet inte vad "flying spot" kan heta på svenska?

Att det borde vara dyrt vet jag, så det svaret vill jag inte ha, utan jag hoppas nån som vet nått företag som kan göra det i Sverige eller eventuellt i Norge.

Hallojsansa på er där ute i nattmörkret;)!

Raderade just en tråd jag skrev och postade i detta ämne,, lika bra att fortsätta på en som existerar;)

Det är alltså fler där ute som trixar med Super8,a grejer!?
Det hade varit kul å se ngr bildexempel, stills alltså!

Jag själv har lite prylar och har precis tecknat en lite Storyboard till en spännande trashy stumkortfilm. Tänkte efter projektet klippa ut lite passande rutor för att scanna.

Mvh Niclas,

Ps, En länk för den Super8,a intresserade: http://www.super8filmmaking.com/

ANNONS
Götaplatsens Foto