Annons

Tänkte införskaffa en digital systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zugar

Aktiv medlem
Behöver lite hjälp med att välja, det skall kosta 5000-10000:- för samtliga delar jag behöver. Jag är väldigt ny på att fotografera (har aldrig använt systemkamera). Så lite tips hade varit kanon!

Zugar skrev:
Jag har tittat på bland annat det här paketet från dustinhome http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010097422
Vad skulle ni tipsa om för objektiv är detta bra som följer med i dustins paket?
Säkert men om det är vad du vill ha/behöver beror till 100% på orsaken till att du skaffar dig en systemkamera. Då du inte berättat något om dina behov tror jag inte att du kommer att få speciellt många förslag. Det är fullt möjligt att du blir minst lika nöjd med en D40X och samma objektiv, allt beror på dig och dina motiv.
Ytterligare ett alternativ på Nikon-sidan är:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D5018135
Flera tusen billigare och det är mycket möjligt att den är allt du behöver.

Om du skulle beställa D80 med den gluggen från Dustinhome kan det vara värt att notera att du får exakt samma sak fast med 1GB minne och en väska för 500 spänn mindre om du köper det här paketet istället:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010110287

I övrigt tänker jag inte spekulera i skillnder mellan Nikon-hus för där har jag bara lite mer än noll-koll.

Tack för tipset om det andra paketet, hur kan det paketet kosta 500:- mindre och innehålla mer dock? Är det samma D80 samt optik? Verkar konstigt isåfall :p Jag har tänkt använda kameran till att fotografera det mesta, men det kommer nog bli mest poträtt,djur och lite utomhusbilder. Vilket optik skulle vara bra att börja med, blir det i paketet bra? Vad är den största skillnaden mellan att köpa en D40x eller en D80? Räcker det att köpa det paketet på dustinhome och sen börja fota?

Zugar skrev:
Tack för tipset om det andra paketet, hur kan det paketet kosta 500:- mindre och innehålla mer dock?
Det fungerar så med kampanjpaket, oavsett varutyp.

Är det samma D80 samt optik? Verkar konstigt isåfall
Ja det är samma objektiv, optik till systemkameror görs inte för en speciell modell utan för ett system. Det är alltså inte ens D80-optik utan optik till Nikon-kameror i största allmänhet (i vissa fall begränsat till de digitala husen).
Vitsen med kampanjer är att man buntar ihop något man tror ska tilltala konsumenten, sen sätter man ett attraktivt pris på paketet och hoppas att den ökade försäljningen ska väga upp den minskade vinst per paket man får.

Jag har tänkt använda kameran till att fotografera det mesta, men det kommer nog bli mest poträtt,djur och lite utomhusbilder.
D80 är förvisso en utsökt kamera men vad är det som får dig att välja bort t.ex D50-paketet med samma optik? Har du ont om pengar får du pengar över till t.ex en blixt eller kursavgiften för en ordentlig fotokurs på Medborgarskolan eller nåt.
För porträtt vill du förmodligen (så småningom) skaffa dig ett objektiv som är mer lämpat för sådant, t.ex en fast 50mm-glugg med stor bländaröppning för kortast möjliga skärpedjup. Brukar kosta en tusenlapp.

Säger inte på något sätt att D80 är fel val men jag tror det kan vara vettigt att fundera på varför man väljer det högre priset så att man vet vad man betalat extra för.

Behöver jag tillexp köpa ett uv-filter till och isåfall vilket,storlek?
Nej, du behöver aldrig köpa ett UV-filter till en digitalkamera. Endel (själv är jag splittrad i frågan) gillar att ha ett UV-filter längst fram för att inte behöva riskera att de repar frontlinsen när de putsar den (eller gör något annat) men det är verkligen inget man normalt "behöver". Man ska också veta att en extra glasbit utanpå objektivet nästan garanterat påverkar den optiska kvaliteten, speciellt om den är billig.

Någon Nikon-fantast som vet varför man ska ha en D80 och inte en D50/D40/D40x får fylla i detaljerna.

Jag vill bestämt avråda från Nikon:s 18-135/3.5-5.6 eftersom det inte har vare sig bra skärpa eller hållbarhet.
Det är inte gjort för annat än att ligga i sin förpackning. Används det ute går det lätt sönder.
Dessutom är kantskärpan vi längre brännvidder dålig.Och för att få acceptabel kantskärpa tvingas man blända ner till 8 eller 11. Själv använder jag alltid minst bländare 11 för att vara säker på acceptabel kantskärpa.

Genom att välja två zoomar i stället för en långzoom slipper du usel kantskärpa. Och genom att inte välja Nikon orginal slipper du bli skinnad och ändå få kvalitetsoptik.

Är du lite smart (vilket inte jag var när jag köpte en D80 med 18-135/3.5-5.6, men var inte heller informerade om långzoomarnas brister) så köp en optika av annat märke. En högkvalitativ Nikonzoom kostar 15-20 tusen. Men Tamron, Sigma och snart även Tokina har zoomar på 18-50/2.8 (Tokina:n kommer med en 16-50/2,8 snart) för cirka 4000 kronor. Dessa objektiv är skarpa och ljusstarka och även hållbarare än Nikons 18-135/3.5-5.6. Jag skulle välja Tokina:n, när den kommer, eftersom de har rykte att göra riktigt hållbara objektiv.
Med 18-50 kan du ta väldigt mycket. 50 millimeter motsvarar 2 gångers förstoring.
När du sen får ihop mer pengar - 6000-7000 - kan du köpa en längre och ljusstark zoom med brännvid omkring 50-135/2.8 av samma märken. Tokina sälja av Cyberphoto och Scandinavian Photo.

www.cyberphoto.se

Jag ljög ovan.
"Med 18-50 kan du ta väldigt mycket. 50 millimeter motsvarar 2 gångers förstoring."
Det blir "bara" 1,5 gångers förstoring. (Tänkte på 70 när det var 50.)

förstoring från vad till vad? 18-50 ger i runda slängar 2,8 x förstoring från vidvinkel till tele.

MagnusBerg skrev:
Förstoring från normalobjektiv, som jag antar ska motsvara ögats seende.
Det låter som ett rätt egenhändigt påhittat mått, bra att du förklarade det.

Oftast när folk pratar om "gånger zoom" så handlar det om kompaktkameror eller videokameror där man anger hur stort omfånget är. 2x zoom är alltså 36-72mm, 28-56mm eller något annat som blir dubbelt. 3x enligt samma princip t.ex 28-84mm (eller för all del 100-300mm vilket gör måttet rätt intetsägande).

Jag tänker mer på kikare där 8 gångers förstoring motsvarar 400 millimeters brännvidd på en fullformatsensor och något jag inte orkar räkna ut på en APS-sensor.

Hej Med "förstoring" tror jag att du i detta fallet menar crupfaktorn dvs att du om di inte köpert ett objektiv som är avsett för det digitala dormatet får en förlängning av brännvidden med 1,5 I Nikons värld heter deras gluggar avsedda för det digitala formatet DX. Köper du en glugg med zoomomfång på 18-50 så är det att jämföra med i en kamera med vad man med vanlig film(24*36mm) får 18*1,5=27mm till 50*1,5=75mm
Mao du får en hyffsad vidvinkel till en väldigt kort tele.
Man kan om man köper en glugg med omfång ner till 18 mm vara säker på att det är en glugg avsedd för det digitala formatet.

Vårt öga ger ett perspektiv likt det 50 millimeters brännvidd ger med småbildsfilm och full frame sensorer eller 34 millimeters brännvidd ger med APS-sensorer.
Förlänger du brännvidden upplever du att motivet kommer närmare. Du upplever det som en förstoring av motivet.
Förkortar du brännvidden upplever du att motivet kommer längre bort. Du upplever en förminskning av motivet.

Med ett 18-50 objektiv på en APS-sensor kan du zooma från 1,9 gångers förminskning till 1,5 gångers förstoring jämfört med hur det mänskliga ögat och 34 millimeters så kallade normalobjektiv ser.

Tackar så mycket för all hjälp. Det blev en Nikon D80 med kitobjektivet 18-55 samt lite extra grejor väska minne osv :) Nu letar jag redan efter ett nytt lite "vassare" objektiv :)

ANNONS
Götaplatsens Foto