Annons

Synkade keywords mellan Lightroom och Bridge?

Produkter
(logga in för att koppla)

thorseye

Medlem
Jag har mina bilder speglade på två externa hårddiskar, en liten och smidig 250GB-disk som jag brukar ta med mig när jag är på resande fot, och en stor 1TB-disk som står på skrivbordet. Jag använder 1TB-disken som primär fotolagringsdisk, och mitt bibliotek i Lightroom använder också bilderna som ligger här.

Nu när jag vill fixa med bilderna i Lightroom och inte har min 1TB-disk här ser jag två alternativ: Högerklicka på mapparna i Lightroom och leta upp samma mappar på min 250GB-disk (vilket får som resultat att jag måste göra om proceduren när jag kommer hem igen, iom att jag vill ha 1TB disken som primär lagring för bilderna), eller så använder jag Bridge för att titta på bilderna och göra justeringar i Photoshop sedan.

Men då till kruxet. Om jag använder Bridge så märkte jag att alla de keywords jag har matat in under flera år i Lightroom inte är synkade. De verkar inte ligga i Metadatan i bilderna?
Hur gör jag för att få synkade keywords mellan Lightroom och Bridge (om det går)?
Och en sista fråga, finns det något bättre sätt att jobba med bilderna, om bilderna i lightroombiblioteket ligger på en annan hårddisk än den jag har med mig för tillfället?

Är det inte så att Bridge och Lightroom sparar nyckelorden (förlåt att jag använder det svenska språket) på olika sätt. Om jag har tolkat skane rätt så lagrar Lightroom allt i en speciell fil. Är det sedan så att Bridge lagrar uppgifterna i själva bildfilen eller i en separat fil av annat format så kan det ju förklara varför nyckelord försvinner.
Det bästa vore ju om sådana här saker som nyckelord etc kunde sparas på ett enhetligt sätt så att de hänger med oavsett vilken programvara man använder.

Använder inte Lightroom själv då jag inte tycker att det programmet passar mitt sätt att arbeta.

Lightroom sparar nog inte nyckelorden i bildens metadata förrän du exporterar bilden. Tills dess är alla nyckelord, förändringar mm bara metadata i Lightrooms egen databas och ursprungsbilden orörd.

Lightroom sparar ner alla metadata i bldfilen när man väljer att göra det: Metadata-menyn - Save Metadta to File.

Markera alla bilder du taggat och klicka PC: ctrl-S och Mac: cmd-S, så syns allt du gjort i Photoshop, Bridge m fl.

Du kan behöva uppdatera metadata i Bridge för att det ska synas, alltså aktivt läsa in från bildfilerna.

Hur använda samma kewords i bridge som i LR?

Du kan behöva uppdatera metadata i Bridge för att det ska synas, alltså aktivt läsa in från bildfilerna.

Jag har arbetat mycket med keywords i LR och kontuerligt skrivit ner dessa till filerna med Ctrl+S. Ganska nyligen har jag uppdaterar till Photoshop och Bridge CS3. Vad jag inte förstår är hur man synkar mellan bridge och LR. Stina, hur läser man aktivt in KW till bridge?

Den enda funktion jag hittar är import. Jag exporterade keqwords från LR och importerade till bridge, men är inte helt klar på hur det hänger ihop.
Vad betyder keyword i kursivt?? När jag gjorde export från bridge kom inte de kursiva med.

I CS2 hade jag problem med cachade keywords i bridge, löste sig då jag tömde cachen.

Kan någon förklara hur synkningen går till så blir jag mycket glad.

Mvh Lotta

Använder inte Bridge själv, så jag överlåter dina frågor till någon som kan det programmet.

Men jag undrar vad det är du behöver Bridge till när du har LR? Vad är det Bridge kan som LR inte klarar?

Om keywordarna är exporterade till de fysiska bildfilerna har Lightroom gjort sitt. Om inte Bridge läser in det måste ju Bridge köra cashat. Har bara CS4-bridge här, men där finns ett högerklicksval som heter "Purge Cache for Selection" som verkar läsa om och rita om tumnaglarna.

Varför man kör Bridge om man har Lightroom? Om man vill ha en ren Lightroom-katalog utan oväsentliga filer/temporära hierarkiska strukturer. Lightroom är lite som ett städat vardagsrum med ordning och reda, puffade kuddar och fina blommor i fönstrena som vattnas varannan dag. Vid besök bjuds det på Gevalia och Ballerina-kex.

Börjar man använda Lightroom för alla olika versioner som skall levereras, nya collections baserat på tillfälliga sökningar, fyra miljarder små webbprojekt, etc då har man snart ett väldigt, väldigt stökigt och överfullt vardagsrum. :)

Min erfarenhet av LR är precis tvärt om!

... eller för att fortsätta på vardagsrumsanalogin – i Lr finns massor med bokhyllor, garderober, lådor under soffan och vitrinskåp. Bara att stoppa in alla småprojekt där de hör hemma och enkelt ta fram dem när gästerna gått.

Det går att ha välstädat och massor med kreativ röra samtidigt i LR ;-)

Collections är favoritgarderoben, men även keywords använder jag för att hålla styr på bilderna.

Jag håller med Stina, fast i mitt fall är det mera som i köket. Det mesta ligger snyggt och prydligt i lådor, burkar och skåp, men så är det en och annan halväten macka som ligger och skräpar på köksbordet!

Imorgon skall jag städa!

:)

Mvh
Anders

Ett av mina grundproblem för att enbart kunna leva mot Lightroom är att när jag editerar en bild i Photoshop så vill jag spara bilden på ett annat ställe än där den ligger som råfil. Dels för att hålla isär råfiler och projektfiler, men även för att kunna spara flera olika versioner av samma bild under arbetets gång.

Att ha både en filstruktur och en Lightroom-struktur i fin ordning är väl ända sättet då - och det är en struktur för mycket för mig.

Har också mina psd-filer i en egen mappstruktur på hårddisken, men öser in också dem i LR. Eftersom både raw-filen och psd-filen är taggade på samma sätt och har samma filnummer så dyker de upp i samma sökningar och jag kan välja vilken jag lägger i en collection.

Problem uppstår när jag inte taggar klart, eller glömmer att spara taggarna i raw-filen innan jag öppnar den i PS. Men eftersom jag behåller filnamnen så hittar jag lätt min psd-fil om jag hittar raw-filen och kommer ihåg att jag haft inne den i PS.

Men en visst vore det skoj med en funktion där man kunde länka några bilder till varandra. Markera ett par filer, klicka länka och så blir det en länksymbol i hörnet och när man klickar på den så, vips, kommer de länkade bilderna fram.

Men jag undrar vad det är du behöver Bridge till när du har LR? Vad är det Bridge kan som LR inte klarar?

Visst är LR lättare att använda än bridge för att tagga bilder. Har många gamla bilder som jag håller på att tagga upp och då är LR klart enklast.

Jag jobbar mycket med Photoshop nu och då är det naturligt att använda bridge som filläsare. Har ganska nyligen uppdaterat till CS3 och vill behärska bridge. Råkade se att en del bilder jag taggat i LR hade fel keywords och jag ville testa att fixa det i bridge.

/Lotta

Fast Bridge är inget katalogprogram, utan enbart en filvisare. Bridge och Lightroom konkurrerar väl inte? Antingen katalogiserar man i Lightroom, eller så gör man det inte.

Aperture + Lightroom däremot - det ser jag som två konkurrerande system. Själv kör jag Lightroom helt projektbaserat. En databas per projekt, och döper databasen till samma sak som katalogen med råfilerna (yyyymmdd_projektnamn).

Aperture använder jag också, och då för dess fantastiska ljusbord och för att göra böcker.

Capture One använder jag också, och då för att den ger snyggast råkonverteringar i vissa typer av bilder.

Adobe Camera Raw använder jag också, när det absolut inte är något projektbaserat utan bara någon enstaka råfil som skall tas fram lite snabbt.

iView Media Pro använder jag också, när det skall rotas runt bland massa bilder. Det är den bäst på.

Alla har olika för- och nackdelar, och använder man det bästa från dem så kompletterar de varandra.

I botten ligger filsystemet där jag har min ordning och reda. Så, oavsett hur bilderna kommer till så ramlar de färdiga bilderna ner i en kund/projektbaserad struktur. Jag har över 12 terrabytes med bildmaterial, och har under många år mejslat ut det arbetssätt som fungerar optimalt för mig.

Alltid intressant att höra hur alla jobbar med Digital Asset Management!

Alltid intressant att höra hur alla jobbar med Digital Asset Management!

Absolut! Som du säger, det viktiga är att man hittar ett arbetssätt som passar ens egna situation och att man följer samma rutiner. Hellre en halvrisig rutin som man följer slaviskt än en fantastisk rutin som bara följer ibland! :)

Jag blev lite förvånad över att du valt att göra en en Lightroom-katalag för varje projekt. Nu är jag bara amatörfotograf och har inte tillnärmelsevis samma datamängder som du, men att ha en så pass snäv indelning förtar lite av nyttan med sökbarhet i LR-katalogen, eller? Du måste ju ha en herrans massa projekt och därmed kataloger efter ett tag. Men du kanske inte har behovet av "kors-sökningar"?

Nyfiken!

Mvh
Anders

Du vet om att du kan öppna filer i PS direkt från LR, bara högerklicka.

Att använda två kataloprogram verkar inte naturligt i mina öron :)

Jo jag vet att man kan öppna filer från LR. Jag går en kurs nu och det känns inte som jag vill läsa in övningsbilderna i LR. I det sammanhanget är PS/bridge bra. Bridge är inte ett katalogprogram, utan en filläsare/browser till skillnad från LR.
Nog om detta, tack för dina synpunkter.

/Lotta

ANNONS
Götaplatsens Foto