Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"svävande" objektbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

sebastian_

Ny medlem
Har letat länge efter en guide över hur man tar bilder så att bildobjektet ser ut att "sväva" i luften. Har sett dessa bilder mest i samband med reklambilder. Någon som vet hur och vilken utrustning som krävs?

Så här kan man göra...

Jag stöttade glasögonen på ett visitkort, och fotade rakt i sidan på kortet så det syndes som bara ett streck. Sen var det bara att "ta bort" strecket i Ps.

Bilagor

• glasogon.jpg
    glasogon.jpg
    27.2 KB · Visningar: 1,308
Så här var uppställningen innan redigeringen. Kan bli svårt med objektiv dock. Som sagt fisketråd är inte dumt.

Bilagor

• dsc_6809.jpg
    dsc_6809.jpg
    22 KB · Visningar: 1,293
Magi

Det gäller att hitta dolda vinklar.
man får vara lite David Copperfield.

Nylontråd brukar med vara en bra lösning för att få saker att sväva lite.

Ett alternativ är att använda ett fotograferingsbord.

Med det kan man ljussätta underifrån med en blixt och därmed frilägga objektet. Samt en blixt med bouncer snett framifrån.

Om man vill ha en färgad bakgrund, så kan man använda ett färgat filter framför blixten.

Det går också att använda andra ljuskällor än blixtar.

/Patrick

Bilagor

• domke 450x utan sign.jpg
    domke 450x utan sign.jpg
    41.9 KB · Visningar: 1,143
Senast ändrad:
Hej.
Jag har tagit massor med bilder på saker som svävar lite ovanför sitt underlag. Oftast har bilderna blivit frilagda med sin skugga. Trixet är att få ett juste förhållande mellan produkt och skugga. Det är egentligen ganska lätt. "Osynlig" tråd (slags jättetunn styv tråd, mkt bättre än fisklina) är ju bra till vissa saker men oftast är det ett litet helsike om man har hängt upp något i en tråd. Produkten vill liksom bara snurra runt hela tiden. Lättare är då att palla under små klossar i ngn neutral färg (vit, grå, svart) så att man verkligen får produkten att sväva. Det gäller bara att hitta rätt viktfördelning. sen ljussätter man så att motivet kastar en lagom mjuk och mörk skugga vid sidan om sej.

Ska se om jag inte kan rota fram en sån bild ur arkivet... återkommer.

/Jacob vP

Okej, så här gjorde man förr i tiden- Upp med prylen på en mjölkfärgad skiva. Ljussätt uppifrån och kraftigt nerifrån, dvs en ljuskälla under skivan. Klipp till en "siluette-mask" i svart papp och tejpa fast under mjölkglasskivan. Prova dej fram till rätt form och vinkel. Voila! Där har du ditt flugande frilagda objekt!

yip // staffan

Helt enkelt för att det många gånger vare sig är den bästa eller snabbaste vägen att göra det på.

Är ju fortfarande så att ju bättre "orginal" jag petar in i datorn, ju bättre blir slutresultatet.

Lite kunskap om hur man gör det på "riktigt" skadar ju inte heller väl?

ANNONS
Götaplatsens Foto