Annons

Svartvitt direkt i kameran (D90) - inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Som rubriken lyder. Någon som kan tipsa om vettiga inställningar (utöver "monokrom") för snygga svartvita bilder direkt i kameran? Jag har oftast varken tid eller ork att sitta vid datorn och konvertera i efterhand.

Använd monokrom med filtereffekter. Jag brukar använda det gula filtret för att få lite starkare kontrast. Om man vill ha ännu starkare effekt kan man använda orange eller rött filter. Testa och se vad du tycker om.

Min erfarenhet är att om man fixar till färgerna rätt i kameran så blir de svartvita bilderna per automatik snygga när man konverterar i datorn. Men om du menar möjligheten att få mkt mättnad i det mörka och mkt ljus i det ljusa, så får du nog fippla med reglagen. Du kan ju testa de olika reglagen för monokrom i Picture Control - fast det har du väl redan gjort antar jag.

Min erfarenhet är att om man fixar till färgerna rätt i kameran så blir de svartvita bilderna per automatik snygga när man konverterar i datorn. Men om du menar möjligheten att få mkt mättnad i det mörka och mkt ljus i det ljusa, så får du nog fippla med reglagen. Du kan ju testa de olika reglagen för monokrom i Picture Control - fast det har du väl redan gjort antar jag.

Tipsen med gulfilter är helt ok men jag kör alltid JPG+REW kan då oftast få bra resultat direkt men vid problem/rigtigt bra bild arbeta vidare i datorn!

ANNONS
Götaplatsens Foto