Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

"Sync"-funktion i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder CS3 för redigering samt elements för katalogisering (var van vid det sen tidigare). Jag fotar (nästan) allt i RAW. Jag gillar ACR, inte minst clarity och vibrance!
Det jag funderar över är om det finns nån sync-funktion liknande den i lightroom. Vilken man kan göra en "raw-inställning" och sen applicera denna på många bilder.
Kan man då även spara jpg av många Raw samtidigt (slippa öppna dem en o en och spara om)?

Eller behöver jag springa o skaffa lightroom?
/Viktor

Klart du har en syncfunktion! Markera bilderna du vill synkronisera i Bridge och öppna alla i ACR. Markera alla och synkknappen fungerar.

Tack
Jag är lättad. Tidigare har jag bara konverterat (till jpg) på enstaka bilder som jag ska lägga ut på webben eller skriva ut.
Men nu var det kalas i helgen och jag lovade att sprida mina bilder. Ett par hundra...
Då blev det genast lite jobbigare, men du har räddat mig :)

Mvh
VIktor

Du kan även göra en förinställning i ACR (fliken längst till höger som ser ut som reglage).

I ACR, flikmenyn, så har du en "Spara inställning" där du kan välja vilka ändringar du vill spara. Tex enbart inställningar gjorda med Tonkurva eller om du gjort ändringar i alla flikar kan du spara alla.
Du väljer vilka flikar du vill spara i din egen inställning och namnger den sedan.

Sedan i Bridge, högerklicka, "Framkallningsinställningar" och där hittar du din egen sparade inställning. Och då behöver du inte gå in i ACR varenda gång.

Smart va! :)

Om man inte vill öppna väldigt många bilder på en gång i ACR, tycker jag det är smidigast att fixa till en bild visuellt och sedan helt enkelt kopiera Camera Raw settings i Bridge och klistra in för övriga bilder. Då kommer samma valmöjligheter upp som med synkknappen. Problemet är att man oftast måste finjustera någon eller några bilder och för mig är det enklare när jag redan har dem alla öppnade i ACR.

Att göra presets låter mer som en mycket grov justering och jag har svårt att se hur den skulle kunna bli optimal från en session till en annan.

ANNONS
Götaplatsens Foto