Annons

Svårt med fokus med Nikkor 55-200 VR

Produkter
(logga in för att koppla)

Tajma

Aktiv medlem
Hej!

Jag är verkligen helt grön inom fotandet ännu, men upplever att det kan vara svårt att få bra fokus vid vissa tillfällen både med manuellt och automatiskt fokusläge. Är det fler som tycker såhär och har ni några bra knep för att verkligen få till det med detta objektiv?

//Ida
 
Ibland blir det bra, men kanske ändå inte riktigt så skarpt som jag hade önskat, men ibland verkar den ha väldigt svårt att fokusera.
 
Hurdana ljusförhållanden är det "ibland"? :) Är det mörkt och på lite längre avstånd så kanske inte den inbyggda fokuslampan i kameran räcker till. Sen är det också frågan vad du fotograferar och på vilket avstånd. Jag känner inte till denna optiks specifikationer. Kanske försöker du fotografera saker som ligger innanför närgränsen? Som tidigare sagts skulle exempelbilder vara till jättestor hjälp för oss att kunna hjälpa dig. :)
 
Jag håller med. Exempelbilder är mycket bra.

Annars är väl närgränsen alternativt kameraskak (för lång slutartid) de två vanligaste skälen till oskärpa.
 
Hurdana ljusförhållanden är det "ibland"? :) Är det mörkt och på lite längre avstånd så kanske inte den inbyggda fokuslampan i kameran räcker till. Sen är det också frågan vad du fotograferar och på vilket avstånd. Jag känner inte till denna optiks specifikationer. Kanske försöker du fotografera saker som ligger innanför närgränsen? Som tidigare sagts skulle exempelbilder vara till jättestor hjälp för oss att kunna hjälpa dig. :)

Rätt så dåliga faktiskt när jag tänker efter. Jag fotar nog ofta kvällstid, men även när det är hyfsat dagsljus upplever jag att det kan vara svårt att få till det.
 
I exempelbilden har du en ganska stor bländare som medför ett kort skärpedjup. En mindre bländare medför längre exponeringstid, något du kan kompensera med att öka isot.

Av egen erfarenhet vet jag att 55-200 kan ha svårt att låsa fokus med enklare uv-filter. Har du ett sådant, så skruva av det och testa.

Detta är ett billigt objektiv och har naturligtvis sina begränsningar. Det är trots det ett av de mest prisvärda objektiven på marknaden.
 
Precis som Martin säger så har du oskärpa i delarna som är längre bort från kameran pga ett kort skärpedjup. Ett kort skärpedjup får du av att ha en stor bländare (litet f-tal). Att göra bländaren mindre och samtidigt förlänga slutartiden är rätt. Var dock försiktig med att höja ISO för mycket då det introducerar brus i bilden. Ju högre ISO, desto mer brus. Ser att bilderna i ditt album är tagna med en Nikon D60. Det är en trevlig och bra kamera men likt de flesta systemkameror i den prisklassen och åldern så är den inte så jättebra på att hantera högt iso. Utan att ha fotograferat särskilt mycket med en D60 så tror jag att smärtgränsen för ISO går vid 800 på den kameran.

Kan du kolla vad du har för bländare, slutartid och ISO för den exempelbilden?
 
Om du primärt fotar hundar i dåligt ljus så är min rekommendation att skaffa en extern blixt, exempelvis en Nikon SB-600.
 
Tack, vad hjälpsamma ni är! Det uppskattas verkligen! Såhär såg det ut för just den bilden

1/250, f5.6, ISO 100
 
Tack, vad hjälpsamma ni är! Det uppskattas verkligen! Såhär såg det ut för just den bilden

1/250, f5.6, ISO 100

Det är bara roligt att kunna hjälpa till lite :)

Med den slutartiden (misstänker att du fotat med en kort brännvidd) har du lite marginal att prova lite mindre bländare utan att behöva ta till ett förhöjt ISO.
 
Ett kort skärpedjup är inte fel. Det finns massvis av situationer där ett kort skärpedjup gör bilden; motivet isoleras från bakgrunden. Mitt tips är att utnyttja korta skärpedjup för bättre hundporträtt. Experimentera och ha roligt :)
 
Ett kort skärpedjup är inte fel. Det finns massvis av situationer där ett kort skärpedjup gör bilden; motivet isoleras från bakgrunden. Mitt tips är att utnyttja korta skärpedjup för bättre hundporträtt. Experimentera och ha roligt :)

Tack! :) Ja, jag håller med att det blir snyggt, ska fortsätta experimentera!
 
Tack, vad hjälpsamma ni är! Det uppskattas verkligen! Såhär såg det ut för just den bilden

1/250, f5.6, ISO 100

VR på eller inte?

Även med VR på kan slutartiden vara för lång för 200 mm (var det det?) om din teknik inte är 100 %.

Fast i det här fallet ser det klart ut att vara mest kort skärpedjup som nämnts. Dessutom är inga objektiv som skarpast vidöppna, vilket jag tror att ditt objektiv är vid 200 mm/f5.6.
 
...vilket jag tror att ditt objektiv är vid 200 mm/f5.6.

Vidöppen alltså :)

Glömde nämna denna faktor. Rent generellt brukar man väl säga att en glugg är som skarpast när den är nerbländad omkring 2 steg. Så, en konsumentglugg som 55-200 skulle jag gissa är skarpast mellan 8 till 11.
 
VR på eller inte?

Även med VR på kan slutartiden vara för lång för 200 mm (var det det?) om din teknik inte är 100 %.

Fast i det här fallet ser det klart ut att vara mest kort skärpedjup som nämnts. Dessutom är inga objektiv som skarpast vidöppna, vilket jag tror att ditt objektiv är vid 200 mm/f5.6.


Tack för ett bra svar!
 
Vidöppen alltså :)

Glömde nämna denna faktor. Rent generellt brukar man väl säga att en glugg är som skarpast när den är nerbländad omkring 2 steg. Så, en konsumentglugg som 55-200 skulle jag gissa är skarpast mellan 8 till 11.

Helt korrekt, men just denna är inte märkbart skarpare vid f/11 än vid f/5.6 enligt http://www.photozone.de/nikon--nikk...4-56g-if-ed-dx-vr-review--test-report?start=1

Den är väldigt skarp över huvud taget (i alla fall på 135 mm och uppåt), vilket är märkligt med tanke på priset.

Per.
 
ANNONS