Annons

Tänkte köpa en Nikon D7500

Produkter
(logga in för att koppla)

apersson850

Aktiv medlem
Nu är det inte Nikon jag har, men jag har sett tre nackdelar med spegellöst, och en egenskap som ibland blir en nackdel. Dock finns den egenskapen inte på spegelreflex, så det går inte att jämföra.
  1. Sökarbilden kan bli ljus även när det är skumt, men den släpar efter mer då. Spegelreflexen går med ljusets hastighet, bokstavligen.
  2. Min spegellösa är oduglig till att fotografera nattorientering med blixt. Då måste jag ha spegelreflexen.
  3. Batteriet tryter fortare, men det har ju alla andra också märkt.
Sen har den avancerade leta-upp-ögon automatiken i min spegellösa en ibland märklig förmåga att hitta och låsa sig på lös i stället för ögon. När den väl har fått för sig att det är ögon som gäller så är den ofta svår att övertyga om motsatsen. Får släppa knappen och börja om, men då är det inte alltid motivet finns kvar.
En "panikknapp" har jag programmerat. Den dummar ner autofokus till spegelreflexens nivå, vilket är bra, för det fungerar i det här fallet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det behövs även drönarkort där har du fel.

Min drönare väger 249g och har den kamera eller mikrofon (min har kamera) måste den som flyger den ha drönarkort.
 

Falumas

Aktiv medlem
Dom hade en check, du svarar på 5-10 frågor en av dom sista är om den har kamera eller mikrofon. Så säger den att det måste vara en registrerad operatör.
Jag svarade efter min DJI mini som väger 249g och som har C0 certifiering.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att det borde finnas en regelsamling nånstans. Ett quiz är väl inte så jättebra som regelsamling? Jag började på den där guiden igår men avbröt för att hellre leta efter reglerna.

Enligt slutresultatet av guiden behöver fjärrpiloten inget drönarkort för en C0-drönare som har en sensor.
Dock måste operatören vara registrerad,

Om man svarar att drönaren är en leksak så behöver ingen operatör registrera sig. Man avgör tydligen om drönaren är en leksak genom att titta på förpackningen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tycker att det borde finnas en regelsamling nånstans. Ett quiz är väl inte så jättebra som regelsamling? Jag började på den där guiden igår men avbröt för att hellre leta efter reglerna.

Enligt slutresultatet av guiden behöver fjärrpiloten inget drönarkort för en C0-drönare som har en sensor.
Dock måste operatören vara registrerad,

Om man svarar att drönaren är en leksak så behöver ingen operatör registrera sig. Man avgör tydligen om drönaren är en leksak genom att titta på förpackningen.
Hela min fotoutrustning är leksaker, det tycker iaf min fru
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tycker att det borde finnas en regelsamling nånstans. Ett quiz är väl inte så jättebra som regelsamling? Jag började på den där guiden igår men avbröt för att hellre leta efter reglerna.

Enligt slutresultatet av guiden behöver fjärrpiloten inget drönarkort för en C0-drönare som har en sensor.
Dock måste operatören vara registrerad,

Om man svarar att drönaren är en leksak så behöver ingen operatör registrera sig. Man avgör tydligen om drönaren är en leksak genom att titta på förpackningen.
Dom verkar faktiskt ha tagit bort certifikatsplikten på drönare under 250g, vilket måste ha skett väldigt nyligen.
Däremot gäller fortfarande samma regler och lagar, så det känns korkat att inte klicka igenom A1-certifikatet.
 
ANNONS