Annons

Systemobjektivs zoomprestanda

Produkter
(logga in för att koppla)

Salmoneus

Medlem
Jag funderar på att handla en digital systemkamera,
antagligen en Nikon D50. Jag funderar dock lite på
det här med objektiv. Obejktiv som anges tex 17-55mm
eller 55-200mm, vad motsvarar det i gånger förstoring
i praktiken? Så man kan jämföra med kompaktkamerors
zoomprestanda alltså...

/Per

om du tar 200 / 55 så får man runt 3.6, enkel matematik.

Du ahr alltså 3,6 x Zoom. Men det säger dig ingenting. Kompakternas mått enhet är ju också helt förkastligt och går egentligen inte att jämföra med det "riktiga" sättet att räkna och ange ett objektiv.

För om jag säger till dig att objektivet har 3,6 x Zoom, vad säger det dig? ingenting... du måste ju ha en referens till detta... Därför bör du helt sluta ens fundera i gånger xoom omgående, Det begreppet exicterar inte i systemvärlden. Ingen räknar med gånger zoom. Så vill du snabbt komma över till systemvärlden och förstå hur man fotograferar och sådant så läs igenom olika artiklar här på fotosidan ang brännvidder.

Vet inte om du fått något konkret svar?!

Visst är det skillnad på en systemoptik och den på en kompaktkamera, men inte så stor när vi talar om de objektiv som du nämner.
En kompaktkamera med 3 ggr zoom har vanligtvis en brännvidd motsvarande 35-105 mm i 35 mm-formatet. D50 med kitglugg 18-55 mm motsvarar 27-77.5mm. En kompaktkamera med 12 ggr zoom har vanligtvis ett omfång på motsvarande 35-420mm. En D50 med 70-300 mm motsvarar 105-450mm vilket är lite längre än kompaktkameran. Ofta tjänar du även lite på bättre ljusstyrka med systemoptiken, men inte nödvändigtvis kvalité när vi talar om lågprisoptik.

ANNONS
Götaplatsens Foto