Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svårt val.. D750 eller D500?

Produkter
(logga in för att koppla)

Themountaineer

Ny medlem
Tjena, jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag ska köpa ett nytt kamerahus, men vet ej om jag ska välja fx eller dx. Det står mellan d750 och d500..jag kommer mest fota offpist skidåkning men även cykling och klättring, samt en del filmning. Jag är nybörjare, men har fotat förut och med viljan att blir bättre. Har ni några åsikter?

Tjena, jag har en fundering som ni kanske kan hjälpa mig med. Jag ska köpa ett nytt kamerahus, men vet ej om jag ska välja fx eller dx. Det står mellan d750 och d500..jag kommer mest fota offpist skidåkning men även cykling och klättring, samt en del filmning. Jag är nybörjare, men har fotat förut och med viljan att blir bättre. Har ni några åsikter?

Alltid svåra beslut, men D500 kommer att ha bättre väderskydd och bättre autofokus.
D500 har dessutom 4K.

Du kan köpa min D750 som blir till salu så fort jag får min D500! :)

Förmodligen blir D500 bäst. Den är snabbare och telen som du lär behöva blir lättare och billigare.

Förmodligen blir D500 bäst. Den är snabbare och telen som du lär behöva blir lättare och billigare.

Jo, i dom banorna tänker jag med. De kommer ju oftast användas ett tele på kameran..samt att de hade vart bra med de extra fps d500 ger. Det ska bli intressant och se vad d500 kan leverera nu när den släpps!

Om du nu ändå bestämt dig för att köpa en ny kamera...
I ditt läge skulle jag välja fullformat utifrån min egen resa.

Se till att få testa DF vs DX och ta beslutet därefter.
Jättesvårt att råda någon vilket format man skall välja.

Om jag fick backa 10 år så skulle valet för MIG vara självklart.
Nu har jag lagt ned massor med pengar på DX som jag inte längre vill ha trots
att DX-kameror idag är grymt bra. Det är en känsla bara att FX passar mig så mycket bättre.

Lycka till!

Med vänlig hälsning Kent

ANNONS
Götaplatsens Foto