Annons

svartvit funktion på digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

thors

Aktiv medlem
Jag läste i en artikel i FOTO om svartvit fotografering med digitalkamera att vissa digitala systemkameror har en speciell funktion för svartvit fotografering för att kunna avgöra om motivet är lämpligt för svartvitt foto, hantera gråtoner etc.
Jag har bara fotat svartvitt med analogt förut och undrar nu om det här är en funktion som är vanlig på Canons digitala systemkameror?

Funderar på att köpa en EOS 1000D så är väldigt intresserad av att veta om denna fuktion finns på den modellen, eller vilka andra annars?

Det är litet onödigt att begränsa kameran till svartvitt om du i alla fall ska låta bilden passera en dator på vägen dit den ska. I datorn kan du manipulera rätt fritt när du omvandlar bilden till svartvitt.

Jag skulle inte en ens titta efter en sådan funktion i kameran.

Per.

Alla som har bildstilar (och det har de väl haft sen 1D Mark IIn, tror jag) har en monokrom bildstil också.
Fotograferar du i RAW-format har du, som vanligt, alla möjligheter. Då kan du fotografera som vanligt och sen applicera den monokroma bildstilen i DPP när du fått över bilden till datorn. Vill du kan du se den direkt i kameran också, men ändå ha möjligheten att gå tillbaka till färgbilden sen.

Kör du svartvitt i jpeg i kameran är det kört. Färgen får du inte tillbaka, även om du vill.

Slagen på mållinjen...

ANNONS
Götaplatsens Foto