Annons

Svartvit

Produkter
(logga in för att koppla)

Trusted_Banker

Aktiv medlem
Hej!

ENi som fotar mycket svartvitt.. Tar ni svartvita bilder eller photoshoppar ni dem? Varför gör ni på det ena eller andra sättet?

Lars

Jag, och de flesta som fotar med DSLR:er photoshoppar. Få DSLR:er kan lämna svartvita bilder.

Din 20D kan lämna svartvit jpeg om jag minns rätt, men inte RAW.

Både och.

Som Janne skrev är en dslr-fil nästan alltid i färg från början. Jag gör den oftast sv/v genom justeringslager Hue/saturation och drar ned saturation till 0.

Men jag plåtar även ganska mycket analogt som jag skannar in. Där är det sv/v hela vägen. Jag kör jag sv/v film som jag dock skannar in i RGB.

/F

Jag fotograferar med film och kopierar mina svartvita bilder i moerkrum. Tycker både om filmens kornegenskaper och gelatinsilverpapperens vackra toner, ytor etc.

Kör med svartvit film som scannas i RGB.

- Kan behålla min analoga kamerautrustning.
Mycket pengar att spara.
- Behöver inte gräma mig över att måsta
"nästan skänka bort" en förträfflig utrustning.
- Slipper den hysteriska jakten på M-pixlarna.
Tur att neg-scanner-marknaden inte är lika som
dito digi-kamera.

Jag började med svartvit film, tog en lååång paus, började igen med dslr, testade de gamla analoga igen och upptäckte att det var roligare och blev bättre. nu kör jag bara analogt.

Jag fotar mest med svartvit film som jag framkallar själv och försöker hinna kopiera det mesta på fotopapper. Om jag inte hinner det, som t ex just nu, skannar jag in negen och gör lite mörkrumsarbete i datorn.

Jag plåtar mest analogt och skannar. Svartvit film har ett mycket större omfång än digitalkamror kan prestera desutom gillar jag kornet framför den släta känslan i digitala bilder.

När jag plåtar digitalt så brukar jag använda Channel Mixer istället. Det ger en bättre kontroll och man kan få fram egenskaper som liknar film.

Lars: Varför skannar du i RGB? Det tar bara upp mer plats, det går lika bra att skanna i 16bitars gråskala.

Jag gör båda delarna. Alltså plåtar s/v film som jag kopierar i mörkrummet ibland och använder DSLR där jag fixar det s/v i datorn ibland. Beror lite på hur planerat fotograferandet är, vad bilderna ska vara till (om de måste in i datorn snabbt) och på genre. Vissa bilder som fine art nude och konsert kräver oftast film enligt mitt tycke, medan andra bilder hellre prioriteras till att snabbt få in i datorn. (Jag är inte kompis nog med skannern för att skanna analoga bilder särskilt ofta.)

Jag fotografera oftast med svartvit film.

Jag tycker få av mina bilder vinner på att vara i färg och fotograferar därför på svartvit film i stället för att senare konvertera från färg. Billigare framkallning med möjlighet till personliga val av framkallare osv. är också en anledning.

Personligen tycker jag färg i bilder ofta är i vägen för bildens innehåll.

Fredrik Calabrese skrev:

Lars: Varför skannar du i RGB? Det tar bara upp mer plats, det går lika bra att skanna i 16bitars gråskala.

Jag tycker att min scanner (Scan Dual II) ger ett bättre resultat genom att scanna i rgb och sedan gå till gråskala i PS elements. (Remove eller Saturation).
I länkexemplet nedan har jag använt remove.
Kan i vissa lägen tycka att det blir ännu större skillnad genom att dra ner saturation till min.värdet.

Kolla gärna dessa 2 exempel http://web.telia.com/~u65019492/

Scannad som rgb och gråskala.
I övrigt samma behandling som enbart består av storleksförändring och konv. från TIF till JPG.
Vill också säga att detta gäller min scanner och är inte generellt för alla scannrar.

Minoltas scannrar ger bäst resultat om man scannar in bilden som 16bit och positiv. Dock kör många med dia läget men jag har inte märkt någon skillnad i tonomfång genom att köra med svart-vit positiv. Med dia läget får jag bildfiler på 70-80 mb medan svart-vit positiv ger 25-30.

Dock ger svart-vit negativ läget på tok för snävt omfång och lågdagrarna sotar igen fullständigt och högdagrarna blir utfrätta.

Vill jag ha svartvitt fotar jag med svartvit film. En del av negen skannar jag, de riktigt bra gör jag fiberkopior på och en hel del ratar jag på negativstadiet. Ska jag ha färgbilder fotar jag dia. Vill jag ha färg på papper fotar jag dia och skannar och framkallar digitalt. Ska jag ha in bilder fort i datorn fotar jag digitalt.

Hm.. Spara tid på att scanna in neg istället för att stå i mörkerrummet? Jag scannar på skolan med en Minolta dimage scan multi pro ( 25000 kr ) Och det tar en fruktansvärd tid om man räknar in damborttagning och lite fixning i PS..
Går mycket snabbare i labbet..
Men måste ju ändå ha bilderna på skiva, det finns inte många bildbyråer som tar emot papperskopior idag tyvärr..

Allt svartvitt är för mig en nästan helt analog process - dvs svartvit film och en trevlig kväll i mörkrummet.

Däremot scannar jag emellanåt in negativen för att i datorn experimentera med olika kontrast, efterbelysning mm. Utifrån detta tar jag fram ett "recept" som jag sedan använder i mörkrummet. Det digitala är här egentligen bara ett sätt att spara tid och material.

Trusted_Banker skrev:
Hej!

ENi som fotar mycket svartvitt.. Tar ni svartvita bilder eller photoshoppar ni dem? Varför gör ni på det ena eller andra sättet?

Lars

Jag fotar (analogt) och mest i svartvitt,
framkallar själv,
och se'n in i skanner. :)

Varför jag gör så..
Har inte än hittat nå'n bra digitalkamera som passar mig.

Och det här arbetsmetoden passar mig bra.

Film är bäst!

Jag fotar med svartvit film och gör bilderna i mörkrum. För än har jag inte sett någon svartvit digital bild som kan jämföras med en analog bild, särskilt inte gjorda på fiberpapper.

Uppdragen får bli endera på negfärg eller digitalkamera då det är extra bråttom. Men för mitt eget arkivs och höga nöjes skulle får det bli på dia eller svartvit film. En digitalbild blir platt och trist av alla pixlar, en analog bild är det mer liv i med dom runda kornen. I sällsynta fall skannar jag in från sv/v film men det blir inte så bra, det tar ju en evighet att retushera.

ANNONS
Götaplatsens Foto