Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svensk manual till 5600 HSD

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du är så i skrikande behov av att ha den, så kan man kanske fota av de sidor som du är intresserad av.

Jag har precis lusläst manualen och förstår inte varför min blixt fyrar av före slutaren öppnar sig om man kör på TTL. Om jag kör manuell så funkar den. Men inte i TTL-mode.
Vad är det du behöver manualen till??

/Fredrik

freolo skrev:

Jag har precis lusläst manualen och förstår inte varför min blixt fyrar av före slutaren öppnar sig om man kör på TTL.
/Fredrik

Vet inte om det är detta du menar men den kör iväg en förblixt som reflekteras tillbaks varvid kameran analyserar hur mycket ljus blixten ska kräma ur sig vid själva exponeringen.

Om du kör ADI så sker samma sak men då tar kameran även hänsyn till avståndet till motivet & gör en sammanräkning av förblixtens reflektion samt avståndet. OBS att ADI bara fungerar med blixten riktad rakt fram.

//Larsa

.Z. skrev:
Vet inte om det är detta du menar men den kör iväg en förblixt som reflekteras tillbaks varvid kameran analyserar hur mycket ljus blixten ska kräma ur sig vid själva exponeringen.
//Larsa
Men min blixt drar iväg en rejäl blixt precis innan slutaren öppnar, sedan gör den inget mer. Det gör alltså inget på slutresultatet om jag håller för blixten eller om jag har den riktad rakt mot föremålet. Båda bilderna blir riktigt beng-svarta. Blixten hjälper mig ingenting att lysa upp föremålet.
Visst använder 3600HSD även TTL och den funkar ju helt klockrent på min D5D. Men det gör inte 5600HSD. Samma sak gäller även när jag kör Wireless (WL). Om jag ställer upp 3600 och 5600 bredvid varandra och båda är inställda på TTL så är det bara 3600 som lyser när jag kör preview på bilden. 5600HSD är helt svart. Men om jag ställer om till M på 5600HSD då exponerar den helt klockrent. Då lyser båda när jag sedan kika på preview på LCD-skärmen. Förstår du vad jag menar??
/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto