Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sveriges bästa naturfotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Ni som tycker det är så lätt att ta bilder som Brutus Östling och Omar Brännström gör tycker jag ska göra det och visa lite sådana bilder.

(snart trillar det in åsikter om kamerautrustningen och vad som är "fin" utrustning i tråden också)
 

Anders Östberg

Guest
En stor del av att ta dom bilderna - liksom för vilka andra motiv som helst - är att veta var, när och hur man kan komma nära fåglarna och djuren. Den kunskapen är mer värd än det fotografiska kunnandet. På en del platser är det också oändligt mycket lättare - jämför en vanlig skog i Sverige med fågelområden i Florida eller en safari till en välbesökt game reserve i Afrika, du har både mer att fota och mindre skygga djur och fåglar. Men naturligtvis måste man vara på plats och spendera en väldig massa tid, det blir inga naturbilder från datorrummet. Jag håller med om att det är lätt att säga att man "skulle kunna", och mindre lätt att faktiskt göra. :)
 

Photosession

Aktiv medlem
Brutus åker ju runt på dukade bord och fotar, tror att många här på fotosidan kann ta liknande eller lika bra bilder under sådana förutsättningar.
Om det nu är så enkelt som du får det att låta, varför flödar då inte FS över med enastående fågelbilder?

Tittar jag på dina fågelbilder så är det väl ingen av dom som kommer i närheten av det vi ser från Brutus och detta trots att du också använder dig av dukat bord med tanke på gömslen och sådant!!!

Frågar du mig så är det den svenska avundsjukan som lyser igenom i ditt inlägg. Sorry!
 

AFJ

Aktiv medlem
Ibland behöver man varken, bil eller tålamod.

Idag kollade Sambon ut genom köksfönstret och fick syn på en fågel. Jag skruvade på telet, drog på mig träskorna (de stod närmast) och lubbade ut i snön. Lyckades krypa tämligen nära denna sparvhök som satt och käkade lunch mitt i villaområdet!

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Djur och natur/2011-02-06 Sparvhok/index.html

Inte Brutus-klass men för mig var det en kul upplevelse att komma så nära och fick hela 3 minuter innan den stack!
 

Anders Östberg

Guest
Dom är visst väldigt ovilliga att överge ett byte så det är kanontillfälle till fina bilder. Gratulerar!
 

Jonte_rm

Aktiv medlem
Det var inte dåligt, och i träskor :D Häftigt :D

Och nu, som alltid, så uppskattar jag berättelsen av hur bilden blev till lika mycket som bilden själv.

mvh // Johannes
 

Lars Hoffman

Aktiv medlem
Ibland behöver man varken, bil eller tålamod.

Idag kollade Sambon ut genom köksfönstret och fick syn på en fågel. Jag skruvade på telet, drog på mig träskorna (de stod närmast) och lubbade ut i snön. Lyckades krypa tämligen nära denna sparvhök som satt och käkade lunch mitt i villaområdet!

http://www.orrspelet.se/bilder/public/Djur och natur/2011-02-06 Sparvhok/index.html

Inte Brutus-klass men för mig var det en kul upplevelse att komma så nära och fick hela 3 minuter innan den stack!
Men träskor går väl inte att fota i ?? måste man inte ha gummistövlar på sig när man tar fågelbilder. hahahhahhaaa
förlåt kunde inte låta bli. tänkte på det här med att fota från en bil.

Bilderna blev ju kanon bra i träskor.
 

yens

Aktiv medlem
Jag tyckte att Mitt i Naturen-avsnittet med Brutus var mycket trevligt. För det första var han trevlig och för det andra så var det kul att få en liten inblick i hur han jobbar. Givetvis måste man maximera sina möjligheter för att ta bilder som han gör, och genom att ligga mitt i en ätande pelikanflock så har man väl gjort det, eller som i programmet, ha hela luftrummet fullt av hungriga trutar. Gissningsvis tas de flesta riktigt bra bilder vid tillfällen när det är hyggligt enkelt att ta bilder, inte när det är svårt.

Jag som är extrem amatör och njuter av bilder från många av de tidigare skribenterna i tråden har ett bra exempel. Min minst usla bild på en fiskgjuse är tagen när både jag och fågeln var på semester i Egypten, med en kompaktkamera. Fågeln satt på en klippa bland solbadande turister och funderade på när den på måfå skulle ner i vattnet och gripa med klorna och fånga en fisk. Lite skillnad mot hemma på somrarna när allt inom 100 meter är att betrakta som extremt nära en fiskgjuse... Hade jag haft en riktig kamera vid det tillfället hade det kanske kunnat bli en riktig pangbild. Skulle jag bli ålagd att fotografera fiskgjusar i närbild, hade jag nog inte slösat tiden i kalla nord, utan åkt tillbaka till röda havet (kanske inte egypten för tillfället...)

Däremot skulle jag ALDRIG påstå att jag skulle ta lika bra bilder som Brutus eller Omar, som givetvis är överlägsna mig på alla sätt och vis fototekniskt. Men ska man ha det som yrke är det väl dumt att chansa, både med utrustningen och med tillfällena...
 

casting

Aktiv medlem
Dom som dissar att fota från bil har inte försökt få bra bilder från bil. Det är banne mig inte så lätt det heller. Så att påstå att MÅNGA skulle kunna ta bilder som Brutus är nog lätt överdrivet. Jag har största respekt för dessa duktiga fotografer.
Sen kan jag hålla med om att naturupplevelsen inte är densamma som när man går i skogen. Men gömsle med åtel ser jag inte som ett dugg "finare" än att fota från bil.
Men pratade vi inte bilder nu? Då är det ju egalt.
Omar är nog min favoritfotograf när det gäller fåglar. Sen är jag ju ett fan av Magnus Nyman för hans däggdjursbilder. Skulle inte kunna välja ut EN favorit.
Däremot är inte Terjes bilder min stil. Det är inget fel på dom, men jag gillar andra bättre. Vore dock jävligt tråkigt om alla tyckte likadant.
 

ankarback

Aktiv medlem
Kul att få se lite bilder i tråden. Både bilderna på kungsfiskaren och dom på sparvhöken är grymt bra.

Lite udda diskussion detta om vilka bilder som är "värda" mest. En bra bild tagen från en bil är lika bra som om den vore tagen i ett gömsle tycker jag. Det är bilden i sig som räknas inte hur den är tagen.

Själv gillar jag att promenera i naturen och kör oftast handhållet och smygteknik, inte speciellt framgångsrikt dock men man får lite motion och en trevlig naturupplevelse. Detta har ju dock mindre med foto att göra...

När det gäller vem som är bäst röstar jag på Brutus Östling, åtminstone när det gäller fågelbilder men det finns flera här på FS som kommer väldigt nära.
 
ANNONS